JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Popular OHV


Škoda Popular s novým motorem OHV v karoserii modelové řady 1938 dostal novou oválnou masku se širokou svislou chromovanou lištou a jemným vodorovným žebrováním. Nová byla i linie blatníků, vpředu s integrovanými reflektory.
Na továrním snímku je čtyřdvéřové exportní provedení s vyklápěcím předním oknem a obuté do bělobokých pneumatik Baťa Superb 5,00 - 16.
tovární fotografie 63-2213 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea) Motory Popularu OHV byly osazeny kompletní elektrikou (starter, dynamo, rozdělovač i cívka) od švýcarské firmy Scintilla
Podvozek Popularu OHV - výřez z tovární fotografie 63-2217 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Podvozek Popularu OHV - výřez z tovární fotografie 63-2218 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Technické údaje:

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec OHV

Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 27 koní při 3.000 ot./min. (19,9 kW)

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny, se zalisovanými suchými vložkami
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: horizontální, buď Zenith 26 VEH nebo Solex 26 BFRH
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, nucené čerpadlem a podporované ventilátorem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla a cívkou
Baterie: 6 V
Dynamo: Scintilla 6 V / 90 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu)
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, se synchronizací 2. a 3.stupně
Převody: 1 - 1 : 3,38
2 - 1 : 1,76
3 - 1 : 1
Z - 1 : 4,51

Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71
Diferenciál: montován pouze za příplatek

Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, odpružená dole příčným listovým pérem
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí
Řízení: hřebenové, volant vpravo, od roku 1937 na přání i vlevo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 5,00 - 16

Rozvor: 2.440 mm
Rozchod vpředu: 1.050 mm
Rozchod vzadu: 1.140 mm

Délka vozu: 3.770 mm - s nárazníky 4.020 mm
Šířka: 1.480 mm
Výška: 1.520 mm (zavřený dvoudvéřový vůz)
Světlost: 180 mm

Váha podvozku: 470 kg
Vlastní váha otevřeného vozu: kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 800 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 100 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 8 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: 30 litrů, vpředu pod kapotou
Dojezd: 350 km
První provedení Popularu OHV z vyobrazení na továrním prospektu. Menší množství nových motorů OHV bylo namontováno ještě do staré karoserie spodového typu modelové řady 1937.
Technické údaje těchto vozů se lišily především co do rozměrů karoserie:

Celková délka: 3.770 mm
Celková šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm

Rozvor: 2.430 mm
Rozchod vpředu: 1.050 mm
Rozchod vzadu: 1.140 mm
Popular OHV - dvoudvéřové provedení cabrio-limousine s pravým řízením - tovární fotografie.
Exportní provedení dvoudvéřového vozu (tudor) s vyklápěcím předním oknem - tovární fotografie.
Exportní provedení čtyřdvéřového vozu (sedan) s vyklápěcím předním oknem - tovární fotografie.
Tovární fotografie exportního sedanu 63-2618 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Tovární fotografie exportního sedanu 63-2619 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Další provedení "exportního" sedanu s levostranným řízením a vyklápěcím předním oknem - tentokrát s typickým škodováckým převisem čela střechy, pod nímž byl vstup náporového větrání.
Na snímku zezadu je vidět sdružená koncová-brzdová lampa vprostřed víka kufru, která měla dvě červená sklíčka po stranách a obdélníkové oranžové (brzdové) sklíčko uprostřed. Na zadních blatnících nebylo v originálu osvětlení žádné.
Spodní část víka kufru zdobil zlato-modrý obtisk křidélka s nápisem Škoda.
Dodávkové provedení OHV Popularu na výřezu z tovární reklamní fotografie 63-2528.
Fotografie byla pořízena začátkem března 1938 v Mladé Boleslavi před řeznictvím a jídelnou Fr. Poupa v Železné ulici (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích).
Popular OHV se samozřejmě dělal i ve sportovní dvousedadlové verzi jako roadster s vyklápěcím nouzovým sedadlem v kufru.
Na továrním snímku 63-2648 je s levostranným řízením a obutý do bělobokých pneumatik Baťa - Superb 5,00 - 16.