JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


M

M 52 "solo" - ruský motocykl

Retušovaný tovární snímek motocyklu M-52 Motocykl M-52 byl sportovní verzí známé "emky" M-72. Na rozdíl od jejího spodového motoru 750 ccm SV měl typ M-52 motor s ventily v hlavách OHV, ale obsah pouze 500 ccm, protože všechny tehdejší světové sportovní podniky uznávaly jako nejvyšší obsahovou třídu pětistovky.   celý článek

M 72 - ruský motocykl

M 72 z let po roce 1952, jak byl dovážen pro čs. armádu. Těžký motocykl, většinou s vojenským sidecarem, stavěný v SSSR pro potřeby armády od roku 1940.
Byl kopií německého stroje BMW R 71.
  celý článek

M-P-BEIWAGEN

Obálka prospektu M-P-Beiwagen. Rakouský výrobce sidecarů
ING. MAX PORGES
Wien IX, Augasse 17, telefon + A-16-4-93

nabízel své výrobky jako MP Beiwagen zaručující jízdu bez rázů...   celý článek

M.A.N nákladní typ D 1

M.A.N. typ D 1 jako normální valník se dvěma skříněmi pro uložení rezervních kol pod ložnou plochou. Startovací baterie byly umístěné v krytých skříních na levé stupačce kabiny. Dvounápravový 4-tunový nákladní vůz s pohonem zadní nápravy.

Výrobce:
MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G.   celý článek

M.A.N nákladní typ E

MAN - Diesel typ E - titulní Úplně první náklaďák typu "E-1" byl představen v roce 1935. Byl to nejlehčí vůz ve výrobním programu firmy, měl nosnost jen 2,5 tuny a proti všem předchozím typům působil opticky daleko měkčeji. Jeho chladič už nebyl hranatý a svisle postavený, radiátor se schovával za mírně zešikmenou a v rozích zaoblenou maskou s decentním chromovaným rámečkem. MAN typu E měl předek elegantní jako osobní vůz a ...   celý článek

M.A.N nákladní typ F 4

Vyobrazení z prospektu 1937 – vůz má již novější (šikmou) masku chladiče, ale ještě původní kabinu se zastarale vyhlížejícím převisem nad čelním sklem. V roce 1936 nejtěžší dvounápravový náklaďák firmy MAN Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.
S třináctilitrovým šestiválcovým Diesel-motorem to byl zároveň i náklaďák nejsilnější. V Německu, kde zákonná úprava omezovala dvounápravové nákladní vozy na maximálně šest a půl tuny, se jeho skutečná nosnost nedala, či lépe řečeno nesměla, plně využít. Ve skutečnosti to byl vůz devítitunový...   celý článek

M.A.N nákladní typ F 8

MAN typ F8. Man typ F 8 byl nejtěžší vůz značky začátkem šedesátých let. Na trh přišel poprvé v roce 1950. Nosností téměř osm a půl tuny doplnil nabídku firmy MAN, která v té době obnášela pětitunový typ MK 25 a šestiapůltunový typ MK 26 a prakticky okamžitě si vydobyl pevné místo mezi německými poválečnými náklaďáky nejtěžší třídy.   celý článek

M.A.N nákladní typ KVB/6

MAN typ KVB 6 uvod Nákladní vozy řady 5/KVB byly představeny v roce 1925 a byly to první „vlastní typy“ firmy. Jejich konstrukce už v ničem nevycházela z prvotní spolupráce se švýcarskou značkou Saurer. Ta pětka před označením znamenala pětituny, což v té době byly náklaďáky těžké kategorie. Také to byly první typy, které už měly pohon zadní nápravy výhradně a jenom kardanem. U mnoha předchozích náklaďáků totiž ještě ...   celý článek

M.A.N nákladní typ MK

Tovární prospekt nákladního vozu MAN typ MK. Prvním poválečným civilním náklaďákem norimberské firmy M.A.N. se stal dvounápravový pětitunový vůz s označením MK. Vyrábět se začal již v roce 1945 a jeho výroba trvala do roku 1950. Byl vybaven řadovým, vodou chlazeným, šestiválcovým diesel-motorem o výkonu 120 koní.   celý článek

M.A.N nákladní typ Z 1

Třítunový nákladní vůz klasického uspořádání, vybavený šestiválcovým dieselovým motorem.

Výrobce:
MASCHINENFABRIK AUGSBURG-NÜRNBERG A.- G.   celý článek

M.A.N nákladní typ Z 2

01_Z2 Dvounápravový 3¾ až 4-tunový nákladní vůz s pohonem zadní nápravy.

