JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
1.4.2023
Š - ŠKODA 860
Š - ŠKODA 645
30.3.2023
Š - ŠKODA 650

JAWA-ČZ 150 - 1955


Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp"

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)

Výrobce motoru:
ČZM Strakonice n.p.
Motocykl pochází od pana Zdeňka Padevěta z Rudné, byl to jeho první a jediný stroj. Nabídl jej pro museum s tím, že je již stár a je mu líto jej přenechat mladým klukům ze sousedství, kteří ho chodí přemlouvat, že by si z něj udělali krosku pro lítání po okolních loukách a polích.
Motocykl je t.zv. lidové provedení, bez chromu, kdy kola a nádrž byly pouze stříkané stříbřenkou.
Už po prvním roce ježdění si mladý Zdeněk Padevět pořídil efektnější nádrž chromovanou, protože se chtěl vyrovnat kamarádovi ze sousedství, který měl tentýž stroj, ale v luxusním provedení, s chromovanou nádrží. S chromovanou nádrží pak jezdil až do doby, kdy mi stroj prodal.
Originální nádrž stříkanou stříbrnou barvou ale pečlivě uložil a při prodeji mi ji ke stroji přidal. Ve chvíli předání byl stroj v pojízdném stavu, ale dle slov majitele od roku 1967 již odhlášený.
Na to, že na původním tachometru je natočeno 45.247 km je stroj mimořádně dochovaný. Je zřejmé, že si ho jeho první a jediný majitel, pan Zdeněk Padevět, vážil, a že ho celý život hýčkal.
Motor nebyl ani rozebírán, ani opravován, dle slov Zdeňka Padevěta měl pouze dvakrát sejmutou hlavu válce kvůli dekarbonizaci.
Motocykl má na hlavě rámu nýtovaný anglicky psaný štítek, na kterém je znak Jawa-ČZ, konkrétní výrobce (ČZ Strakonice n.p.) ale není uveden.

Štítek je velmi stručný, obsahuje pouze čtyři údaje:
číslo motocyklu: 448 186
rok výroby: 1955
objem motoru: 148 ccm
váhu motocyklu: 104 kg
Technické údaje Jawa-ČZ 150 typ 352:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 57 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 149 ccm (dle instr. knížky) 148 ccm dle štítku
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon: 6,2 ks při 4.500 ot./min.
Maximální kroutící moment: kgm při 2.750 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2918 HC s přívěrou vzduchu

Zapalování: setrvačníkový magnet na pravém konci klikového hřídele
Výkon: 6V / 45W
Baterie: na přání (6V / 7 Ah, ukostřen minus pól)
Předstih:
Svíčka:
Spojka: lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem v olejové lázni, 50 článků
Převodový poměr:
Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením
1. rychlost - 1 : 18,246
2. rychlost - 1 : 8,590
3. rychlost - 1 : 6,182

Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 114 článků

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 16
Pneu přední: 3,00 – 16
Tlak vzduchu vpředu:

Ráfek zadní: 2,50 x 16
Pneu zadní: 3,25 – 16
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva)

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované

Parametry:

Největší délka: 1.960 mm
Šířka (přes řidítka): 680 mm
Výška: 1.030 mm
Rozvor: 1.310 mm
Světlost: mm
Výška sedla nad zemí: 702 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením
Zdvih vepředu: 130 mm
Zadní vidlice: kyvná, se dvěma hydraulicky tlumenými pružícími jednotkami
Zdvih vzadu: 100 mm

Vlastní váha (bez paliva): 103,5 kg (104 kg dle štítku)
Pohotovostní váha: 111 kg
Dovolené zatížení: 150 kg
Celková přípustná váha: 261 kg

Spotřeba na 100 km: 3,0 litru při průměrné rychlosti 60 km/hod.
Max. rychlost: 85 km/hod.
Max. stoupavost: 31%
Číslo rámu je u tohoto konkrétního stroje shodné s číslem motoru.

Na rámu je číslo z pravé strany, kousek pod hlavou řízení, na motoru je ze strany levé, vyražené na karteru pod táhlem vzduchové klapky karburátoru.