|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Právě renovované stroje
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP AERO - sidecary
Poslední aktualizace:
18.4.2024 Napsali o nás - Jízda na Slavii je pohodlná Motocykly vojenské - HARLEY-DAVIDSON 42 WLA - 1943 16.4.2024 Renovace - 2020 - Renovace motocyklu BMW R17 |
|
2012 - Renovace motorové dvoukolky Laurin & Klement
2011
Laurin & Klement 1901 na Srazu motorových dvoukolek v červenci 2011 na hradě Kámen. Když na tomto srazu vyhlásil hlavní pořadatel (director) pan Libor Marčík, že v sezóně následujícího roku 2012, u příležitosti 110. výročí závodu Paříž-Vídeň tuto trať pokoří se svým strojem Rössler & Jauernig, Petr Hošťálek okamžitě zareagoval, že výzvu přijímá a na start se postaví se strojem Laurin & Klement z Jihočeského motocyklového musea! V té chvíli ještě ale laurinka vypadala značně neúplně...
Stroj, původně získaný v tomto stavu od jednoho pražského sběratele v roce 1985, musel ale ještě čekat až do května 2012, než přišel na řadu a dostal se do dílny, kde se podrobil zkušeným rukám mechanika, renovátora a přítele Jiřího Musila.
Laurinka z roku 1901 má samozřejmě veškerý spojovací materiál ještě v palcových mírách. To ovšem znamená všechny poničené, nebo léty příliš opotřebené šrouby a matky pracně vyrábět kousek po kousku na soustruhu a pak je nechat niklovat.
To vše zručně a s největší přesností zajišťoval renovátor Jiří Musil na svém univerzálním soustruhu, pocházejícím z válečné pojízdné dílny německého Wehrmachtu...
Vše, co kdysi bývalo niklované a dochovalo se orezavělé, bylo potřeba s velkým citem vybrousit, vyleštit a nechat niklovat znovu.
Na tomto snímku jsou to součásti posuvného napínáku hnacího řemene.
... a konečně může následovat první nastartování. Nejdřív na stojanu, ohřát motor - a pak rozběhnout, vyhoupnout se do sedla a s opojným pocitem absolvovat první kilometr!
Na budějovickém parkovišti u Dlouhého mostu Laurinka dokazuje, že je skutečně pojízdná. Po několika okruzích ale náhle mění hlas z diskrétního oddychování na hlasité výbuchy - vytočila se matička držící pohromadě tlumič výfuku! Samozřejmě je nedohledatelná a k tomu ne metrická, takže znovu do dílny a na soustruhu udělat novou. Škoda, byla originál...
Prakticky definitivní podoba, stroj už je otestován, dostal veteránskou espézetku, má dobové brašny na nářadí a za sebou úspěšných zhruba dvacet zkušebních kilometrů.
Zbývá zavěsit na hák karbidovou lampu, na řidítka namontovat ruční houkačku a může se vyrazit do Paříže. Však už také zbývá do startu jen pět dní! Dalo to hodně práce, chvílemi jsme se u toho i vztekali, ale v téhle chvíli je Jirka Musil už viditelně spokojen...
Jak je to s mnohými chlapskými sliby:
Když jsem v roce 1985 laurinku přivezl, vylovil ji z Žigulíka a takhle ji jakž takž poskládal, aby vypadala celá, slíbil jsem své ženě Zuzance, že vbrzku ji uvidí nejen v plné kráse, ale i jezdit! |