JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ARIEL typ F

Původní článek pro ČMN od Petra Hošťálka

Klasický anglický motocykl s mírně sportovním charakterem.

Výrobce:
Ariel Works Ltd., Birmingham, England
MODEL 1929 obtisk na zadní blatník
V roce 1929 přišla anglická firma Ariel Works Ltd., Birmingham, England s novou řadou motocyklů, jejichž motory již měly oběžné mazání se suchou skříní a patentovaný odstředivý čistič oleje.
Do této řady patřil také Ariel 500 ccm Model F, stojatý čtyřtaktní jednoválec s ventilovým rozvodem OHV, který byl v prospektu klasifikován jako „rychlý cestovní stroj, umožňující příjemné cesty za hranice“.

Naprosto původní Ariel model F v mimořádně zachovalém dochovaném stavu. Zajímavostí tohoto stroje je elektrické vybavení Bosch, které se na tyto anglické motocykly dodávalo pouze na přání a za dost vysoký příplatek.
Tlumič záběru na klikovém hřídeli motoru. Popis:
Motor: Vrtání 81,8 mm, zdvih 95 mm, obsah válce 497 ccm.
Litinový válec velmi bohatě žebrován a za účelem dobrého chlazení žebrovaná i hliníková motorová skříň.
Hlava válce se dvěma výfukovými kanály a samostatnými výukovými rourami. Ventily v hlavě válce mají dvojitá péra, ventilová vahadla jsou z poloviny zapouzdřená, vyžadující občasné namazání ruční tlakovou maznicí.Ventilové tyčky úplně kryté.
Ojniční ložisko válečkové, se dvěma řadami válečků. Píst z hliníkové slitiny, tepelně zpracovaný, pístní čep volný. Rozvodová kolečka s přímým ozubením broušená. Na hřídeli motoru je upevněn účinný tlumič záběru.
Oběžné (cirkulační) mazání systému "se suchým karterem" mělo zvláštní olejovou nádržku, umístěnou pod sedlem.
Olejové pístové čerpadlo bylo dvojité, píst o menším průměru tlačil olej dutým čepem klikového hřídele do prostoru ojničního ložiska, odkud se olej rozstřikoval na ostatní pohybující se díly. Píst o větším průměru pak odsával olej, skapaný na dno karteru, zpět do olejové nádrže pod sedlem.
Ariel model F měl třírychlostní převodovku Burman s řazením ruční pákou v kulise vedle nádrže. Zvláštností modelu 1929 byl centrální stojánek, u motocyklů této značky neobvyklý. Všechny předchozí i pozdější typy totiž měly masivní sklopný stojan za zadním kolem. Karburátor: Amal s přírubou, řízení plynu páčkou neb na přání otočnou rukojetí. Regulační šroubek pro volnoběh.
Výfuky: Dva, každý s vlastním neobyčejně účinným tlumičem, certifikovaným anglickou Automobile Association.
Štítek tlumiče výfuku
Barevná reklama z dobového prospektu 1929 Převodní skříňka: Oddělená, firmy Burman, opatřená třemi rychlostními stupni. Soukolí z niklové oceli. Skříňka je opatřena šroubem k seřizování napnutí primárního řetězu. Ruční rychlostní páčka je v kulise po straně benzínové nádržky. Spojka se třemi korkovými lamelami a tlumičem záběru.
Pneumatiky: Dunlop, 3,25 – 19, na přání 3,50 – 19 s drátem v patce.
Detail kulisy ručního řazení a tachometru Smiths, zapuštěného do pravé poloviny nádrže, který v luxusním provedení s denním počítadlem byl za příplatek 420,- Kč a do Evropy se dodával s kilometrovou stupnicí. Rychloměr: (Zvláštní výzbroj za příplatek) Smiths s denním počítadlem, zapuštěný v benzínové nádržce, poháněný ohebným kabelem z převodní skříňky.
