|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
JAWA-ČZ 125/150 - první kývačkaPrvní strakonický motocykl se zadním kolem v kyvné vidlici, vyráběný od roku 1954. Výrobce: Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa) Výrobce motoru: ČZM Strakonice
Tak zvaný "mezityp" byl prvním motocyklem ČZ, jehož podvozek vznikl v nařízené spolupráci s firmou Jawa. Vyráběl se v letech 1954-55 ve dvou verzích, lišících se pouze obsahem stávajícího, od roku 1950 vyráběného motoru ČZ 125c ČZ 150c:
Jawa-ČZ 125 typ 351.00 Jawa-ČZ 150 typ 352.00
Technické údaje Jawa-ČZ 125 ccm (Jawa-ČZ 150 ccm):
Motor: ČZ 125c (ČZ 150c) Typ: 351 (352) Jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou Vrtání: Ø 52 mm (Ø 57 mm) Zdvih: 58 mm (58 mm) Obsah: 123,2 ccm (148 ccm) Kompresní poměr: 1 : 7 (1 : 6,9) Maximální výkon: 5 ks (6,2 ks) při 4.250 ot./min. Maximální kroutící moment: Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Jikov 2918 HC se vzduchovou přívěrou sytiče Zapalování: setrvačníkové magnetové na pravém konci klikového hřídele Dynamo: 6V / 45W Baterie: pouze na přání - 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Spojka:lamelová, v olejové lázni Primární převod: řetězem v olejové lázni Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů) Převodovka: 3-rychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 22,76 (1. rychlost - 1 : 20,2) 2. rychlost - 1 : 10,73 (2. rychlost - 1 : 9,54) 3. rychlost - 1 : 7,72 (3. rychlost - 1 : 6,87) Primární převod: 1 : 2,045 (pouzdrovým řetězem 3/8“ x 3/8“ - 50 článků) Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59 Kola: 16“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 16 Pneu přední: 3,00 – 16 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Ráfek zadní: 2,25 x 16 Pneu zadní: 3,00 – 16 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: půlbubnové, čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Vlastní váha (bez paliva): 115 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 275 kg Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost (vsedě): 75 km/hod. (85 km/hod.)
Rozměrový náčrt
dnes už málokoho zajímá. V poválečných až sedmdesátých letech ovšem nesměl v informačních materiálech k jakémukoliv vozidlu chybět, ať už to byl prospekt, typový list, anebo ilustrace v odborné či populární publikaci. Protože vycházel z továrního výkresu, který byl obvykle tvarově věrný, byl pro tehdejší modeláře nepostradatelným základem při zhotovování přesných maket.
Schema elektrického zapojení:
Motocykly Jawa-ČZ 125 a také 150 ccm měly setrvačníkové zapalování PAL s vysokonapěťovým vývodem pro svíčku a s vývodem pro 6V střídavého proudu pro osvětlení. Protože součástí výbavy byla i elektrická houkačka, byly vybaveny i baterií, napájenou přes usměrňovač. V praxi jezdila značná část majitelů bez baterie a s balónkovou trumpetkou na řidítkách, protože nebylo třeba se starat o baterii a její údržbu.
1954
Českobudějovičtí motocykloví závodníci Roman Irmiš a Jiří Václavovský na snímku z Lišova v roce 1954 s novou kývačkou Jawa-ČZ 150 (lidové provedení bez chromu) přidělenou Svazarmem. z archivu Romana Irmiše
1955
Jarda Stehlík z Horažďovic, v roce 1955 voják základní služby, tady hrdě pózující s lidovým provedením kývačky Jawa-ČZ 125.
1955
Snímek nového motocyklu Jawa-ČZ 150 z roku 1955, pocházející z archivu Pavla Horana, excelentního českobudějovického leteckého modeláře, jehož některé modely je možné spatřit v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
1955
Kývačky Jawa-ČZ reprezentující národní podnik ČZ Strakonice ve strakonickém prvomájovém průvodu. Pozoruhodným "týráním" ale musela být jízda krokem v průvodu (přes spojku) pro tovární závodní motocykly ČZ-Walter, které jsou na snímku vidět hned za kývačkami...
Věruška Plánková (na tandemu), žena úspěšného strakonického motocyklového závodníka Jiřího Plánka, se svou kamarádkou na novém motocyklu Jawa-ČZ 125 v luxusním chromovaném provedení.
z archivu Jiřího Plánka
Dobový snímek dvou majitelů "kývaček" - vpředu J-ČZ 150c, za ní J-ČZ 250 exportní souběh 1955 (číslová tabulka na hřbetě blatníku).
z archivu rodiny Smetanů
Zdeněk Padevět z Rudné u Prahy si (ještě jako učeň) koupil novou Jawu-ČZ 150 v únoru 1955.
Motocyklu byla přidělena státní poznávací značka KG - 71 - 23, která se individuálně malovala na bílé pole po straně předního blatníku (připravené už z továrny). Později stroj dostal novou, berounskou, značku BE - 29 - 44, se kterou jezdil až do konce října 1967, kdy jej Zdeněk Padevět trvale odhlásil.
Motocykl Zdeňka Padevěta v době, kdy jej v mimořádně zachovalém původním stavu prodal do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Motocykl je t.zv. lidové provedení, bez chromu, kdy kola a nádrž byly pouze stříkané stříbřenkou. Pan Padevět si ale po čase pořídil luxusnější nádrž chromovanou, která je na stroji namontovaná dodnes.
Jawa-ČZ 150 z výstavy Československých motocyklů, pořádané ČVUT v roce 2014.
Na těchto snímcích je motocykl v již renovované podobě, to jest s některými odlišnostmi oproti originálu. Koženkový potah sedla by měl být v béžové nebo světle hnědé barvě a koncovky výfuků (rybiny) by měly být otočené delším koncem dolů. Nepatřičná je na tomto stroji o dvě generace novější houkačka 6V PAL, měla by být starší ČZ 6V.
Od poloviny roku 1955 byly motocykly
Jawa-ČZ 125 typ 351.00 a Jawa-ČZ 150 typ 352.00 osazeny novými koly s celonábojovými (centrálními) brzdami. V tomto inovovaném provedení se vyráběly ještě zhruba rok pod označením Jawa-ČZ 125 typ 351.01 a Jawa-ČZ 150 typ 352.01. Technické údaje se (aspoň dle továrny) touto úpravou nezměnily. |