JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 440


Tovární snímek dvoubarevného provedení De-Luxe, fotografovaný pod Troskami, který byl určený pro prospekt. Dvoudvéřový čtyřmístný osobní vůz (interní označení typ 970), vyráběný od roku 1955.

Výrobce: AZNP, Mladá Boleslav
1955
Jeden z prvních prospektů nového vozu Škoda 440, vydaných Podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v německé verzi. Na fotografiích bylo tehdy použito předsériové provedení, ještě s ozdobným "nosem" uprostřed kapoty. Pro export do Německa se uvažovalo s oranžovými blinkry a bočním blinkrem na středovém sloupku karoserie, domácí verze měla přední blinkry bílé (s čirými sklíčky).
Zadní strana německého prospektu obsahovala stručný technický popis a základní data vozu.
Rozměrový náčrt Škoda 440 De Luxe

Škoda 440 byl první československý automobil, u něhož byla použita patnáctipalcová kola, obutá do pneumatik 5,50 - 15".
Technické údaje:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 089 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 7
Výkon: 40 koní (29,4 kW) při 4 200 ot./min.
Max. kroutící moment: 68,6 Kgm při 2 800 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: řetězem
Časování rozvodu:
SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ
Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm

Karburátor: spádový Jikov 32 SOP
Doprava paliva: mechanickým membránovým čerpadlem PAL
Nádrž: v pravém zadním blatníku s vnějším zamykatelným uzávěrem
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem
Objem chadící vody: 12 litrů
Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové
Obsah oleje v motoru: cca 4 litry
Olejový filtr: s válcovou plstěnou vložkou
Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji

Zapalování: bateriové 12V, s cívkou a rozdělovačem PAL-Magneton
Řízení předstaihu: odstředivé (rozsah 0° při 400 ot./min. - 26° při 2.000 ot./min.)
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Baterie: 12V/45 Ah
Dynamo: PAL-Magneton 12V/200 W

Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány
Převody:
1 - 4,27
2 - 2,46
3 - 1,59
4 - 1
Z - 5,61
Řazení: nepřímé, pákou pod volantem
Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru
Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými jkřížovými klouby (Škoda -Whitaker)
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1 : 4,78
Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry

Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu
Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře)
Řízení: šroubem a maticí
Nožní brzda: jednookruhová hydraulická, bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: 15" palcové plechové hvězdicové disky
Pneumatiky: 5,50 – 15

Rozvor: 2 400 mm
Rozchod vpředu: 1 210 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 4 065 mm
Šířka: 1 600 mm
Výška: 1 430 mm
Světlost: 190 mm

Počet míst k sezení: 4
Pohotovostní váha vozu: 900 kg
Celková váha: 1 280 kg

Nejvyšší rychlost: 110 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 7,7 litru
Objem nádrže: 28 litrů (v pravém zadním blatníku)
Hned v roce 1955 se továrna zúčastnila se třemi ještě předsériovými vozy Škoda 440 Alpské soutěže, které přihlásila do třídy 1300 ccm.

Na snímku Světa Motorů z rychlostní zkoušky je Václav Bobek, který dojel na stříbrnou medaili.
1956
Prospekt exportního provedení Škoda 440 De Luxe vydaný Podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v anglické verzi.
Titulní stránka anglického prospektu, který vydal PZO Motokov v roce 1956. Ukázka tří variant dvoubarevného provedení.
Jednobarevná exportní verze Škoda 440 De-Luxe.
Technical data:

Engine: 4-cylinder in line OHV
Bore: Ø 2,68 in.
Stroke: 2,95 in.
Volume: 66,429 cu.in.
Compression ratio: 1 : 7
Power output: 40 BHP (29,4 kW) 4 200 RPM
Carburetor: Down-draft Jikov 32 SOP
Fuel pump: mechanical membran pump PAL
Engine cooling system: with pump, fan-assisted and thermostatic control
Cooling system capacity: 1,321 Imp. gall. approx
Ignition: Dynamo-battery 12V, with coil and distributor PAL-Magneton (vacuum advance control)
Storage battery: 12V/45 Ah
Dynamo: PAL-Magneton 12V/200 W

Clutch: dry, single plate
Gearbox: 4 forward, one reverse, with synchro lock
Gearbox ratios:
1 speed - 4,27 to 1
2 speed - 2,46 to 1
3 speed - 1,59 to 1
4 speed - 1 to 1
Reverse - 5,61 to 1
Řazení: nepřímé, pákou pod volantem

