JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


VOLGA GAZ - M 21


Volga GAZ M-21
Technické údaje:

Motor: řadový čtyřválec OHV

Vrtání: Ø 92 mm
Zdvih: 92 mm
Obsah: 2.445 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,7 nebo 1 : 7,15 nebo 1 : 7,65
Pro oktanové číslo benzínu: 72 - 76 - 80
Výkon: 74 - 80 - 85 koní
Maximální kroutící moment: 17 - 17,5 - 18 Kgm

Klikový hřídel: litý, vcelku s vyvažovacími závažími
Písty: z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: spádový, model K-22 I nebo K-105
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s pumpou a termostatem
Objem chadící vody: 11,5 litru
Mazání: tlakové, oběžné, kombinované s rozstřikem
Náplň oleje v motoru: 6,2 litru
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové 12V
Baterie: 6 V / 54 Ah, ukostřen minus pól
Dynamo: 6V / 220 W

Spojka: jednolamelová, suchá s hydraulickým ovládáním
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Náplň oleje v převodovce: 0,8 litru
Řazení: pákou pod volantem
Převody: 1. stupeň - 1 : 3,115
2. stupeň - 1 : 772
3. stupeň - 1 : 1,0
zpátečka - 1 : 3,738
Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 4,55
Náplň oleje v rozvodovce: 0,9 litru

Podvozek: samonosná čtyřdvéřová karoserie
Počet míst: 5
Přední osa: příčná lichoběžníková ramena, odpružená spirálovými péry a doplněná příčným stabilizátorem
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: teleskopické hydraulické
Náplně oleje v předních tlumičích: 2 x 0,14 litru
Náplně oleje v zadních tlumičích: 2 x 0,23 litru
Řízení: šroubové
Náplň oleje v převodce řízení: 0,25 litru
Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola
Náplň kapaliny v systému brzd: 0,7 litru
Ruční brzda: mechanická na buben za převodovkou

Kola: disková ocelová, upevněná pěti šrouby
Pneumatiky: nízkotlaké 6,70 – 15" (dle přání zákazníka dušové nebo bezdušové)

Rozvor: 2.700 mm
Rozchod vpředu: 1.410 mm
Rozchod vzadu: 1.420 mm

Délka vozu: 4.770 mm
Šířka: 1.800 mm
Výška nezatíženého vozu: 1.620 mm
Světlost: 190 mm

Vlastní váha vozu: 1.360 kg
Celková přípustná váha: kg

Nejvyšší rychlost: 130 km/hod. (s motorem o vyšším stupni komprese 135 km / hod.)
Spotřeba na 100 km: 12,5 litrů
Objem nádrže: 60 litrů (v zádi vozu)


prospekt Volga GAZ M-21 Zajímavostí je, že Volga M 21 byla v tomto prospektu, vydaném Všesvazovou prodejní organizací AVTOEXPORT nabízena i s automatickou třístupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Převodové poměry této převodovky byly:
1. stupeň - 1 : 2,84
2. stupeň - 1 : 1,68
3. stupeň - 1 : 1,0
zpátečka - 1 : 1,72
Vozy tohoto provedení měly odlišný převod v rozvodovce zadní nápravy: 1 : 4,58
Volha GAZ 21 prvního provedení (s hvězdou na masce a jelenem) nabízená k prodeji ve velmi původním a slušně restaurovaném stavu před prodejnou pneumatik nedaleko Morozovsku. Jen ta zatmavená okna nebyla v souladu s původním stavem.
(foto Hošťálek - 2012)
Volga GAZ 21 na snímku, pořízeném na Ukrajině v roce 2006.
(foto Hošťálek)