|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 SIDECARY - přehled výrobců 2010 - Renovace motoru A.K.D. TATRA nákladní typ 111 |
|
DKW sidecary
ZSCHOPAUER MOTORENWERKE J.S.RASMUSSEN, Zschopau (Erzgebirge)
Německá továrna, vyrábějící od roku 1922 motocykly pod značkou DKW. Od roku 1928 se stala největším výrobcem motocyklů na světě. Její program tvořil širokou paletu dvoutaktních strojů, od malých jednoválcových motokol 100 ccm až po těžké dvouválce 600 ccm. Mnoho typů motocyklů DKW bylo schopno provozu se sidecarem. Kupříkladu jednoválcový lehký typ E 200, disponující pouze 4-koňovým motorem, který se vyráběl v letech 1925-1928, uvezl nejen případného spolujezdce na tandemu, ale jak ukazuje dobová fotografie, dokázal utáhnout i lehký sidecar s hliníkovou karoserií.
Ještě jednou tentýž lehký sidecar s karoserií z "mačkaného" hliníkového plechu, tentokrát u typu DKW Block 200 o obsahu 200 ccm a výkonu 6 koní.
Od roku 1927 vyráběla továrna DKW dvouválec ZS o obsahu 500 ccm, který dával 12 koní a byl v prospektu nabízen i v kombinaci se sidecarem.
Těžký vodou chlazený dvouválec DKW typ ZSW 500 o výkonu 14 koní se vyráběl v letech 1928-1929, současně se vzduchem chalzeným dvouválcem ZS. Dle tvrzení výrobce byl i tento typ ideálním strojem pro provoz se sidecarem.
Dvouválcový vodou chlazený motocykl DKW typu Super-Sport 600 byl silnější verzí typu Super-Sport 500, lišící se pouze zvětšeným vrtáním motoru. Vyráběl se v rozmezí let 1930-1933, měl výkon 22 koní a jeho rám byl pro provoz se sidecarem dostatečně dimenzován.
Velkou výhodou pro provoz se sidecarem byla stejná, vzájemně zaměnitelná kola s výsuvnými osami, což umožňovalo mít s sebou na sidecaru montovanou rezervu.
Ukázka vodou chlazené DKW Super-Sport 600 se sidecarem na Hlincově hoře u Českých Budějovic v červenci 1939. Za řidítky je pan Karel Koch, aktivní motocyklista a majitel motodílny v Českých Budějovicích.
Doutníková karoserie je sice podobná továrnímu provedení ze Spandau, ale její zavěšení do obloukového rámu spíše připomíná řešení sidecarů TAP (Tlustoš, Kbely) nebo patentovaného provedení firmy Tůma Žižkov.
Vzduchem chlazený paralelní dvouválec DKW SB 500 byl vyráběn v letech 1934 - 1936.
Na fotografii v továrnou nabízené kombinaci se sidecarem firmy Stoye (Leipzig).
Typ SB 500 se sidecarem Stoye neušel pozornosti ani našeho předválečného motoristického tisku - tady s otázkou, zda může být sidecar elegantní i s případnou plátěnou stříškou?
Přepychové provedení se dvěma reflektory DKW SB 500 Luxus se sidecarem Stoye - fotografie provedení z roku 1937.
Vzácně dochovaný a restaurovaný stroj DKW typu SB 500 s původním sidecarem Stoye, který patřil známému herci a režisérovi Ladislavu Smoljakovi († 2010).
Reflektor na boku sidecaru není původní, je úlitbou dnešnímu provozu.
Továrna DKW samozřejmě dodávala nejen stroje pro civilní trh, ale i t. zv. služební verze (Behörde-) motocyklů, určených pro pošty, policii, říšské dráhy a prakticky všechny druhy branných sil.
Z této tovární fotografie je zřejmé, jak vypadal ve služebním provedení dvouválcový typ DKW SB 500 s rozvážkovým skříňovým sidecarem od firmy Stoye (Leipzig), dodávaný německým říšským poštám. Podle typu panelových řidítek se jedná o stroj vyrobený před rokem 1936, čemuž odpovídá i zatím ještě civilní poznávací značka. Po vypuknutí války dostaly pošty novou poznávací značku začínající písmeny RP (Reichs-Post).
DKW NZ 350 byl předválečným ztělesněním ideálního dvoutaktního motocyklu ve třídě 350 ccm. Jeho velmi elasticky a bez vibrací běžící motor dával 11,5 a později až 14 ks, což bylo dostatečné i pro provoz s luxusním cestovním sidecarem Stoye (Leipzig).
Nabídkový prototyp DKW NZ 500 s vojenským sidecarem, kterým továrna usilovala o armádní zakázku v oblasti dodávek těžkých sidecarových motocyklů. Wehrmacht ale o tento typ motocyklu neprojevil zájem, dodávky těžkých sidecarů byly doménou zejména firem BMW a Zündapp.
A ještě jedna zajímavost, týkající se motocyklů DKW se sidecarem: jako největší výrobce motocyklů na světě nemohla firma DKW zůstat stranou ani ve chvíli, kdy se společnost Auto-Union zapojila do boje o rychlostní rekordy. Takhle vypadal aerodynamicky kapotovaný sidecar DKW...
|