JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HARLEY-DAVIDSON 350 SV - typ B 1926

Lehký americký cestovní motocykl s jednoválcovým motorem 350 ccm SV.

archiv Hošťálek Harley Davidson typ B
měl obsah „jen“ 350 ccm a byl nejmenším vyráběným typem. V Americe ho nebrali příliš vážně. Říkalo se mu „bejby harley“ a koukalo se na něj jako na hračku, dobrou tak pro kluky a nebo mladé dámy.
Zato v Evropě se ale prodával docela dobře. Byl totiž podstatně levnější než velké typy a přitom byl konstruován stejně důkladně a poctivě. Což znamenalo, že byl mimořádně spolehlivý. To platí i o tomto vystaveném stroji, který je z expozice Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích. Ačkoliv je a dnes už zůstane v dochovaném a nerestaurovaném stavu, je v dobré kondici, chytá na první šlápnutí a v každé sezóně absolvuje několik soutěží či srazů.
archiv Hošťálek Mimořádně zajímavé na tomto stroji je, že byl upraven pro provoz se sidecarem a traduje se, že s ním v této úpravě jezdil od roku 1928 první předseda pražského Harley Clubu pan redaktor Karel Kameník. A že dokonce se sidecarem obsazeným spolujezdcem zdolal takové kopce jako Praděd nebo Ještěd, což samozřejmě se strojem této kategorie byl koncem dvacátých let značně pozoruhodný výkon. Není divu, že o tom tehdy objevila řada článků v dobovém tisku.
Kromě toho, že to je motocykl spolehlivý a schopný podávat neuvěřitelné výkony, je i velmi úsporný. Jeho spotřeba se pohybuje v normálním provozu do tří litrů a ve dvacátých letech uspořádané novinářské soutěži to bylo ještě téměř o litr méně.
Motocykl je identifikován číslem motoru B 6640 na levé straně karteru pod přírubou válce.
Kromě toho má stroj nařízeně vyražené totéž číslo na pravé straně rámu za krkem řízení - které je ale nepůvodní, protože motocykly Harley-Davidson rámy číslované neměly. Číslo muselo být dodatečně vyražené po sametové revoluci kvůli šikaně českého úředníka, neschopného akceptovat skutečnost, že motocykl nikdy rám číslovaný neměl...
Vlkův mechanik Karel Klír - z archivu Karla Kleina Motocykl byl původně majetkem Karla Klíra (na fotografii), což byl přítel a mechanik Vladislava Vlka - tvůrce Hurikanů. Po smrti Karla Klíra byl Harley jeho synem Františkem dovezen a prodán 5.dubna 1993 Petru Hošťálkovi do jeho Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Stroj byl v nerenovovaném stavu, značně zašlý a s korozí, ale po vyčištění karburátoru a namontování baterie pojízdný.
Kupodivu bylo v neuvěřitelně perfektním stavu původní kožené sedlo Messinger No.2 .
archiv Hošťálek Dle slov Františka Klíra koupil Harleye jeho otec od někdejšího předsedy předválečného Harley Clubu Praha, redaktora Karla Kameníka (na obrázku), který jej měl upravený pro provoz se sidecarem, čemuž nasvědčují nejen udělaná přípojná oka na rámu, ale i větší řetezová rozeta zadního kola pro velmi dimenzovaný (široký) řetěz.
Se spolujezdcem v sidecaru zdolal kopce jako Praděd nebo Ještěd, což se strojem této kategorie byl koncem dvacátých let značně pozoruhodný výkon. Není divu, že o tom tehdy objevila řada článků v dobovém tisku.
testační foto zleva - archiv Hošťálek Při podrobné prohlídce se ukázalo, že stroj byl v historii (pravděpodobně redaktorem Kameníkem) velmi vylepšován. Obě původně falcová kola byla přepletena na 19-palcové ráfky a obuta do pneu 3,50 - 19" a kromě toho byl stroj na mnoha původně lakovaných dílech chromován. Zbytky chromu byly nalezeny na ráfcích, drátech i nábojích kol, chromovaná bývala řidítka, výfuková roura i tlumič, dále vzpěra od rámu k hlavě motoru, zadní rozeta řetězu, kolébka vypínání spojky i startovací páka (kickstarter).
testační foto zprava - archiv Hošťálek V době koupě ale stroji chyběl reflektor, koncová lampička, elektrická houkačka i panel spínací skříňky na řidítkách. Reflektor a koncová lampička byly nahrazeny replikovými, místo houkačky byla namontována dobová trumpeta a originální spínací skříňku dodal přítel Jarda Štěpán z Úpice. Na řidítka byl dodán pohyblivý hledací reflektor vzadu se zpětným zrcátkem a stroj byl osazen koženými brašnami a držákem na zásobní plechovku oleje. V této podobě byl otestován na historickou původnost.
foto Jana Heřmanová 2004 Křivonoska
Po otestování Veteran Clubem České Budějovice dostal stroj průkaz historického vozidla a veteránskou poznávací značku V 3633 a vzápětí se vzdor dochovanému omšelému stavu ukázal jako velmi spolehlivý i na dlouhých tratích, absolvovaných po ose.
Na tomto snímku je na startu Veteran Rallye Křivonoska 2004 - vlevo přítel Jiří Hořice z VCC Brno, vpravo Petr Hošťálek.
2004 Soběšice
Start závodu do vrchu Brno-Soběšice 2004, kam Harley přijel z Českých Budějovic samozřejmě po ose. Na startovní čáře mezi dvěma legendami - vlevo závodník a přítel Josef Novák (88 let!) z Neratovic - jak jinak než na Rudge a vpravo Karel Kupka, vydavatel časopisu Motor Journal a zároveň ředitel závodu, také na Rudge.
foto Jana Heřmanová 2005 Fort Hazard
Na návštěvě na trampské chalupě Hoboes - Fort Hazard 2005.
2024
Na Veteran rallye Křivonoska byla vypsána zvláštní třída pro motocykly Harley-Davidson, tak Petr Hošťálek nabídl pro tuto akci zapůjčení popisované třistapadesátky příteli ing. Karlu Mikovi. Při přípravě byla zjištěna jednak již neúnosně se loupající barva na nádrži, jednak zanesení nádrže, že nebyla průchodná. Karel Mika odstranil vnitřní sítko, nádrž vylil benzínu vzdornou barvou a přelakoval ji.