JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929


Ariel 500 F - testační fotografie zprava. Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jak pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.
Ariel 500 F - testační fotografie zleva. Motocykl, který od prvního majitele (architekta z Prahy) získal v mimořádně zachovalém a původním stavu sběratel arielista Ivan Hájek z Brunšova a následně jej prodal Jiřímu Švarcovi z Jankova u Č. Budějovic. Od toho stroj získal Petr Hošťálek pro exposici Jihočeského motocyklového musea.
Stroj byl už jako nový vybaven na přání kupujícího dražší příplatkovou elektrickou výzbrojí od firmy Bosch, a také pomalejším převodem kvůli sidecaru Favorit typu "pantoflíček" od firmy Josef Tůma, Praha-Žižkov. Když ale Ivan Hájek motocykl od původního majitele kupoval, sidecar kvůli nedostatku prostoru pro garážování odmítl a odvezl si jenom sólo motocykl.
Na stroji jsou vyměněné pouze tlumiče výfuků od firmy Vintage Replika Jiří Hořice - Brno (místo původních prorezavělých) a gumové návleky rukojetí.

Stroj byl otestován na historickou původnost a dostal veteránské číslo V 3633.
Technické údaje Ariel 500 ccm "De Luxe" OHV typ F:

Motor: stojatý čtyřtaktní jednoválec
Vrtání: Ø 81,8 mm
Zdvih: 95 mm
Obsah: 498 ccm
Výkon / otáčky: 18 ks při 5.400 ot.min.
Ventilový rozvod: OHV, s krytými tyčkami, ale otevřenými ventily
Karburátor: dvoušoupátkový, Amal
Mazání: oběžné se suchým karterem
Olejová nádrž: 2 litry (pod sedlem)
Zapalování: magnetem Bosch s mechanicky (páčkou) řízeným předstihem
Elektrická výzbroj: Bosch 6 V (na přání za příplatek)
Objem nádrže: 12 litrů

Primární převod: řetězem
Spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: Burman, třírychlostní, s vývodem pro rychloměr
Řazení: ruční pákou po pravé straně vedle nádrže
Sekundární převod: řetězem

Rám: trubkový uzavřený, pod motorem dvojitý
Přední vidlice: trubková paralelogramová s centrálním pérem
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný

Parametry:
Délka: 2.180 mm
Šířka:
Výška: 1.020 mm (přes reflektor)
Rozvor: 1.420 mm
Váha:
Spotřeba: 3,8 l / 100 km (sólo)
Max. rychlost: 115 Km/hod. sólo
V této podobě byl stroj zařazen do exposice Jihočeského motocyklového musea v objektu Solnice v Českých Budějovicích.
2007
Ariel v sedle s Petrem Hošťálkem při třeboňské soutěži "Cesta kolem Světa".
2014
Na jaře toho roku přislíbil Petr Hošťálek stroj připravit pro výstavu "POŠTA JEDNOU STOPOU", pořádanou od 21. června 2014 Poštovním muzeem ve Vyšším Brodě. Ariel byl proto doplněn o nákladní poštovní sidecar "Favorit" od výrobce Josef Tůma, Praha-Žižkov.
Renovaci karoserie sidecaru provedl Miroslav Tlášek, České Budějovice.
Lakování karoserie sidecaru provedla firma Holomel, Staré Hodějovice.

Za perfektní ruční olinkování sidecaru patří dík Vítu Vávrovi z Lišova u Českých Budějovic.
Realizace obtisku - Zdeněk Ruffer Mimořádné poděkování patří Zdeňku Rufferovi z Výtvarné školy V. Hollara v Praze za dokonalé vodoobtisky prvorepublikové Československé pošty, provedené původní technologií podle vzoru, zapůjčeného z Poštovního muzea v Praze.
2014
Ariel 500 F s poštovním sidecarem Favorit firmy Tůma-Žižkov jako exponát výstavy "Pošta jednou stopou".
Snímek je z vernisáže, která proběhla v sobotu 21. června 2014 v Poštovním muzeu ve Vyšším Brodě (v areálu cisterciáckého kláštera).
archiv Hošťálek Poslední den výstavy "Pošta jednou stopou" byl ve znamení skutečné motocyklové pošty, kdy Petr Hošťálek v dobové pošťácké uniformě a koženém služebním kabátu absolvoval s Arielem trasu Vyšší Brod - Rožmberk - Krumlov - Č. Budějovice - Milevsko - Sedlčany - Praha, v sidecaru se skutečně přepravovaným a orazítkovaným nákladem poštovních zásilek k filatelistické výstavě, pořádané na Výstavišti Letňany.
A koncem sezóny 2014 opět z výstavy doma - Ariel před Jihočeským motocyklovým museem v Českých Budějovicích, na Piaristickém náměstí.
2023_priprava_Depo-Moto-Art_Plzen_MINI 2023 - Stěhování Jihočeského motocyklového musea do Plzně

Snímek z přípravy nové exposice DEPO - MOTO - ART pod hlavičkou nadace Plzeň sobě.
Ústřední motiv výstavy na fotografii Karla Miky foto Karel Mika
2024 - Výstava "ARIEL v Českých zemích"
pořádaná Technickým muzeem Brno v lednu až dubnu 2024.

Jedním z exponátů byl i Ariel s poštovním sidecarem ze sbírky Petra Hošťálka.