JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


J

JAC 500 ccm

JAC titulní Jednoválcový motocykl se šoupátkovým motorem, vyráběný firmou Jaroslav Cvach, továrna motocyklů. Horažďovice   celý článek

JAWA - MINOR

Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem, vyráběný v období 1937-1947.
Výrobce:
Zbrojovka ing. F. Janeček, Praha-Nusle II.   celý článek

JAWA 100 - Robot

Motorové kolo s dvoutaktním motorem 100 ccm a pedály.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.

Konstrukce: Josef Jozíf   celý článek

JAWA 175 - Villiers

První "lidový" dvoutaktní motocykl Jawa,
konstrukce G.W.Patchett.

Angličan George William Patchett, technik a motocyklový závodník, působící v belgické motocyklové firmě F.N., byl angažován ing. Františkem Janečkem do funkce šéfkonstruktéra v době, kdy se továrna Jawa potýkala s neefektivní produkcí licenční kardanové Jawy 500 OHV ("Rumpál"). Patchett v této situaci navrhl lehký dvoutaktní ...   celý článek

JAWA 250 - Duplex-Blok

Vyobrazení z prospektu (archiv Hošťálek) Cestovní motocykl 250 ccm s dvoutaktním motorem, spojeným s převodovkou do společného bloku zv. "Duplex-blok", který byl vyráběn v letech 1939 - 1946. Šlo o první sériový stroj Jawa, konstruovaný odlišně než byly typy Villiers a Special George Patchetta.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.   celý článek

JAWA 250 - kývačka (typ 353)

Jawa 250 - kývačka 1954 Cestovní motocykl Jawa 250 ccm, typ 353 s jednoválcovým motorem z předchozího "péráka", ale ve zcela novém rámu, vzadu s kyvnou vidlicí (díky čemuž si stroj vysloužil zlidovělé označení "kývačka").

Výrobce:
Závody 9.května n.p., Praha   celý článek

JAWA 250 - panelka (typ 559)

Jawa 250 typ 559 (panelka) Cestovní motocykl, vyráběný v období let 1962 - 1974 jako pokračování předchozí řady "kývaček" modelové řady 353.

Výrobce:
Jawa, Závody 9.května n.p., Praha   celý článek

JAWA 250 - pérák

Jawa 250 typ 12 - vyobrazený stroj je z exposice Jihočeského motocyklového musea (foto Hošťálek) Jednoválcový dvoutaktní motocykl o obsahu 250 ccm, první poválečný nový typ továrny Jawa.   celý článek

JAWA 250 - typ 80 Rikša

Nákladní Jawa typ 80 - Rikša z Jihočeského motocyklového musea (foto Hošťálek) Užitková nákladní či osobní tříkolka, vycházející z prvního našeho poválečného motocyklu Jawa - Pérák.
  celý článek

JAWA 350 "NANUK" - policejní úprava

Motocykl Jawa 350, upravený ze sériové kývačky (později i panelky) montáží speciální laminátové kapotáže pro potřeby hlídkové služby Veřejné bezpečnosti.

Pro civilní potřebu nebyl v této podobě nikdy schválen.   celý článek

JAWA 350 - Californian typ 362/00 Oilmaster

foto Hošťálek Jawa 350 - sportovní provedení určené pro export na západní trhy.

Výrobce:
Jawa n.p. Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 350 - pérák

Sportovní motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem v bloku s čtyřrychlostní převodovkou.
Byl určen pro náročné a "sportovně založené" jezdce.

Výrobce:
Zbrojovka Brno n.p., závod Strašnice
(což byla původní pražská motocyklová továrna Autfit-Ogar, která byla po znárodnění začleněna jako pobočný závod pod firmu Jawa, následně přejmenovanou na "Závody 9.května" Praha).   celý článek

JAWA 350 OHV - model 1939

Jawa 350 OHV model 1939 Čtyřtaktní motocykl sportovního charakteru, jehož OHV motor dostal novou, hlavu válce se zcela zapouzdřeným ventilovým rozvodem a většími chladícími žebry.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II   celý článek

JAWA 500 OHC - typ 01

Fotografie z přehledu čs. motorových vozidel, vydaného MAP (Ministerstvem automobilového průmyslu a zemědělských strojů) pro rok 1956. Modernizované provedení Jawa 500 ccm OHC - typ 01.