Vnější úprava: Rám, přední vidlice, kola, blatníky a nádržka jsou černě smaltovány. Na nádržce modrý a zlatý proužek. Lesklé díly silně niklovány. Na zvláštní přání nádržka niklovaná se smaltovanými ploškami.
Tolik slovy továrny Ariel Works Ltd., Selly Oak, Birmingham, England,
tlumočenými v českém jazyce Generálním zastoupením pro ČSR, firmou "Štěpař, Hanák a spol., Praha VII., Schnirchova 1084.
Fotografie šťastně se usmívající paní Aničky na půllitrovém Arielu modelu F s budějovickou poznávací značkou pochází zhruba z roku 1931. Co k tomu dodat dnes?
Pětistovka Ariel modelu F byla mimořádně zdařilým motocyklem se sportovním charakterem. Měla dvacet koní, což bylo v roce 1929 z jednoválcového dlouhozdvihového motoru hodně a tak v sólo provedení „jela“ snadno až 115 km/hod.
Posaz jezdce byl velmi nízký, sedlo bylo výškově stavitelné a na zem z něj dosáhl téměř každý desetiletý kluk. Těžiště 160 kg těžkého stroje s neodpérovaným zadním kolem bylo příjemně nízko, takže ovládání bylo hračkou. Nezvyklý je pro evropského jezdce pouze pedál nožní brzdy po anglicku umístěný na levé straně.
To se ovšem týká konkrétně popisovaného stroje z exposice Jihočeského motocyklového musea. Pražské zastoupení Štěpař a Hanák totiž nabízelo už tehdy přepákování! Brzdový pedál je uložený na hřídelce, procházející napříč upevňovacími plechy motoru. A tak zákazníkovi, kterému brzda na levé straně nevyhovovala, firma za mírný příplatek místo pedálu na levé straně namontovala zrcadlově obrácený pedál na pravý konec průchozí hřídelky.
Detail upevnění dynama v držáku motoru modelů 1929. Ukázka řešení uložení excentrického dynama do rámu u motocyklů Ariel, modelů 1929. Kresba je z časopisu MOTOR (Motocykl) a podle textu se týká modelu 250 ccm.
Model F 500 ccm OHV měl ale umístění i náhon dynama řešeny stejně...
Reklama na spotřebu z časopisu MOTOR (Motocykl) 1929.
Reklamní obrázek Arielu model E z prospektu 1929
Dopisy spokojených majitelů se v reklamách objevovaly běžně...
Reklama z únorového čísla časopisu MOTOR (Motocykl) ročník 1929.
MODEL 1930
Titulní stránka anglického prospektu z roku 1930
Inovovaná nádrž Arielu model F pro rok 1930 dostala proti původnímu provedení navíc kontrolní tlakoměr oleje.
Humorná reklamní parafráze na  \
MODELOVÁ ŘADA 1932
Titulní strana prospektu pro rok 1932. Prospekt byl sice tištěn v Anglii, ale česky a s uvedením generálního zástupitelství pro Č.S.R. firmy Štěpař, Hanák a spol.
1932.01
1932.02
1932.03
1932.04
1932.05
1932.06
1932.07
1932.08
1932.09
1932.10
1932.11
1932.12
1932.13
1932.14
ceník motocyklů 1932
ceník výzbroje 1932
Emblém Ariel Clubu v anglickém Cardiffu
Autor článku s Arielem 500 OHV typ F při "Cestě kolem Světa 2007" - jihočeské jízdě veteránů kolem třeboňského rybníka Svět, pořádané Emilem Rodějem z Hluboké u Borovan.
Ariel 500 F autora článku, v roce 2014 doplněný o poštovní sidecar Favorit firmy Tůma - Žižkov. Více o tomto stroji se sidecarem zde:
KOMENTÁŘE:

6.11.2012 Сергей:
Мне попал в руки Мотоцикл Ardie Werk RBU 604/5
Что с ним делать не знаю подскажите мой почтовый ящик 0009moskva@mail.ru
 
6.11.2012 Сергей:
Мне попал в руки Мотоцикл Ardie Werk RBU 604/5
Что с ним делать не знаю подскажите мой почтовый ящик 0009moskva@mail.ru
 
6.11.2012 Сергей:
RBU 604/5
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text