Výrobce:
MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G.   celý článek

M.A.N typ DT - sedlový tahač návěsů

Standardní valník s plachtou MAN typ D 1. Výrobcem nákladních automobilů M.A.N. byla akciová společnost M.A.N. Maschinenfabrik Augsburg – Nürnberg A.-G., jejíž počátky sahají až do roku 1840! Už tehdy totiž založili pánové Ludwig Sander a Gaspard Dollfus firmu na výrobu strojů všeho druhu, nazvanou Maschinenfabrik in Augsburk (Strojní továrna v Augsburgu).   celý článek

M.A.N typ FT - sedlový tahač návěsů

02_FT Těžký tahač návěsů, vyráběný v období let 1932 - 1935.

Výrobce:
MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G.   celý článek

MABECO

Mabeco model 1924 - retušovaný snímek z katalogu exponátů německého Motocyklového musea na hradě Augustusbug. Výrobce: Max Bernhardt & Co., Berlin N.O. 55, Prenzlauer Allee 36, Deutschland

Dvouválcový motocykl, který byl téměř stoprocentní kopií amerického motocyklu Indian Scout 37 cu.inch.
Původní provedení, poprvé představené v roce 1922 na Berlínském autosalonu, mělo zelené lakování. Když ale výrobce o dva roky později změnil i barvu na originální indianskou červeň, bylo zle. Americký výrobce, ...   celý článek

MACK - řetězové náklaďáky

Jeden z prvních nákladních vozů Mack na fotografii z roku 1906. Měl nosnost 3 tuny a byl „trambusového“ uspořádání, posádka seděla přímo nad motorem. MACK - buldok držený na řetěze


Americká firma Mack má ve znaku buldoka. Svalnatého houževnatého psa, jehož stylizovaná figura už léta zdobí chladiče jejích náklaďáků. Firma má opravdu dlouhou tradici. Bratří Mackové založili svou new-yorkskou společnost ještě před rokem 1900. Začali s výrobou vozidel pro hromadnou dopravu osob, kterým se tehdy ještě neříkalo autobusy, nýbrž „charabancs“. ...   celý článek

MACK nákladní dvounápravové sklápěčky

Dozadu vyklápěcí valník pro hřbitovní společnost, vyrobený v roce 1915, měl za kabinou výsuvný válec, opatřený na horním konci kladkami, které zvedaly korbu prostřednictvím dvou ocelových lanek. Motor byl řadový benzínový čtyřválec s ventilovým rozvodem SV, který měl hlavu odlitou vcelku s blokem. Zapalování bylo magnetem, poháněným od hřídele vodní pumpy umístěné na pravé straně motorového bloku. Dvounápravové sklápěcí vozy Mack

Obrovský průmyslový rozmach, který v Americe nastoupil po roce 1900, znamenal budování nových dolů na těžbu surovin, nových továrních komplexů na jejich zpracování a nových vodních, železničních a silničních staveb. To vše začalo vyžadovat zemní práce v do té doby nepředstavitelném měřítku.
  celý článek

MAGIRUS nákladní typ M 25/4500

Výrobce:
MAGIRUS WERKE, ULM - DONAU
Firma založena 1864   celý článek

MAGIRUS nákladní typ M 30

titulni Tří- až třiačtvrttunový dieselový nákladní vůz klasické koncepce.

Výrobce:
MAGIRUS WERKE . ULM-DONAU   celý článek

MAGIRUS nákladní typ M 30a

Inovované provedení Magirus M 30a, které se zvnějšku od svého předchůdce příliš nelišilo. V roce 1938 inovovaný nákladní vůz o nosnosti 3 - 3,4 tuny, který se od původního typu Magirus M 30 z roku 1931 zvnějšku příliš nelišil.

Výrobce:
MAGIRUS WERKE . ULM-DONAU   celý článek

MAN nákladní typ 735 L1

Standardní valník na vyobrazení z obálky prospektu. Celý předek vozu stále ještě připomíná klasické náklaďáky předválečných let, jen reflektory se poprvé schovaly do tunelů, vybíhajících z předních blatníků a kapota s kabinou dostaly široké ozdobné lišty z leštěného hliníku. Těžký dvounápravový nákladní vůz sedmi- až osmitunové kategorie z druhé poloviny šedesátých let.

Výrobce:
MASCHINENFABRIK AUGSBURG/NÜRNBERG A.G., Werk München   celý článek

MANET S 100 - skútr

Foto z Katalogu československých motorových vozidel, vydaných n.p. Mototechna 1960. Dvoumístný skútr pro městský provoz, vyráběný od roku 1958.

Výrobce:
Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko   celý článek

MANET S 125 - skútr

Slovenský skútr Manet s dvoutaktním motorem 125 ccm, určený zejména pro městský provoz - pokračování výroby předchozího skútru s motorem 100 ccm.

