JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA 57a


Tatra 57 Limousina v provedení pro sezónu 1936 (tovární foto). Osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.

Výrobce:
Závody Tatra akc. spol.,
Praha-Smíchov, Kartouzská 3.
Továrna v Kopřivnici na Moravě


Továrna tento typ charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu."
Reklama z roku 1935, která vyšla v osmém čísle časopisu 1935
Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční i motorické stránce lišil spíš jen drobnostmi, po vzhledové stránce ale zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž do módy nastupujících šikmých a táhlejších linií.
Až do roku 1936 firma používala i pro nový typ původní staré označení Tatra 57, přičemž mezi lidem šoférským byl vůz spíše známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška".
Schematické vyobrazení ovládacích prvků z instrukční knížky vozu.

Zajímavé na tom je, že ač byla většina vozů realizována s řízením vpravo, na tomhle vyobrazení je volant vlevo (což za příplatek bylo samozřejmě možné)...
1936
Ještě i v roce 1936 bylo v reklamním letáku stále používáno staré typové označení "Tatra 57".




Vůz se nabízel ve třech osobních a dvou užitkových variantách:

1) Limousina bylo zavřené dvoudvéřové provedení
2) Kabriolet byl vůz se stahovací střechou, ale pevnými rámy kolem dveří
3) Roadster dvoumístný otevřený vůz s plachtovou stříškou a nouzovým sedadlem v kufru

4) Dodávkový vůz uzavřený, s nákladovým prostorem odděleným drátěnou stěnou
5) Dodávkový STW s prosklenými boky a vyjímacím zadním sedadlem
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Limousina
- základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Kabriolet
bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky".
Už tehdy se v reklamě (a v reklamě na automobily obzvlášť) objevovaly známé osobnosti - celebrity. Tady propaguje eleganci a malou spotřebu kabrioletu Tatra 57a členka Národního divadla, paní Míla Kočová-Marešová.

Dvě rezervní kola místo jednoho a ochranný obal z voskovaného plátna (vikslajvantu) byly samozřejmě jen za příplatek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Roadster
- dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné.
V základním provedení se vůz dodával bez ukazatelů směru, u roadsteru se předpokládalo, že se jezdí bez střechy a tudíž ukazuje jen upažením ruky.
Dobová reklamní kresba (pérovka) roadsteru - vůz má přední nárazník a na př. blatnících kreslené kapkové blinkry (stejné, jako montovala továrna Aero na třicítkách), které se ale u tohoto otevřeného typu dodávaly výhradně jen na přání a za příplatek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Dodávkový vůz
- byl určen pro dopravu nákladů do 250 kg. Karoserie s kostrou z bukových žeber byla celoplechová, se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva, kterou bylo možné demontovat.
Dodávkové provedení z roku 1936 mělo plné disky kol a pravostranné řízení.
Tmavočervené blikací ukazatele směru ( Užitkový prostor dodávkového vozu byl přístupný zezadu, jednokřídlými dveřmi, zavěšenými na pantech po pravé straně. Dveře byly opatřené okénkem pro výhled dozadu a zvnějšku na nich byla montovaná rezerva. Vůz měl dle tehdejších předpisů pouze jednu sdruženou koncovou/brzdovou lampu, umístěnou na pravé straně (jezdilo se vlevo). Na levé straně vozu byla jen odrazka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
STW
- Dodávková verze s druhou řadou sedadel a na přání (za příplatek) i prosklenými boky karoserie.

Prosklené dodávkové provedení (STW) z roku 1936 mělo plné disky kol, pravostranné řízení a zadní (nakládací) dveře s panty vpravo.
Prospekt dodávkového provedení v německé verzi.
Toto provedení bylo nabízeno i s vyjímatelným zadním sedadlem (tedy ve čtyřmístné verzi dnes označované jako STW), přičemž za vůz mohl mít prosklené boky, případně i zadní (nakládací) dveře. Na prospektu je vidět, jak prodejce názorně zákazníkovi vyznačil, kolik ho které okno navíc bude stát - ceny byly v tehdejších Kč.
Na prospektu je zajímavé, že jak dodávkový vůz, tak i prosklený STW jsou na fotografiích nejen ve zcela identické poloze, ale i se stejnými espézetkami a stejnými stíny na karoserii, takže STW provedení bylo v tomto případě pravděpodobně jen virtuální, se zadními okny jen dotvořenými šikovným grafikem...
Stránka 1. Stránka 2.
Stránka 3. Stránka 4.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Vojenský tourer

Majitel a ředitel továrny baron von Ringhoffer vždy cílevědomě usiloval o zakázky pro armádu - stát platil dobře a spolehlivě.
Takže takhle vypadalo vojenské provedení, otevřené, jen s lehkou skládací plátěnou střechou a na pneumatikách s hrubým terénním vzorkem. Vůz byl nezvykle vybaven blikacími ukazateli směru "Avion", osazenými na hřbetech předních i zadních blatníků (tovární fotografie).
Ukázka jednoho z vozů Tatra 57a, dodaných Československé armádě
(fotografie z dobového tisku).







