JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW R47 - závodní


foto: Miloň Dvořák Závodní motocykl, vzniklý úpravou sportovního typu BMW R47 (500 ccm OHV) vyrobeného v roce 1928.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Majitelem stroje v letech 1961-1968 byl Petr Kadaník z Liberce, pak jej prodal současnému majiteli Petru Hošťálkovi.
foto Miloň Dvořák Motocykly BMW typu R47 vyráběné v letech 1926-28
byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy.
Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ: M 51
Číslo motoru: 35286
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min.
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé
Ojniční ložiska: válečková
Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2 litry
Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců
Elektrická výzbroj: zapalovací magnet orig. Bosch FF2 levotočivý
Svíčky: orig. Bosch W 175, dnes Brisk

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)
Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem
Typ: G 44
Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 2,5
2. rychlost - 1 : 1,6
3. rychlost - 1 : 1,1

Sekundární převod: hřídelem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4

Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 10,96
2. rychlost - 1 : 6,57
3. rychlost - 1 : 4,7

Kola: drátová
Přední kolo: 21", 40 drátů
Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem

Zadní kolo: 19", 40 drátů
Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02

Rám: trubkový uzavřený dvojitý, orig. R 47
Číslo rámu: 5421
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky, orig. R 47
Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem, orig. R 47
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, orig. R 47 ale posunuté vzad
Stupačky: posunuté vzad, sklopné zn. Gefrag na zvlášť udělaných držácích
Stojan: trubkový centrální originálního provedení R 47

Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce
Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem

Zadní brzda: vnější čelisťová na buben hnacího hřídele, orig. R 47
Ovládání: původním nožním pedálem

Výbava:
Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu (orig. dle katalogu BMW)
Závodní řidítka (repliková á la Henne) v originál BMW stavitelných držácích
Otočná plynová rukojeť Magura
Otáčkoměr dobový firmy Hamo - Tachometer Karlsruhe, montovaný místo tachometru v nádrži
Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu (původní dobová výroba)
Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada)
Seřizovatelný tlumič řízení, příplatkový originál dle katalogu BMW
Výfuky se závodními koncovkami (megafony)

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm (přes válce motoru)
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg

Objem originální nádrže: 14 litrů
Objem přídavné nádrže: 4,5 litrů

Max. rychlost: přes 110 km/hod.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
inzerát firmy A. Holeček z časopisu Motor-Revue 1928 Historie stroje:

Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi.

Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, ani jeho majiteli či majitelích, žádné záznamy ani fotografie nedochovaly.

Když v roce 1961 Petr Kadaník spolu s přítelem Hošťálkem stroj kupovali, původní majitel jim tvrdil, že pokud ví, kdysi se s ním závodilo. Dokládal to dodatečně udělaným vývodem pro otáčkoměr od vačkového hřídele a také upraveným vypínáním spojky se záchytem bowdenu plynu vlevo dole na boku skříně převodovky. Tato předělávka byla nutná kvůli montáži dvou karburátorů, protože v originálu mají stroje BMW R 47 záchyt bowdenu plynu na těle karburátoru, společného pro oba válce.
Liberec, před domem Arbesova 6 - foto Hošťálek 1961 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) Petr Kadaník s popisovaným strojem, zachycený nad schody v Arbesově ulici, kde tehdy Petr Hošťálek bydlel. O půl roku později si stroj stejného typu koupil v Liberci i on a oba je používali v běžném provozu. V té době šlo o motocykly už značně staré, za dobu jejich existence mnohokrát předělávané a vylepšované.
Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl na fotografii koupil, byla přední vidlice z kývačky s kolem z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby.
foto samospoušť Hošťálek 1961 (Zeiss-Ikon Přátelé Kadaník (BMW R47) a Hošťálek (zatím ještě s tátovou ČZ 175 Special) na dobovém snímku ze společného výletu, jak se tehdy jezdilo: ve svetrech a bez přilby, jen s brýlemi (většinou slunečními), zato ale s nezbytnými kytarami.
O měsíc později si už i Petr Hošťálek koupil stejný stroj BMW...
foto Kadaník - 1961 (Zeiss-Ikon Tady už Petr Hošťálek při výměně vyběhaných pouzder teleskopů svého bavoráka (stejně předělaného na vidlice z kývačky Jawa), zatímco v pozadí stojí opřený o kamennou podezdívku domu v Purkyňově ulici 14/547 teď už na bílo přestříkaný Kadaníkův stroj s vymontovanou rozvodovkou zadního kola kvůli vylámaným zubům hrušky.
foto Hošťálek (1960) foto Hošťálek 1960 (Zeiss-Ikon Ikonta 6x4,5) Opravy, i značného rozsahu, se dělaly v hodně provizorních podmínkách. Takhle probíhala výměna lamely spojky a současně s ní i oprava vyskakující dvojky v převodovce. Úspěšný zásah proběhl za jedno odpoledne na žulových schodech v zahrádce libereckého domu Purkyňova 14, následný den už se jelo na výlet...
foto Hošťálek - 1960 (Zeiss-Ikon Jediný tehdy dostupný těsnící tmel na skříně motorů a převodovek byl Hermosal, tmavohnědý táhnoucí se roztok šelaku v lihu, který se prodával v obchodech Mototechna nebo specializovaných Drogeriích.
Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem...
Kadaníkův šestiválec BMW 303 Hošťálkův šestiválec BMW 315/1 Sport Dva roky nato oba přátelé přesedlali do aut - Petr Kadaník do dvoudvéřového osobního BMW 303 a Petr Hošťálek do sportovního BMW 315/1. Když v roce 1968 oba nastoupili do AZNP-Škoda Mladá Boleslav (Kadaník do Vývoje a Hošťálek do připravovaného muzea) koupil Petr Hošťálek Kadaníkův motocykl BMW R47 do své sbírky.
foto: Miloň Dvořák (2023) foto Petr Hošťálek (2022) Renovace byla dokončena v roce 2023
a takhle vypadá výsledek:

vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkův nyní Hošťálkův)

vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkův nyní Miloně Dvořáka)
Miloň Dvořák při názorné ukázce "závodního" posazu pro kolemstojící diváky a při demonstraci akcelerace stroje na parkovišti Veteran rallye Křivonoska 2023.
foto: Miroslav a Michal Falta 2023 A konečně fotka z prvního opravdu "ostrého" nasazení - Miloň Dvořák v dobové kůži i přilbě v závodě do vrchu Brno-Soběšice 2023.