JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Popular SV


Dvoudvéřový zavřený vůz v základním provedení bez nárazníků. Čtyřmístný osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1935 - 1938.

Výrobce:
ASAP, Mladá Boleslav
Popular byl až do roku 1938 nejmenším sériově vyráběným typem mladoboleslavské automobilky.
V základním dvoudvéřovém provedení byla jeho cena v roce 1935 19.900,- Kč.
Popular model 1935 v dobové reklamě.
Technické údaje:

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV

Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 3.000 ot./min. (16,2 kW)

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: horizontální, buď Zenith 26 VEH nebo Solex 26 BFRH
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla a cívkou
Baterie: 6 V
Dynamo: Scintilla 6 V / 80 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu)
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, se synchronizací 2. a 3.stupně
Převody: 1 - 1 : 3,38
2 - 1 : 1,76
3 - 1 : 1
Z - 1 : 4,51

Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71
Diferenciál: montován pouze za příplatek

Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, odpružená dole příčným listovým pérem
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí
Řízení: hřebenové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 130 x 40 nebo 5,00 - 16

Rozvor: 2.300 mm (od roku 1935 rozvor 2.430)
Rozchod vpředu: 1.050 mm
Rozchod vzadu: 1.120 mm

Délka vozu: 3.770 mm
Šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz)

Váha podvozku: 450 kg
Vlastní váha otevřeného vozu: kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 85 km/hod.
Nejnižší rychlost: 6-8 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: litrů, vpředu pod kapotou
Podvozek model 1935 - tovární foto (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Podvozek model 1935 byl osazen plnými disky kol, které pro dodávkové a vojenské otevřené vozy měly pneu Baťa Cord Pneu Ballon 5,25 - 16 (tovární foto 63-1939, dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
1937_Popular_prospekt_9 Již v roce 1935 měl Popular pružně uložený motor - vpředu i vzadu na dvojici gumových silentbloků.
Na tomto názorné vyobrazení z prospektu je zároveň vidět i excentrické dynamo, uložené na hlavě válců. Řemen se napínal jeho natáčením a dvojice zkřížených lopatek ventilátoru byla přišroubovaná přímo k jeho řemenici.
Standardní Popular neměl nárazníky, vůz na snímku je ale dovybaven příplatkovým plechovým krytem rezervního kola.
V roce 1935 zavedl Autoklub Republiky Československé novinku: Pojízdné stanice technické kontroly, jejichž náplní měly být předem avizované návštěvy členů klubu, při nichž byl zjištěn stav jejich vozidel, provedeno drobné seřízení a bylo-li třeba, doporučena oprava. Dvě pojízdné stanice byly na podvozcích Tatra, dvě realizovala holešovická firma Karosa na podvozcích vozů Škoda Popular (na těchto obrázcích z dobového tisku).
Tovární kolona nových Popularů - foto: Pohl (Bratislava)
Podvozek modelu 1936 - tovární foto 63-1792 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Tovární foto 63-1794 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Reklama v dobovém tisku.
Reklama, uveřejněná v Almanachu sportu na rok 1936. Reklama z roku 1937.
Luxusní polokabriolet s příplatkovým předním nárazníkem, model 1936, fotografovaný na holešovickém nábřeží v Praze.
Popular - polokabriolet model 1936 s příplatkovým předním nárazníkem (tovární snímek).
Dodávkový vůz modelu 1936, karosovaný firmou
Dodávkový vůz modelu 1936, karosovaný firmou
1935 - Škoda Popular jako čtyřdvéřový sedan (tovární foto, dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Tovární snímek 63-1712 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea) na němž je luxusní polokabriolet v metalisé lakování.
Luxusní polokabriolet model 1936 s příplatkovým nárazníkem a disky Michelin, obutými do pneumatik milimetrového rozměru 130 x 40 Baťa Ballon.
Snímek byl po odretušování držáku zadní lampy a číslové tabulky použit do prospektu pro rok 1937.
V prakticky stejném provedení polokabrioletu, jen vybaveném vyklápěcím čelním sklem a důkladnou zahrádkou, jel v roce 1936 cestovatel F. A. Elstner (vpravo) dálkovou propagační cestu Amerikou.
Jeden ze série rozvážkových nákladních pikapů na podvozku Popular model 1936, realizovaných pražskou karosárnou
16-stránkový prospekt Popularu pro sezónu 1937.
Krémově bíle nastříkané výstavní chassis Popularu SV model 1937, se specielními nástavci vpředu (v otvoru roztáčecí kliky) a vzadu (přišroubované k víku rozvodovky), aby se na autosalonu mohlo před diváky otáčet kolem osy svého páteřového rámu.
Tovární snímek 63-1803 Tovární snímek 63-1802 Standardní provedení dvoudveřového Popularu model 1937 se dodávalo bez nárazníků a poznávací značka se nachávala namalovat na předem nastříkané černé pole přímo na přední blatník. Vůz měl šestnáctipalcové hvězdicové disky, upevněné čtyřmi maticemi a obouval se do pneumatik 4,75 - 16 Baťa Superb.
Vozy dodávané na náš trh měly uprostřed masky chromované okřídlené logo s plechovým nápisem Popular, vozy určené pro export měly stejnou osdobu, ale s nápisem Škoda.

