|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION závodní silniční - 1960 JAWA 350 ccm typ 361 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
OPEL Olympia 1,3 litru - model 1935;Lehký střední vůz, představený v únoru roku 1935, který se stal nejen milníkem v historii firmy jako první vůz Opel, ale i v německém automobilovém průmyslu jako první osobní automobil s celokovovou samonosnou karoserií. Výrobce: Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland
Šťastně zvolené typové označení Olympia, které se ihned ujalo, dostal vůz podle s velkou pompou připravované olympiády, která se měla konat v Berlíně v první polovině srpna roku 1936.
Na masce vozu se proto objevil obdélníkový emblém s postavou slavné sochy Discobola.
Většina automobilových výrobců vždy představovala jako základní typ limuzínu. Kabriolety, eventuelně dvousedadlové sportovní karoserie následovaly až později.
U typu Opel Olympia to bylo obráceně, nejprve šel v dubnu 1935 do výroby polokabriolet (označovaný jako Cabrio-Limousine). Zavřený dvoudvéřový vůz (na vyobrazení) se začal vyrábět až na podzim roku 1935. První série vozů z roku 1935 ještě měla třirychlostní převodovku a mechanické brzdy, ovládané lanky.
Do té doby bylo běžné, že základem automobilu byl podvozek s nápravami, motorem a převodovkou, který byl v podstatě sám schopný jízdy, na nějž se následně posadila a upevnila karoserie, většinou dělaná jako kostra z dřevěných žeber, na kterou byly přibíjením připevněny plechové výlisky.
Samonosná karoserie znamenala automobil bez podvozku, tedy karoserii provedenou jako tvar držící plechovou krabičku, k níž byly ve vyztužených místech přichyceny nápravy a motor. Tato zcela nová koncepce znamenala snížení váhy vozu a odstranění dřevěných dílů kostry karoserie. Opel Olympia byl o 130 kg lehčí než srovnatelný typ Opel 1,3 litru s klasickým podvozkem...
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec SV Vrtání: Ø 87,5 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 1 288 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 24 ks při 3 300 ot./min. (v holandském prospektu 29,5 ks při 3 600 ot./min.) Kroutící moment: 70 Nm při 3.300 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Karburátor: spádový Opel, licence Carter Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou Obsah chladiče: 6,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 3,5 litrů Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: bateriové s rozdělovačem Baterie: 6 V / 70 Ah v motorovém prostoru Dynamo: 6 V / 90 W Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem Řazení: přímé, uprostřed vozu Převody: 1.stupeň - 1 : 3,52 2.stupeň - 1 : 1,69 3.stupeň - 1 : 1,0 Hnací náprava: zadní - pevná Převod zadní nápravy: 1 : 5,143 Podvozek: samonosná ocelová karoserie Přední náprava: systém Dubonet s vestavěnými olejovými tlumiči Zadní pérování: podélnými listovými péry se stabilizátorem Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", upevněná 4 šrouby s malou roztečí Kola od roku 1936: děrované disky bez středů, upevněné 5 šrouby Pneumatiky: 5,00 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2 370 mm Rozchod vpředu: 1 110 mm Rozchod vzadu: 1 168 mm Délka vozu: 3 950 mm Šířka: 1 430 mm Výška: 1 535 mm Nejmenší průměr otáčení: 12,8 m Vlastní váha zavřeného vozu: 860 kg Nejvyšší přípustná váha: 1 230 kg Nejvyšší rychlost: 100 km / hod. Spotřeba na 100 km: 9,5 l Objem nádrže: 28 litrů (v zádi vozu) Cena dvoudveřové limousiny: 2.500,- RM (Říšských marek) Cena dvoudveřové Cabrio-Limousiny: 2.500,- RM |