JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW R47 - závodní


foto: Miloň Dvořák Závodní motocykl, vzniklý úpravou sportovního typu BMW R47 (500 ccm OHV) vyrobeného v roce 1928.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Majitelem stroje v letech 1960-1968 byl Petr Kadaník z Liberce.
foto Miloň Dvořák Motocykly BMW typu R47 vyráběné v letech 1926-28
byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy.
Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ: M 51
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min.
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé
Ojniční ložiska: válečková
Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2 litry
Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců
Elektrická výzbroj: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý
Svíčky: Bosch W 175

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)
Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem
Typ: G 44
Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 2,5
2. rychlost - 1 : 1,6
3. rychlost - 1 : 1,1

Sekundární převod: hřídelem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4

Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 10,96
2. rychlost - 1 : 6,57
3. rychlost - 1 : 4,7

Kola: drátová
Přední kolo: 21"
Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem

Zadní kolo: 19"
Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02

Rám: trubkový uzavřený dvojitý
Typ: R 47
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky
Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, posunuté vzad
Stupačky: posunuté vzad, sklopné orig. Gefrag na zvláštních držácích
Stojan: trubkový centrální originálního provedení

Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce
Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem

Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele
Ovládání: původním nožním pedálem

Výbava:
Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu
Závodní řidítka (á la Henne) v seřizovatelných držácích
Otočná plynová rukojeť Magura
Otáčkoměr, montovaný místo tachometru v nádrži
Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu
Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada)
Seřizovatelný tlumič řízení
Výfuky se závodními koncovkami (megafony)

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg

Objem nádrže: 14 litrů
Objem přídavné nádrže:

Max. rychlost: přes 110 km/hod.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
inzerát firmy A. Holeček z časopisu Motor-Revue 1928 Historie stroje:

Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi.

Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, ani jeho majiteli či majitelích, žádné záznamy ani fotografie nedochovaly.
Liberec, před domem Arbesova 6 - foto Hošťálek 1960 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) V roce 1960 stroj koupil Petr Kadaník z Liberce a spolu s přítelem Petrem Hošťálkem, vlastnícím o půl roku později stejný stroj, je oba používali v běžném provozu. V té době už šlo o motocykly značně staré, za dobu jejich existence mnohokrát předělávané a vylepšované.
Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl koupil, byla přední vidlice z kývačky Jawa, přední kolo z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby.
foto samospoušť Hošťálek 1960 (Zeiss-Ikon Přátelé Petr Kadaník (BMW R47) a Petr Hošťálek (zatím ještě s tátovou ČZ 175 Special) na jednom ze společných výletů, jak se tehdy jezdilo - ve svetrech a bez přilby, jen s brýlemi, většinou slunečními, zato ale s nezbytnými kytarami.
O měsíc později si už i Petr Hošťálek koupil stejný stroj BMW...
foto Kadaník - 1961 (Zeiss-Ikon Tady už Petr Hošťálek při výměně vyběhaných pouzder teleskopů (stejná předělávka z kývačky Jawa), zatímco v pozadí stojí opřený o kamennou podezdívku domu Purkyňova 14/547 teď už na bílo přestříkaný Kadaníkův stroj s demontovanou rozvodovkou zadního kola kvůli vylámaným zubům hrušky.
foto Hošťálek (1960) foto Hošťálek 1960 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) Opravy, i značného rozsahu, dělali oba přátelé Kadaník a Hošťálek v hodně provizorních podmínkách. Takhle probíhala výměna lamely spojky a současně s ní i oprava vyskakující dvojky v převodovce. Úspěšný zásah proběhl za jedno odpoledne na žulových schodech v zahrádce libereckého domu Purkyňova 14, následný den už se jelo na výlet...
foto Hošťálek - 1960 (Zeiss-Ikon Jediný tehdy dostupný těsnící tmel na skříně motorů a převodovek byl Hermosal, tmavohnědý táhnoucí se roztok šelaku v lihu, který se prodával v obchodech Mototechna nebo specializovaných Drogeriích.
Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem...
Kadaníkův šestiválec BMW 303 Hošťálkův šestiválec BMW 315/1 Sport Dva roky nato oba přátelé přesedlali do aut - Petr Kadaník do dvoudvéřového osobního BMW 303 a Petr Hošťálek do sportovního BMW 315/1. Když v roce 1968 oba nastoupili do AZNP-Škoda Mladá Boleslav (Kadaník do Vývoje a Hošťálek do připravovaného muzea) koupil Petr Hošťálek Kadaníkův motocykl BMW R47 do své sbírky.

Oba dva motocykly pak čekaly až do roku 2015, kdy došlo k dohodě o jejich společné renovaci Miloněm Dvořákem a Petrem Hošťálkem.
foto: Miloň Dvořák (2023) foto Petr Hošťálek (2022) Renovace byla dokončena v roce 2023
a takhle vypadá výsledek:

vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkova nyní Hošťálkova)
vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkova nyní Dvořákova)