![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
BMW 315/1 - SportTento typ byl sportovní verzí, vycházející z osobního automobilu BMW 315. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Technické údaje:
Motor typ: BMW 315/1 Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 94 mm Objem válců: 1.490 ccm Výkon: 40 ks při 4.300 ot./min. Kompresní poměr: 1:6,8 Blok motoru: odlitý vcelku se klikovou skříní ze šedé litiny Hlava motoru: ze šedé litiny Karburátory: tři, vodorovné, typu Solex 26 BFRV Filtry vzduchu: 3, Knecht s olejem vlhčenou kovovou síťkou Ventily: visuté, v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla (OHV) Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem Duplex Časování ventilů: sací otevírá 15°před HÚ Ventilová vůle studeného sacího ventilu: 0,2 mm Ventilová vůle studeného výfukového ventilu: 0,25 mm Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná s bílou kompozicí Ojniční ložiska: kluzná s červenou kompozicí Chlazení: vodní, nucené, s pumpou a větrákem Objem chladiče: 7,5 litru Mazání: tlakové, oběžné, s olejem ve vaně motoru Množství oleje v motoru: 4 litry Elektrický systém: Bosch, bateriový, 6 Volt Rozdělovač: Bosch VE 6 AS 172 Zapalovací cívka: Bosch TK 6 Svíčky: Bosch DM 225 Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4 Základní předstih: 0°(horní úvrať) Baterie: 6V / 45 Ah Dynamo: Bosch RG 90/6 - 1500 RK (6V / 90 W) Starter: Bosch Spojka: suchá, jednolamelová, výrobce Fichtel & Sachs, typ K 10 Převodovka: čtyřrychlostní se synchronizací 3. a 4. stupně, výrobce Hurth Převody: 1.rychlost - 1:4,08 2.rychlost - 1:2,35 3.rychlost - 1:1,52 4.rychlost - 1:1 Zpátečka - 1:3,53 Množství oleje v převodovce: 0,75 litru Přenos síly na zadní hnací nápravu: kardanem s kovovými klouby Hardy-Spicer Zadní náprava: pevná, typu Banjo, svařená z ocelových výlisků Převod zadní nápravy: 1:4,5 (na přání horský 1:5,15) Množství oleje v rozvodovce: 0,75 litru Rám: trubkový, vepředu se skříňovou příčkou Zavěšení předních kol: nezávislé, na příčném listovém péru a trojúhelníkových ramenech Zadní pérování: podélnými listovými péry Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové hydraulické Řízení: hřebenové Brzda nožní: čelisťová bubnová na všechna kola, ovládaná lany v bowdenech Brzda ruční: čelisťová bubnová na zadní kola, ovládaná lany v bowdenech Mazání podvozku: VOGEL, centrální, pedálem Kola: ocelová disková, upevněná čtyřmi šrouby - na přání drátěná, upevněná čtyřmi šrouby Rozměr ráfků: 3,25 D x 16" prohloubené Pneumatiky: 5,25 - 16 Tlak vpředu: 2,0 atü Tlak vzadu: 2,25 atü Rozvor: 2.400mm Rozchod vpředu: 1.153 mm Rozchod vzadu: 1.220 mm Délka vozu: 3.800 mm Šířka: 1.440 mm Výška: 1.350 mm Světlost: 180 mm Průměr otáčení: 10 m Vlastní váha vozu: 550 kg (WK Tech.Daten: cca 750 kg) Celková přípustná váha vozu: 1.100 kg Maximální rychlost: 120 km/hod. Spotřeba: 11,5 litru / 100 km Nádrž: 50 litrů, v motorovém prostoru Cena v době výroby: 5.200,- RM (říšských Marek) Celkem bylo vyrobeno 242 vozů tohoto typu.
Osazení tří karburátorů typu Solex 26 BFRV:
Difuzor: Ø 20 mm Hlavní tryska: 90/58 Volnoběžná tryska: 0,50 Tryska sytiče: 80 Lišil se pouze písty s vyklenutým dnem, díky nimž měl zvýšenou kompresi na 1:6,5 (poslední rok výroby až na 1:6,8), krátkými sacími hrdly, osazenými třemi horizontálními karburátory se samostatnými filtry a ojničními pánvemi s výstelkou z červené kompozice. Většina těchto vozů byla prodána ve dvoubarevném provedení, přičemž nejoblíbenější, a v těsně předválečných letech módní, byla kombinace černé se slonovou kostí. Foto ze startu na českobudějovickém náměstí věnovala do archivu Jihočeského motocyklového musea paní Skamenová. Petr Hošťálek s tímto specielně karosovaným vozem absolvoval koncem šedesátých let řadu oblastních automobilových soutěží - na tomto snímku po návratu z Rallye lázní, která se jela na trati Karlovy Vary - Mariánské lázně - Františkovy lázně.
Tento přestavěný vůz BMW typu 315/1 vlastnil pan Janák z Rudolfova u Českých Budějovic. Byl zručný mechanik a protože mu v šedesátých letech tvary karoserie připadaly už zastaralé, poněkud ji upravil, takže se její vzhled přiblížil spíš rysům novější modelové řady BMW 327.
Po Janákovi se majitelem stal Karel Říha, předseda Veteran Car Clubu České Budějovice.
Karel Říha někdejší Janákův přestavěný vůz dále upravil. Vyměnil původní motor 315/1 za silnější motor 319/1, předělal brzdy na hydraulické kotoučové a dal vozu tmavočervenou barvu. V tomto stavu se s ním účastnil celé řady veteránských soutěží, už pod označením BMW 319/1.
První snímek je ze závodu do vrchu v Albrechticích u Týna n/V. v roce 1978, druhý z Českých Budějovic v roce 1980.
Dva záběry nádherně restaurovaného vozu BMW 315/1 ing. Jana Klápy ze závodu historických vozidel "Mezi dvěma branami" v Telči 14. července 2017.
|