Tovární snímky (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Tovární snímek 63-1960 Luxusní exportní polokabriolet model 1937 s příplatkovým nárazníkem, dvěma přidanými dekoračními lištami na masce a hvězdicovými disky s pneumatikami 5,00 - 16.
Tovární snímek 63-1797 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích). foto: Hošťálek (v Mladé Boleslavi 1984)
Popular v provedení dvousedadlový roadster s nouzovým sedadlem v kufru byl snad nejelegantnějším ze všech předválečných vozů Škoda.
Na fotografiích je modelové propvedení roku 1937 - nahoře na výřezu z továrního snímku nového vozu, dole jako pečlivě renovovaný veterán (jen s nepůvodními poklicemi), fotografovaný začátkem osmdesátých let na tradičním místě, kde v Mladé Boleslavi fotografovala nové vozy továrna. Více o provedení roadster zde:
Interiér Popularu byl jednoduchý až minimalistický:
Uprostřed palubní desky byl velký přehledný tachometr s vestavěnými hodinami, vlevo chromované táhlo sytiče, vpravo spínací skříňka (Scintilla) s kontrolkou nabíjení a nad tím přepínač směrovek.
Tovární foto z prospektu 1937.
1937_Popular_prospekt_12 Zavřené vozy měly kvalitní látkové čalounění a látkové koberce. Přední sedadla byla podélně posuvná a měla sklopná opěradla kvůli přístupu k zadnímu sedadlu.
Řadicí páka a páka ruční brzdy byly uprostřed vozu.
Popular SV za protektorátu - osobní vůz vedoucího pracovníka rakovnické továrny na jízdní kola Stadion, pana Ludvíka Matějky (po roce 1945 ředitele Velo-Stadion Rakovník).
Standardní provedení Popularu se prodávalo bez předního nárazníku, s policejním číslem (poznávací značkou) malovanou přímo na plochu předního blatníku.
Nárazník s držákem pro tabulku čísla byl pouze na přání a za příplatek.
Luxusní kabriolet Popular SV model 1937 v kresbě autora stránek. Luxusní kabriolet Popular SV model 1937 v kresbě Petra Hošťálka, autora těchto stránek.

Kresba je ze seriálu o historii značky, který autor kreslil a psal v letech 1968-1970 pro škodovácký tovární časopis "Ventil".
Šedesátá léta:
Popular pana Hanžla z Českých Budějovic, dovybavený žlutou mlhovkou a blinkry v blatnících, v běžném, v tomto případě zimním, provozu.