Chassis frame: Backbone type with cross members, front mounting enginec/W clutch & gearbox
Front axle: Trapezoid suspension, transwerse semi eliptical leaf spring bottom, forked arms top
Front spring: transwerse semi eliptical leaf spring with hydraulic dampers
Rear axle: swinging half axles
Rear spring: transwerse semi-eliptical leaf spring with telescopic suspension dampers
Steering: direct, with steering worm and nut
Pedal brake: hydraulic, acting on all wheels
Hand brake: mechanically operated, cables acting on rear wheels only
Chassis lubrication: individual, by grease fittings

Wheels: 15", sheet metal star wheels
Rims: 3,50 D x 15"
Tyres: 5,50 - 15"

Wheelbase: 64,5 in. (2 400 mm)
Track front: 47,64 in. (1 210 mm)
Track rear: 49,21 in. (1 250 mm)

Overall lenght: 160 in. (4 065 mm)
Overall width: 63 in. (1 600 mm)
Overall height: 56,3 in. (1 430 mm)
Ground clearance: 7,09 in. (190 mm)
Minimum turning diameter: 33 ft (10 metres)

Gross weight of car: 2050 lb (930 kg)
Carrying capacity: 770 lb (350 kg)

Maximum speed: 68,4 miles per hour (110 km/hod.)
Fuel consumption: 40,4 miles per Imp. gallon (7,7 litres per 100 km)
Fuel tank capacity: 6,6 Imp. gall.
Schema řazení pod volantem, které měly z počátku pouze vozy pro export ( provedení de luxe). Škoda 440 ve verzi "De Luxe" měla již řazení pod volantem, prakticky shodné s vozem předchozí generace Škoda 1200 Sedan. Dalším doplňkem byla prodloužená lišta za emblémem 440 na předním blatníku a hliníková lišta na prahu karoserie. Nejvýznamnější estetickou novinkou ale byly chromované nárazníky a poklice kol.
Továrna verzi "De Luxe" představila těmito třemi vozy ve dvoubarevném provedení na Brněnském veletrhu (amatérský snímek).
1956
Pro reklamní účely se používaly nejen firemní snímky, ale i náladové fotografie s modelkami od známého uměleckého fotografa Viléma Heckela - viz tyto jeho záběry jedno- a dvoubarevného provedení Š 440 De Luxe.
(laskavostí dcery Viléma Heckela) Reklamní foto pro AZNP Mladá Boleslav: Vilém Heckel Reklamní foto pro AZNP Mladá Boleslav: Vilém Heckel
Ukázka socialistické propagace - improvizovaný stánek AZNP Mladá Boleslav v rekreačním areálu u Máchova jezera v Doksech (1956).
Motto výstavy bylo "Novou technikou k dalšímu zlepšení" a továrna na ní představila pracujícím vylepšený model Škoda 440 De luxe, už s chromovanými nárazníky, poklicemi a řazením pod volantem.
d 1 Vzhledem k tomu, že pro normálního smrtelníka bylo pořízení nového vozu v té době nereálné - pouze na pořadník a předem vinkulované peníze ve Spořitelně - tak pracující doopravdy jen a jen čučeli...
Ve druhé polovině roku 1956
vznikl prototyp užitkového provedení Škoda 440 Pick-up, který měl interní označení typ 970 a který do sériové výroby nebyl schválen. Více o tomto typu zde:
1957
Škoda 440 de luxe, vystavená na BVV 1957 - tady s módními poklicemi v podobě "drátěných kol" s atrapami křídlových matic.
Poslední provedení vozu Škoda 440:
Maska již z budoucí první Octavie, přední nárazník dělený, bez středního dílu a odlišné nápisy nad lištou předního blatníku.

Na snímku je vůz zapůjčený továrnou Motokovu, se kterým ve zkouškovém režimu jezdil Vladislav Vlk, někdejší motocyklový závodník a tvůrce motocyklů Hurikan.
(foto Vlk)
Detail posledního provedení nápisů nad lištou předního blatníku a nijak zvlášť esteticky vydařeného označení na zádi vozu.
(foto Hošťálek)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie:
Dobový rodinný snímek vozu Škoda 440 v provedení "Standart" s řazením ještě na podlaze a bez vodorovné ozdobné lišty na předním blatníku. Nárazníky a poklice, které továrna dodávala pouze lakované, už nejspíš majitel vyměnil za luxusnější chromované a přidal mlhovky, tehdy ještě se žlutými skly.
Začátek osmdesátých let: Jan Bazal z Českých Budějovic s už dost upraveným rodinným vozem Š 440.
Dochovaný exemplář posledního provedení Škoda 440, již s maskou první Octavie.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text