JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

HURIKAN "Rychlík" 250 ccm

Silniční závodní motocykl, zkonstruovaný závodníkem Vladislavem Vlkem.

Tovární závodní Hurikan "rychlík" byl určen pro silniční rychlostní závody. Měl hliníkovou benzínovou i olejovou nádrž, italské závodní ráfky Borrani a přední kolo o průměru 21 palců. Původně byl postaven s motorem o obsahu 250 ccm, ale podle potřeby se v něm střídal i motor 350 ccm.
Závody s ním většinou jezdil tovární jezdec František Irmiš z Lišova.

O znovuzrození tohoto stroje, dochovaného v rozebraném, poničeném a ne zcela kompletním stavu v několika bednách, se zasloužil hlavně Jiří Musil, který ve spolupráci s Petrem Hošťálkem strávil na jeho náročné renovaci více než tři a půl roku.
Na tomto snímku je Petr Hošťálek s "rychlíkem" po úspěšném dokončení renovace v roce 2012.
Závodní motor Hurikan 250 Special po renovaci.
Hlava válce, i hliníkový válec se zalisovanou litinovou vložkou, měly obrovská chladící žebra obdélníkového tvaru, která motoru propůjčovala vzhled nejmíň pětistovky a ne jen pouhé dvěstěpadesátky. Motor byl dlouhozdvihový, měl vrtání Ø 63 mm a zdvih 80 mm, což dávalo obsah válce 249,25 ccm.
Píst měl silně vyklenuté dno se zafrézovanými vybráními pro ventily, takže kompresní poměr byl něco mezi jednou ku deseti až jedenácti! Díky tomu měl Hurikan na svou dobu neuvěřitelných dvacet koní (pro srovnání: pérák měl ze stejného obsahu koní jen devět). Vysoká komprese ale na druhou stranu byla příčinou častých poruch. Běžný benzín v těch letech měl pouhých 76-78 oktanů, čímž byl náchylný ke klepání (detonačnímu hoření) a to často znamenalo propálený nebo zadřený píst.
Motor byl sešroubován do jednoho celku se čtyřrychlostní závodní převodovkou bez našlapovací páky. Obal převodovky byl vlastní, ale její vnitřnosti Vlk takřka přesně okopíroval podle anglické převodovky Burman.
Zapalování bylo magnetové, závodní, typu Lucas Competition, s bowdenem stavitelným předstihem pomocí páčky na řidítkách. Karburátor měl Vlk vlastní výroby, hliníkový, okopírovaný podle anglického závodního karburátoru Amal, s difuzorem průměru Ø 30 mm.
Z levé strany převodovce dominovala obrovská odvrtávaná suchá spojka, běžící kvůli chlazení venku a kryt primáru kryl řetězové kolečko i řetěz jen svrchu.
Řetězové kolečko na motoru bylo 17-zubové, koš spojky měl 42 zubů, takže primární převod byl 17:42 = 2,47.
Sekundární řetězové kolečko mělo 19 zubů a zadní rozeta 48 zubů, takže sekundární převod byl 19:48 = 2,52.
Z toho vyplynulo celkové zpřevodování od motoru na zadní kolo 6,2.
1950 - Mechanik František Štětka se závodním rychlíkem před garážemi vývojové dílny Motor Union České Budějovice ("u Pártlů") - fotografie je z přípravy na III. Táborský okruh. Tady měl rychlík černou nádrž se zlatou linkou a pod nápisem Hurikan namalovanou československou vlaječku.
Foto Vl. Vlk
1950 - III. Táborský okruh o cenu pres. Edvarda Beneše (20. srpna 1950)
Vladislav Vlk s "Rychlíkem" v plné jízdě.

Vedle je jeho dodnes dochovaná přilba s obtiskem "Hurikan", nacházející se ve sbírce sběratele závodních motocyklů Oldy Prokopa ze Dvora Králové.
1950 - Vladislav Vlk s mechanikem při tréninku v depu Velké ceny v Brně. To ještě byl na stroji anglický otáčkoměr Smiths, na pravém víku motoru je vidět náhon. Přihlíží tehdejší Vlkova žena.
1951 - František Irmiš s "Rychlíkem" před startem motocyklového závodu "Zlaté kolo" v Třeboni. V roli mechanika stojí vedle Roman Irmiš, pozdější velmi úspěšný terénní silniční a hlavně plochodrážní jezdec.
1952 - Lochotínský okruh, Plzeň.
Na startu: vlevo František Irmiš s "Rychlíkem" (46), zcela vpravo budějovický Zdeněk Petrák, který závod vyhrál s dvoumotorovým strojem Petrák Speciál 2 x ČZ 125 (26).
1952 - Lochotínský okruh, Plzeň.
František Irmiš s "Rychlíkem" během závodu.
1954 - Rychlostní motocyklový závod "Nepomucký trojúhelník".
František Irmiš s "Rychlíkem".

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text