Výrobce:
Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko   celý článek

MANET typ 90

Manet 90 - titulní Výrobce:
Považské strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko

Lehký lidový motocykl vyvinutý Zbrojovkou Brno a předaný v rámci programu industrializace na Slovensko, kde byl vyráběn Považskými strojárnami v Považské Bystrici. Měl úsporný dvoupístový dvoutaktní motor zajímavé konstrukce o výkonu 3,5 koně a dosahoval rychlosti až 65 km/hod.
  celý článek

MATFORD V-8

Matford titul Motor typ 72:

vidlicový osmiválec SV v jediném bloku, úhel válců 90°

Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 81,2 mm
Obsah: 2.200 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon na brzdě: 65 koní

Písty: ze speciální lehké slitiny
Karburátor: jeden, spádový dvojitý
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou
Objem chadící vody: 9 litrů
Mazání: ...   celý článek

MATCHLESS G80

Matchless_G80_Major_1962 Cestovní motocykl s jednoválcovým čtyřtaktním motorem 500 ccm,
vhodný i pro připojení sidecaru (postranního vozíku).

Výrobce:
MATCHLESS MOTOR CYCLES
Plumstead road, London S.E.18, England
  celý článek

MB Mareš - vozítko

Miniaturní jednomístný automobil (vozítko) Františka Mareše z Českých Budějovic, který vznikl v roce 1937.   celý článek

MEGOLA - motocykly s hvězdicovým motorem.

Megola Výrobce:
Deutsche Megola Werke G.m.b.H., München, Grünewaldstrasse 154
později pak
Megola Motoren A.G., München 9, Grünewaldstrasse 154   celý článek

MEILLER - Kipper

Prospekt na třístranné hydraulické sklápěcí zařízení Meiller - Kipper, vydaný v roce 1935. Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.   celý článek

MERCEDES - BENZ 170-V

Mercedes 170 V v provedení 4-dvéřová Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G.
Stuttgart - Untertürkheim
  celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ 170 V

Lehký nákladní, popř.dodávkový či sanitní automobil postavený na bázi úspěšného osobního vozu Mercedes-Benz 170V.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G., Stuttgart, Untertürkheim   celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ G 3

Třínápravový vojenský vůz s nosností 1.500 kg a zvýšenou průjezdností terénem.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G., Gaggenau i.B.   celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ L 3000

Tovární fotografie civilní verze valníku typu L 3000 S. Žlutý, v noci svítící, trojúhelník na střeše kabiny bylo nařízené označení, že vozidlo táhne přívěs. Bez přívěsu měl být trojúhelník sklopený. Mercedes- Benz L 3000, L 3000 A, L 3000 S   celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ L 3250

Třiačtvrttunový nákladní vůz, vyráběný v letech 1949 - 1954, symbol prvního poválečného úspěchu firmy
Daimler-Benz

Ačkoliv většina továren firmy Daimler-Benz byla na konci války téměř srovnána se zemí, pobočný závod v Mannheimu měl to štěstí, že agónii Německa přestál bez větších škod.   celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ L 4500

Tovární snímek pětitunového Mercedesu L 4500 A s náhonem na všechna čtyři kola v původním provedení, tak, jak byl vyráběn na začátku války. S užitečnou nosností téměř pěti tun (podle továrních údajů přesně 4950 kg) patřil tento typ již do kategorie těžkých nákladních vozů. Pod hlavičkou akciové společnosti Daimler-Benz A.-G. byl vyráběn v závodě Gaggenau i.B. v období let 1939 až 1944. Původně byl myšlen a vyvinut jako náklaďák civilní silniční. Jenže v roce 1939 už byla druhá světová válka na spadnutí, takže hlavním zákazníkem se ...   celý článek

MERCEDES - BENZ nákladní typ L 6500

Nejstarší provedení z roku 1935 bylo typické svou hranatou kabinou s výrazným převisem nad čelním oknem a širokými dvířky, otevíranými „proti větru“. Tehdy revolučním prvkem vybavení byla dvě zpětná zrcátka, umístěná na koncích obrysových tyček předního nárazníku. Šestiapůltunový nákladní automobil s dieselovým motorem.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G., Gaggenau i.B.