Výrobce:
Závody 9. května n.p., Praha

Překonstruovaný motor dostal novou hlavu válců a náhon svislého královského hřídele kuželovými koly místo původního šnekového ozubení.   celý článek

JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)

Jawa 500 OHC - typ 15 jako exponát Jihočeského motocyklového musea v dochovaném stavu Těžký dvouválcový čtyřtaktní motocykl o obsahu 500 ccm se sportovním charakterem - na dlouhou dobu poslední produkční čtyřtakt československé výroby.
Vyráběl se od roku 1951 až do poloviny roku 1954, kdy naběhl do výroby typ 01 s inovovaným motorem.   celý článek

JAWA 550 - "Pionýr"

Foto prototypu (tachometr!) ze zkoušení na betonové zbraslavské silnici Malý jednomístný motocykl obsahu 50 ccm, vyráběný v letech 1955 - 1958.


Konstrukce: Z9K Jawa Praha, Josef Jozíf a kolektiv
Výrobce: Považské strojárne n.p. Považská Bystrica   celý článek

JAWA 555 - "Pionýr"

Malý jednomístný motocykl obsahu 50 ccm, vzniklý inovací předchozího typu J-550 a vyráběný v letech 1958-1962.


Konstrukce: Z9K Jawa Praha
Výrobce: Považské strojárne n.p. Považská Bystrica   celý článek

JAWA 700 - automobil

Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem,
vyráběný v licenci podle německého vozu DKW F2 Meisterklasse 701.

Výrobce:
Zbrojovka Ing. Frant. Janeček   celý článek

JAWA 90 - Roadster

Lehký motocykl obsahu 90 ccm, vyráběný v letech 1967 - 1973

Výrobce:
Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p.,
Považská Bystrica, Slovensko

V době svého vzniku 1967 šlo o nejmoderněji řešený stroj v Československu, první s 5-ti stupňovou převodovkou, sáním řízeným rotačním šoupátkem a spádovým karburátorem.   celý článek

JAWA-ČZ 125/150 - druhá kývačka

Inovované provedení první strakonické kývačky, vyráběné od roku 1955 s celonábojovými brzdovými bubny.
Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)
Výrobce motoru:
ČZM Strakonice   celý článek

JAWA-ČZ 125/150 - první kývačka

Retušovaná a kolorovaná fotografie, určená pro použití do uživatelské příručky. První strakonický motocykl se zadním kolem v kyvné vidlici, vyráběný od roku 1954.
Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)
Výrobce motoru:
ČZM Strakonice   celý článek

JAWA-ČZ 125/175

Cestovní motocykl jednotné řady, vyráběný v období 1955 - 1959.
Byl prvním strakonickým motocyklem, vybaveným 4-rychlostní převodovkou a vyráběl se ve dvou objemových provedeních:

Typ 355 s motorem 125 ccm
Typ 356 s motorem 175 ccm


Výrobce:
ČZ n.p., Strakonice, ČSSR   celý článek

JAWETTA typ 551 "Standard"

Jawetta 551-01 Standart z prvních provedení (dlouhá trubička výfuku, plastové šlapky) - foto ing. Karel Mika Moped s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice   celý článek

JAWETTA typ 551/02 "Sport"

Jawetta Sport - tovární fotografie předsériového, ale už prakticky definitivního, provedení. Sportovní verze mopedu s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice   celý článek

JAWETTA typ 551/03 "Sport Special" (Export)

Moped, odvozený od základních typů Jawetta 551/01 a 551/02 (Standart a Sport)
různě upravený pro export do zemí s odlišnými předpisy zejména co do maximální povolené rychlosti.
Úpravy se týkaly jednak výkonového provedení motoru, jednak doplňků vyžádaných konkrétním zahraničním odběratelem.

Výrobce: Závody 9.května Jawa n.p., závod Strašnice
Výrobce motoru: Motor-Jikov n.p. ...   celý článek

JIKOV - karburátory motocyklové

karburátor Jikov 2914 H Karburátor JIKOV 2914 H   celý článek

JUNIOR typ MF 98 ccm

Motorové kolo Junior Motorové kolo rakouského výrobce jízdních kol
Steirische Fahrradwerke "JUNIOR", Graz-Puntigam
ze Steiermarku bylo posledním nabízeným "bonbónkem" firemního katalogu.
V prospektu výrobce tvrdil, že:

"Kvalita a líbivá forma každého kusu, který naši továrnu opouští, přináší nám nové spokojené zákazníky. Náš stále stoupající odbyt je toho nejpádnějším důkazem. Z nasbíraných zkušeností ...   celý článek