![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Právě renovované stroje
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 22 - 1964 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor
Poslední aktualizace:
19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC Motocykly civilní - DOUGLAS 2¾ HP - 1914 |
|
2015 - Repase motocyklu Douglas Mk 4 Skoupil jsem místo něj "anglického bavoráka" Douglas Mk IV S, kterého z Holandska dovezla firma ADAM Auto Moto, s.r.o., 143 00 Praha 4. Po pravdě řečeno, když ty jawské červené dvoutaktní plechy srovnávám s mimořádně zajímavou konstrukcí poválečného, u nás naprosto ojedinělého Douglase, tak mi toho vůbec není líto... Datum výroby v holandském technickém průkazu je 30. červen 1950 a číslo rámu (na levé straně rámového krku před nádrží) je 8946/4B Takže identifikace souhlasí. Číslo motoru je 5400/3, to se ale v původním holandském tech. průkazu neuvádí. 005 Tap clearance je označení doporučené ventilové vůle v palcích (inch), v přepočtu na metrickou míry to dělá cca 0,13 mm, což je vcelku obvyklá míra, uváděná v rozmezích 0,10 - 0,15 mm.
První operací bylo přeleštění zašlých ventilových vík a výměna jejich orezavělých upevňovacích šroubů s omačkanými drážkami za nové.
Válcové tělo dynama byl nově pokoveno, rovněž tak upevňovací závrtné šrouby. Hliníkový třmen byl vyčištěn a přeleštěn, orezavělý plechový upevňovací pásek nově pochromován.
Omšelý a ošklivě měděnkou pokrytý rámeček původního tachometru Smiths stačilo přeleštit a nechat nově přechromovat. Na druhém snímku už je na levé straně řidítek patrná objímka, připravená pro zpětné zrcátko, vyžadované našimi předpisy.
Stroj měl původní koncovou lampičku Lucas a některým předchozím majitelem přidanou o něco větší lampičku brzdovou, protože v originále stroje Douglas řady Mk brzdové světlo neměly!
Vzhledem k tomu, že se s motocyklem bude jezdit a to dost, nahradil jsem miniaturní koncovou lampičku pořádnou sdruženou koncovou-brzdovou lampou ze Simsona, protože jezdit (zejména večer) s tím originálem by byl v dnešním provozu příliš risk. Změna je bez jakéhokoliv zásahu do originality, lze kdykoliv uvést do původního stavu.
Douglas má nezvykle mnoho mazacích míst. Vpředu je to dáno složitou konstrukcí přední vidlice "Radialdraulic", která má dvě kyvná ramena nesoucí osu předního kola a nad nimi dvě raménka záchytu reakce brzdy, která zároveň nesou přední blatník.
V pouzdrech ramének záchytu reakce byla tak zatvrdlá vazelína, že se pouzdra musela vylisovat, vyčistit a znovu nalisovat. A následně opatřit novými úhlovými mazničkami. Takže kdyby člověk píchnul, tak opravovat kolo na silnici je docela složitá záležitost! A stejně to nedobíjí! Jirka Musil sundavá nádrž (na obrázku) a já začínám vyštípávat všechny nezapojené a tudíž zbytečné dráty. Je jich za dobu předchozí existence motorky dost. Tak když to vidím, vytrhávám nakonec všechno. Po obědě začínám dělat celou elektriku podle továrního schematu znova. 11.listopadu 2015 je repase Douglasu hotová, motocykl startuje, vrčí, dobíjí. A Jirka Musil spokojeně pózuje v sedle, rád, že to konečně vypadlo z dílny a že zas bude moci pokračovat v renovaci posledního (č.004) Hurikana. |