Mercedes L 6500 byl nejtěžší (a největší) dvounápravový náklaďák, který firma Daimler-Benz před druhou světovou válkou vyráběla. Dělal se v továrně v Gaggenau a oficiálně byla jeho nosnost uváděna šest až šest a půl tuny, To se na opravdu těžký náklaďák zas až tak moc nezdá, ale to ...   celý článek

MILLER - BALSAMO

Miller Balsamo titulní Italský výrobce motocyklů
Ernesto Balsamo, Viale Pasubio 1, Milano, Italy   celý článek

MINOR

Čtyřmístný osobní automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem předních kol, vyráběný v Československu po druhé světové válce pod názvem Aero Minor.
  celý článek

MOSKVIČ - první typ 400

Když v roce 1945 obsadily jednotky Rudé armády závody Opel v Rüsselsheimu, byl dán rozkaz k převezení kompletního zařízení na výrobu osobních vozů Opel Kadett do Ruska, kde se stalo základem výrobní linky Moskevského závodu malolitrážních automobilů MZMA.
Zařízení ale nebylo v důsledku poškození rüsselsheimského závodu nálety spojenců kompletní. Sovětský realizační tým, vedený šéfkonstruktérem ...   celý článek

MOSKVIČ 401

401 Od roku 1954 naběhl do výroby Moskvič 401, který byl mírnou modernizací původního modelu Moskvič 400.
To nejdůležitější bylo zvýšení kompresního poměru, čímž motor získal asi tři koně navíc a maximální rychlost stoupla z původních 90 na 95 km/hod.
Další úpravou byla změna řazení, kdy zmizela dlouhá páka uprostřed podlahy, kterou nahradilo řazení pod volantem.
Třetí změnou bylo nahrazení ručičkových ...   celý článek

MOSKVIČ 403

Moskvič  M 403 Čtyřdvéřový osobní automobil se samonosnou karoserií,vyráběný v období 1963 - 1965.

Výrobce:
MZMA - Moskevský Závod Malolitrážních Automobilů, Moskva, SSSR   celý článek

MOSKVIČ 410 - terénní verze 4 x 4

410 Výrobce:

MZMA Moskva (Moskevský závod malolitrážních automobilů)

V roce 1957 vznikl Moskvič 410 s pohonem všech čtyř kol, jako terénní varianta standardního Moskviče 402. Byl to vůz, u kterého byla jen s minimálními změnami použita čtyřdvéřová karoserie modelu 402, ale byla posazena značně výš nad zemí. Vůz dostal hnanou přední nápravu, zavěšenou na podélných listových perech.
Motor ...   celý článek

MOSKVIČ 423 - Combi

Moskvič kombi 423 - vyobrazení z časopisu Za ruljom. Výrobce:

MZMA Moskva (Moskevský závod malolitrážních automobilů)

Kombi varianta (nebo také STW) základního typu Moskvič 402 byla uvedena na trh počátkem roku 1957. Jednalo se o čtyřdvéřovou karoserii s pátými, do strany otevíranými, dveřmi v zádi vozu. Po sklopení zadního sedadla měla ložná plocha rozměry 1.473 mm x 1.220 mm a dovolený náklad takto upraveného vozu směl být, slovy výrobce, ...   celý článek

MOTEX - sidecary

Sidecar Motex Výrobce:
Motex, výrobní družstvo, Řečkova 6, Praha 11

Výrobní družstvo, které převzalo výrobu komunistickým režimem sebrané a znárodněné firmy Tůma Žižkov. V padesátých letech vyrábělo nejdřív stejný a posléze poněkud upravený původní Tůmův sidecar, určený pro motocykly Jawa 250, 350 a 500 ccm.   celý článek

MOTOR BD 1S 38 A-52

Velomotorek BD 1S 38 A-52 v roce 1952 zkoušený na pánském kole Stadion. Od roku 1948 se v továrně Motor Union České Budějovice n.p. vyvíjel Velomotorek BD 1 S 38. Verze A-52 z roku 1952 byla po dokončení namontována na pánské jízdní kolo Stadion, se kterým se jezdily jízdní zkoušky.
  celý článek

MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949

Jediný dochovaný ze tří prototypových pomocných motorů BD 1S 38 AVZ-2 v repasovaném stavu.   Foto Hošťálek (2010) V roce 1948 zařadil n.p. Motor Union České Budějovice do svého programu vývoj pomocného „Velomotorku“, určeného pro dodatečnou montáž k jízdnímu kolu.
Vývoj se ubíral ve třech různých liniích – motorek BD 1S 38 AV pro pohon předního kola, motorek BD 1S 38 AVZ – 1 pro montáž pod šlapací střed a konečně motorek BD 1S 38 AVZ-2 pro montáž vedle zadního kola bicyklu.
  celý článek

MU - Velomotorky z Českých Budějovic

Na základě aktivity ing. Antonína Železného, velmi erudovaného leteckého odborníka a předválečného majitele firmy JIKOV Velešín (dnes Jihostroj Velešín), byla po druhé světové válce jeho zestátněná továrna dne 1. ledna 1946 sloučena spolu s dalšími závody z oboru automobilového a leteckého příslušenství do nově ustaveného národního podniku PAL, Spojené závody pomocného automobilního a leteckého ...   celý článek