![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION závodní silniční - 1960 JIKOV - karburátory motocyklové 2010 - Renovace motoru A.K.D. DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
HURIKAN "Rychlík" 250 ccm
Silniční závodní motocykl, zkonstruovaný závodníkem Vladislavem Vlkem.
Na rozdíl od ostatních Hurikanů měl hliníkovou benzínovou i olejovou nádrž, italské závodní ráfky Borrani a přední kolo o průměru 21 palců. Původně byl postaven s motorem o obsahu 250 ccm, ale podle potřeby se v něm mohl střídat i alternativní závodní motor 350 ccm. Závody s ním většinou jezdil František Irmiš z Lišova. Hlava válce, i hliníkový válec se zalisovanou litinovou vložkou, měly obrovská chladící žebra obdélníkového tvaru, která motoru propůjčovala vzhled nejmíň pětistovky a ne jen pouhé dvěstěpadesátky. Motor byl dlouhozdvihový, měl vrtání Ø 63 mm a zdvih 80 mm, což dávalo obsah válce 249,25 ccm. Píst měl silně vyklenuté dno se zafrézovanými vybráními pro ventily, takže kompresní poměr byl něco mezi jednou ku deseti až jedenácti! Díky tomu měl Hurikan na svou dobu neuvěřitelných dvacet koní (pro srovnání: pérák měl ze stejného obsahu koní jen devět). Vysoká komprese ale na druhou stranu byla příčinou častých poruch. Běžný benzín v těch letech měl pouhých 76-78 oktanů, čímž byl náchylný ke klepání (detonačnímu hoření) a to často znamenalo propálený nebo zadřený píst. Motor byl sešroubován do jednoho celku se čtyřrychlostní závodní převodovkou bez našlapovací páky. Obal převodovky byl vlastní, ale její vnitřnosti Vlk takřka přesně okopíroval podle anglické převodovky Burman. Zapalování bylo magnetové, závodní, typu Lucas Competition, s bowdenem stavitelným předstihem pomocí páčky na řidítkách. Karburátor měl Vlk vlastní výroby, hliníkový, okopírovaný podle anglického závodního karburátoru Amal, s difuzorem průměru Ø 30 mm. Řetězové kolečko na motoru bylo 17-zubové, koš spojky měl 42 zubů, takže primární převod byl 17:42 = 2,47. Sekundární řetězové kolečko mělo 19 zubů a zadní rozeta 48 zubů, takže sekundární převod byl 19:48 = 2,52. Z toho vyplynulo celkové zpřevodování od motoru na zadní kolo 6,2. Foto Vl. Vlk Vladislav Vlk s "Rychlíkem" v plné jízdě. Vedle je jeho dodnes dochovaná tehdejší Vlkova přilba s obtiskem "Hurikan", nacházející se ve sbírce sběratele závodních motocyklů Oldy Prokopa ze Dvora Králové. František Irmiš byl nejen velmi schopný silniční jezdec, ale především vynikající plochodrážník! V roli jeho mechanika stojí vedle Roman Irmiš, pozdější velmi úspěšný terénní, silniční, a také hlavně plochodrážní jezdec. Na startu: vlevo František Irmiš s "Rychlíkem" (46), zcela vpravo budějovický Zdeněk Petrák, který závod vyhrál s dvoumotorovým strojem Petrák Speciál 2 x ČZ 125 (26). František Irmiš s "Rychlíkem" stíhán klubkem jezdců během závodu... Ač se ale snažil sebevíc, tehdy jej překonal jeho kolega, Zdeněk Petrák z Českých Budějovic, jedoucí na stroji vlastní konstrukce "Petrák-Speciál" se dvěma spřaženými motory ČZ 125 ccm! Jako možnou alternativu k původně namontovanému závodnímu motoru 250 ccm stvořil Vladislav Vlk pro "Rychlíka" i obsahově větší závodní motor. Ten byl označen jako Sport 350 a i ten se dochoval. Kompletní repase v dílně Jiřího Musila se dočkal v roce 2014, repase byla dokončena v polovině prosince 2015. více o repasi motoru Hurikan Sport 350 ccm zde:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie fotografií:
V červnu 2015 byl Hurikan "Rychlík" představen na prestižní přehlídce veteránů "Piešťanské zlaté stuhy", kde se stal inspirací pro výtvarníka Ondřeje Baláka, který o rok později na výstavě obrazů s motoristickou tématikou při Holíčském okruhu na Slovensku předvedl tento akvarel...
|