JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Z 4 "Silná čtyřka"


Polokabriolet Z 4 byl označován jako
Dvouválcový dvoutaktní automobil, vyráběný v letech 1933-1936.

Jeho konstrukce představovala celou řadu moderních prvků: centrální rám, nezávislé zavěšení a pérování všech čtyř kol a jako první u nás přední náhon provedený tak, že motor, převodovka i rozvodovka tvořily společný hnací agregát.

Výrobce:
ČESKOSLOVENSKÁ ZBROJOVKA A.S. BRNO
Bohatě smaltovaný chladičový znak vozů Z4.
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní řadový
Počet válců: 2
Vrtání: Ø 81,5 mm
Zdvih: 94 mm
Obsah: 980 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 25 koní při 3 200 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Karburátor:
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní
Obsah chladiče:
Mazání: směsí paliva s olejem
Zapalování: bateriové
Baterie: 6 V / 45 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W

Rám: centrální čtyřhranný nosník, vpředu rozvidlený pro motor
Přední náprava: hnací, dělená
Pérování vpředu: příčným listovým pérem
Zadní náprava: dělená, výkyvné polonápravy
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Mazání podvozku: centrální pumpou - pedálem z místa řidiče
Kola: 18" disková, upevněná 4-maticemi
Disky: plné, plechové s prohloubeným ráfkem
Pneumatiky: 4,50 - 18"
Rozvor: 2 700 mm
Rozchod: 1 120 mm
Vlastní váha vozu: 850 kg
Délka: 3 930 mm
Šířka: 1 380 mm
Výška: 1 460 mm

Obsah nádrže: 28 litrů
Spotřeba: 8,5 litru / 100 km
Spotřeba oleje: 0,35 litru / 100 km

Max. rychlost: až 100 km/hod.
Hnací agregát Z4 tvořilo sešroubované dynamo se zapalováním, starter, motor a převodovka ve společné skříni s rozvodovkou. Hnací poloosy ke kolům byly s rozvodovkou spojeny gumotextilními Hardy-spojkami (viz obrázek).
Agregát byl montován rozvodovkou dopředu, takže motor byl za přední nápravou, jak bylo před válkou u předních náhonů zvykem - u poválečných předních náhonů se postupně stěhoval motor před nápravu, aby ji příznivěji zatěžoval.
1933 - 1. série

Vozy z první série byly značně hranaté, v roce 1933 se dá říci již skoro zastaralého tvaru. Továrna nabízela pouze dva typy: čtyřsedadlový "Aerable", což byl vyobrazený dvoudvéřový polokabriolet, u nějž po otevření střechy zůstávaly pevné rámy kolem oken.
Z4 roadster - dvoumístná karoserie bez stupaček. Druhou nabízenou variantou byl dvousedadlový "Roadster", který měl jednoduchou plátěnou stříšku, za příplatek doplněnou bočními připínacími celuloidovými okny, zašitými v plachtovinových okrajích.

Pokud si zákazník přál karoserii jinou než stadardní Aerable či Roadster, nechávala se zhotovit u některé ze spolupracujících karosářských firem (např. Slabý Brno).
V Českých Budějovicích měl zastoupení brněnské Čsl.Zbrojovky Josef Weiss na tehdejší Třídě Legií 18, dnes Rudolfovské tř. 31/18.
Původně kolař, prodávající a opravující bicykly Premier a Göricke, se následně specializoval i na motocykly Premier a Indian a následně povýšil, získal zastoupení a začal prodávat auta (a samozřejmě i jízdní kola) značky "Z".
Na této dobové pohlednici je před Weissovo zastoupením vidět vůz Z4 z první série 1933.
Čtyřsedadlová limusina Z4 v provedení 1934. 1934 - 2. série

Vozy druhé série dostaly karoserie již mírně zaoblených tvarů a výrobní program byl rozšířen o vůz s uzavřenou dvoudvéřovou karoserií.
Černobílá reklama z roku 1934.
Dobová reklama z tisku, uveřejněná v roce 1934. Reklamní kresba z roku 1934.
Celostránková novinová reklama na vůz Z 4 z listu "Národní Politika", která vyšla 10.června 1934.
Dvoubarevná reklamní stránka, uveřejněná na zahájení sezóny 1936.
Upoutávka z dobového tisku k XXVI. Pražskému autosalonu v roce 1936, kde brněnská Zbrojovka vystavovala nejen vozy Z 4 a Z 5 - Expres, ale i nový malý typ Z 6 "Hurvínek".
Překlad z německy psaného prospektu na vozy Z 4: Na žádné výstavě elegantních vozů nesmějí chybět specielně karosované vozy
Kresba specielní karoserie na podvozku vozu
Zbrojovka Brno v prospektech svých vozů velmi často uváděla, že kromě standardně nabízených provedení je schopna na přání nabídnout i jakékoliv karoserie zakázkové. Jedním z těch, kdo s takovým zakázkovým vozem jezdil, byl populární herec Vlasta Burian, jehož záběry s elegantním roadsterem Z 4 se často objevovaly v dobovém tisku.
Burian si na chladič svého roadsteru pořídil maskota - stylizovanou figurku bubeníka.

← Tady je figurka v detailu:
Dokumentární fotografie z let před druhou světovou válkou:
havarovaný vůz Z 4 před českobudějovickou autodílnou "Aero Service". Její majitel, pan Pártl, opravoval kromě aerovek i nejrůznější vozy cizí. Po několika nepříjemných zkušenostech se zákazníky, si ale už tehdy všechny vozy před přijetím do opravy osobně fotografoval.
foto z archivu Jihočeského motocyklového musea foto z archivu Jihočeského motocyklového musea Řada povolanců rukovala při mobilizaci v roce 1939 rovnou se svými soukromými vozy - na snímku je českobudějovický majitel Moto-velo-autodílny a specialista na vozy "Z" brněnské Zbrojovky, pan František Mareš. Za následné okupace vůz ale Němcům neodevzdal a uchránil jej, jak dokumentuje druhý snímek, kde už má jeho Zetka čtyřka poválečné číslo.
Mareš ji pečlivě ošetřoval a v řadě detailů vylepšil, například pružným uložením hnacího agregátu do gumy, nebo chromovaným předním nárazníkem, jak později vzpomínal jeho syn Marcel, technik z Vývoje Motoru-Jikov.
Sedmdesátá léta - potkat vůz Z4 na ulici, v běžném provozu, tehdy nebylo nic obzvlášť neobvyklého...
foto z archivu Jihočeského motocyklového musea Českobudějovická Veteran Rallye "Křivonoska" v roce 1979 - vůz Z4 z domažlického Veteran Clubu v časové kontrole - zcela vpravo Martin Kordina, předseda VCC Č. Budějovice.
Ukázka restaurovaného vozu Z 4, zachyceného v plné jízdě při závodu do vrchu "Brno - Soběšice, ročník 2012".
Kresby s motivem vozů "Z 4" pro kalendář 2013, vydaný Stanicí technické kontroly v Praze - Motole.

Autor: Petr Hošťálek

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text