JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


5+2 dny Českobudějovicko - 9. srpna 2012

Článek ze dne 9. srpna 2012

5+2 motorek psalo historii
Desítky dědečků motocyklů ukrývá Malá solnice na Piaristickém náměstí. Jejich majitel Petr Hošťálek je sbíral téměř celý život. První stroj si koupil už ve svých 17 letech.
Veronika Pohanková
Majitel. Petr Hošťálek vystavuje svoji sbírku v Malé solnici. České Budějovice - Laurin & Klement z roku 1901, Hurikany vyrobené v letech 1946 až 1949, válečný Harley z roku 1943. Takové unikáty jsou k vidění v Jihočeském motocyklovém museu na Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích.
Jednu z největších expozic historických motocyklů v České republice doplňují dobová jízdní kola, motocyklové motory i modely letadel. K dokreslení atmosféry minulých let jsou vystavené ceny, diplomy a poháry ze závodů a soutěží.

Foto Marek Podhora
1. Filmový Laurin & Klement
Velkou chloubou motorkářského muzea v českobudějovické Malé solnici je podle majitele Laurin & Klement z roku 1901. Jedná se o předchůdce dnešní značky Škoda.
"Je to jeden z motocyklů, který točil kdysi dávno film Dědeček automobil. Získal jsem ho před 27 lety. Dlouhá léta byl v barrandovských ateliérech," říká majitel Petr Hošťálek, který na tomto stroji před časem absolvoval jízdu Paříž - Vídeň.
Kawasaki jela do Číny
Cestu z Českých Budějovic až do čínského Pekingu má za sebou Kawasaki z roku 1995. Petr Hošťálek k ní přidělal sajdkáru Velorex a stroj upravil pro dálkovou jízdu. Následně se pak na něm vydal po stopách prvního automobilového závodu Peking - Paříž, který se původně jel v roce 1907. Hošťálek se na něj vypravil téměř o sto let později.
3. Indian Chief profesora Maňáka
Dalším kouskem ve sbírce Petra Hošťálka je Indian Chief z roku 1926. Býval majetkem legendární postavy Českých Budějovic, pana profesora Maňáka.
"Byl velkým průkopníkem motorismu i letectví. Zabýval se také meteorologií. Nměřil největší mráz v Československu, a to ve 20.letech v Litvínovicích. Bylo mínus 42 stupňů," vypráví Hošťálek.
"Maňák měl šest dětí, Indiana si proto objednal z Ameriky se speciálním dvousedadlovým sajdkárem. Vzadu nechybí speciální sedadlo, kterému se říkalo sedadlo pro tchýni. Už v roce 1926 dokázal plně naložený vyvinout rychlost 90 kilometrů v hodině. Byl to jeden z nejdražších motovyklů u nás."
Police_Scout Harleye nahradil Indian
"Původně jsem si koupil harleye. Jezdil ale pomalu, spotřeba byla vysoká. Nakonec jsem ho nahradil tímto indianem," vypráví Petr Hošťálek s tím, že Indian 750 z roku 1930 dokázal už tehdy dosáhnout rychlost 125 kilometrů v hodině.
Tento stroj byl oblíbený u amerických policistů, jedná se totiž o nejrychlejší z modelů Indian. Hošťálek ho před lety pořídil za pouhých 300 korun a dostal k němu i druhý stejný motocykl na náhradní díly.
5. Nejkrásnější kousky jsou Hurikany
Mezi nejkrásnější kousky, které v muzea jsou, patří podle Petra Hošťálka Hurikany, které byly vyrobeny v rozmezí let 1946 - 49. Má tam tři.
"Vzniklo jich pouze sedm kusů a byly vyrobeny tady, v Českých Budějovicích," říká Hošťálek.
"Dnes už se dochovaly pouze čtyři."
6. Válečný Harley osvoboditel
Dalším unikátním kouskem, který najdou návštěvníci v Jihočeském motocyklovém museu, je válečný invazní Harley-Davidson, kterému se ve světě říká Liberator - osvoboditel. Vyrobený byl zřejmě v roce 1943.
Za války ho používala nejen americká armáda, ale i všichni spojenci, kteří bojovali proti Hitlerovi. Motocykl, který byl původně konstruovaný jako civilní, dostal kvůli boji řadu příslušenství, jako je například futrál na samopal, bedna na munici, bojové osvětlení, nebo přídavný kanystr. Dodnes zůstal v takové podobě, v jaké ho tady v roce 1945 zanechali Američané.
DKW_ZM 7. DKW ochránili před Němci
Zajímavou historii má motocykl firmy DKW z roku 1925. Celou válku přečkal na půdě v rodině českobudějovického fotografa.
"Pan Tomášek se ho po válce pokoušel nastartovat, z toho existuje i historická fotografie. Nevěděl ovšem, že jeho strejda vyměnil setrvačník v motoru za stejný, ovšem který se točil obráceně. Zachránil ho tak před zrekvírováním Němci," vypráví Hošťálek, který od něj motocykl po revoluci koupil a opravil.