![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
28.5.2023 O - OPEL Kapitän 8.5.2023 Ostatní - BMW 100 let - Křivonoska 2023 Ostatní - OKRUH ČESKOBRODSKÝ 2023 - plaketa |
|
BMW R47 - závodníVýrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München Majitelem stroje v letech 1960-1968 byl Petr Kadaník z Liberce. byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy. Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: M 51 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min. Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Ojniční ložiska: válečková Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2 litry Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců Elektrická výzbroj: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý Svíčky: Bosch W 175 Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: G 44 Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2,5 2. rychlost - 1 : 1,6 3. rychlost - 1 : 1,1 Sekundární převod: hřídelem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 10,96 2. rychlost - 1 : 6,57 3. rychlost - 1 : 4,7 Kola: drátová Přední kolo: 21" Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem Zadní kolo: 19" Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02 Rám: trubkový uzavřený dvojitý Typ: R 47 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, posunuté vzad Stupačky: posunuté vzad, sklopné orig. Gefrag na zvláštních držácích Stojan: trubkový centrální originálního provedení Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele Ovládání: původním nožním pedálem Výbava: Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu Závodní řidítka (á la Henne) v seřizovatelných držácích Otočná plynová rukojeť Magura Otáčkoměr, montovaný místo tachometru v nádrži Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada) Seřizovatelný tlumič řízení Výfuky se závodními koncovkami (megafony) Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg Objem nádrže: 14 litrů Objem přídavné nádrže: Max. rychlost: přes 110 km/hod. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi. Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, ani jeho majiteli či majitelích, žádné záznamy ani fotografie nedochovaly. Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl koupil, byla přední vidlice z kývačky Jawa, přední kolo z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby. O měsíc později si už i Petr Hošťálek koupil stejný stroj BMW... Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem... Oba dva motocykly pak čekaly až do roku 2015, kdy došlo k dohodě o jejich společné renovaci Miloněm Dvořákem a Petrem Hošťálkem. a takhle vypadá výsledek: vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkova nyní Hošťálkova) vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkova nyní Dvořákova) |