-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
Policejní tourer

alias "přepadový vůz" byl otevřený vůz bez bočních oken a jen s jednoduchou plátěnou střechou. Provedením se podobal vozům pro armádu, lišil se ale chromovanými doplňky, civilním lakováním a především menší výbavou (armáda požadovala spoustu nářadí, náhradních dílů a dalších doplňků).
V tomto případě také tím, že neměl přední nárazník.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Tatra 57a:

Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (flat four)
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1.155 ccm
Kompresní stupeň: 4,95 : 1
Výkon: 20 ks (14,7 kW) při 3.500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny, rozříznuté, se třemi kompresními a jedním stíracím kroužkem
Válce: z kvalitní litiny s obsahem niklu, lité po dvojicích, vcelku s hlavami
Karter motoru: odlitý z hliníku
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná z bílé kompozice
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla)
Vačkový hřídel: v karteru, běžící v oleji
Pohon vačkového hřídele: párem šroubových (větší z nehlučného materiálu)
Ventilová vůle sacího ventilu za studena: 0,15 mm
Ventilová vůle výfukového ventilu za studena: 0,20 mm
Úhel dosedacích ploch ventilů: 30°

Časování ventilů:
SO 8-10° po HÚ
SZ 50° po DÚ
VO 54° před DÚ
VZ 24° po HÚ

Karburátor: Zenith T, nebo Amal 26 VD
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vzduchem, ventilátorem na klikovém hřídeli
Mazání: tlakové, oběžné, se zásobou oleje v karteru
Olejová náplň v motoru: 3,5 litru
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: vpředu, na přírubě komory spojky
Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem, buď Scintilla nebo Bosch
Pořadí zapalování: 1 – 2 – 3 – 4
Rozdělovač: s odstředivou regulací
Základní předstih: 6° před HÚ (pro benzín okt.čísla 72)
Předstih pro benzín okt.čísla 82: cca 7°- 8°
Baterie: 6V / 50 Ah
Dynamo: 6V/90 W
Starter: 6V s nožním zasouváním

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou,
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Olejová náplň v převodovce: 1,25 litru (možno PP 90)

Hnací náprava: zadní, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem
Převod zadní nápravy: dvěma kuželovými soukolími Gleason1
Převod zadní nápravy: 1 : 4,727
Olejová náplň v rozvodovce: 1,5 litru (možno PP 90)
Diferenciál: čelní, uvnitř páteřové roury
Přední osa: dělená, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou
Tlumiče pérování vpředu: kapalinové pákové
Řízení: hřebenové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická, lanová, působící na brzdové bubny všech kol
Ruční brzda: mechanická, lanová, působící na zadní kola

Kola: 16" palcové ocelové disky
Ráfky: prohloubené 4,00 x 16"
Pneumatiky: 5,25 – 16
Huštění vpředu: 1,2 atp
Huštění vzadu: 1,4 atp

Rozvor: 2.550 mm
Rozchod vpředu: 1.200 mm
Rozchod vzadu: 1.200 mm
Sbíhavost předních kol: 3 – 4 mm

Max. délka vozu: 3.500 mm
Max. šířka vozu: 1 500 mm
Max. výška vozu: 1 500 mm
Světlost: 210 mm

Pohotovostní váha vozu: 870 kg

Nejvyšší rychlost: 90 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 8 – 9,5 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Palivová nádrž: 35 litrů, v přídi vozu pod kapotou
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1937
Teprve od roku 1937 začala továrna používat upravené typové označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938
Roadster
- byl v modelové řadě roku 1938 nabízen na nových hvězdicových discích a s dvoudílným chromovaným předním nárazníkem.
Tatra 57A Sport-Roadster v provedení 1938 (tovární foto).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1939
STW
- Dodávková verze s druhou řadou sedadel a prosklenými boky karoserie také dostala hvězdicové disky kol, především ale byla překonstruovaná v duchu protektorátních německých předpisů pro pravostranný provoz. To znamenalo volant na levé straně, obráceně zavěšené a tudíž na druhou stranu otevírané zadní nakládací dveře a na předních sloupcích karoserie místo někdejších blikacích ukazatelů Scintilla nyní vyklápěcí raménkové směrovky.
Prosklené dodávkové provedení (STW) z roku 1939 (tovární foto z dobového tisku).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fotogalerie:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka
byl vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, perfektně zakomponovanou do původní "áčkové" kapoty, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru přičemž rezerva byla přemístěna dovnitř. Zda k předělávce došlo např. v důsledku havárie, nebo to byla pouze chtěná modernizace, není známo.
Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, přes přítele Oldy Ulricha, výměnou za limuzínku Aero 662.
foto Hošťálek Hošťálkova Tatra 57a po lehké repasi, odstranění nepůvodních blinkrů z blatníků a přestříkání na tmavou hnědočervenou barvu, což realizovali Daniel Heřman spolu s kamarádem "Brďou" Kamilem Novákem a následně s ní úspěšně absolvovali českobudějovickou Veteran Rallye Křivonoska.
Fotografováno v Českých Budějovicích na nábřeží Vltavy.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Hošťálek (srpen 2011) 2011
Tatra 57a roadster byla vždy velmi atraktivním kouskem, přičemž kombinace tmavomodrý lak a tmavočervené kožené čalounění byla u tohoto typu velmi oblíbená a častá.
Tady na snímku z parkoviště účastníků jičínské veteránské akce "Loukotě a řemeny 2011".



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Archiv: Martin Kordina 1979
Roadster Tatra 57a Petra Mráze z VCC České Budějovice, tady na Veteran Rallye Šumava v Českém Krumlově v roce 1979 (tehdy v původní tmavomodré metalíze s tmavě červeným čalouněním).





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------