|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR AERO - sidecary FAVORIT - sidecary PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
ZÜNDAPP KS 600
Silný sportovní motocykl, určený nejen pro sólo jízdu, ale i pro rychlou jízdu se sidecarem.
Výrobce: ZÜNDAPP, Ges.m.b.H., Nürnberg, Deutschland
Technické údaje:
Motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený dvouválec OHV Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání x zdvih: Ø 75 mm x 67,6 mm Objem válců: 597 ccm Maximální výkon: 28 ks při 4.700 ot./min. Kompresní poměr: Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly) Ojniční ložiska: jehlová s klecemi, běžící v půlených ojničních okách Písty: z hliníkové slitiny s rovným dnem a zahloubeními pro ventily, á 2 těsnící a 1 stírací kroužek Zapalování: bateriové 6 V s přerušovačem a dvojvývodovou cívkou Dynamo: Noris DS 6/50/70 Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Originální svíčky: Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo, poháněné od kol rozvodu Karburátor: přírubový dvoušoupátkový Amal Ø 25,4 mm, typ M 76/451 L Spojka: vícelamelová, v setrvačníku motoru Převodovka: řetězová Zündapp, sešroubovaná do jednoho celku s motorem Počet rychlostí: 4 Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převod: sólový 7 : 38 sidecarový 6 : 38 Rám: dvojitý uzavřený, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s dvojicí spirálových per a olejovým tlumičem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně Kola: 19" drátová, vzájemně výměnná Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší Sedlo: gumové, výkyvné s centrální spirálovou pruřinou Parametry Délka: 2.150 mm Šířka: 815 mm Výška: 900 mm Světlost: 130 mm (pod motorem) Výška sedla: 720 mm Vlastní (pohotovostní) váha: 195 kg Objem nádrže: 15 l Náplň oleje v motoru: cca 2 l Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru se sidecarem 6 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru Nejvyšší rychlost: sólo 145 km / hod. se sidecarem 110 - 115 km / hod.
Výrobní čísla:
Rok výroby: 1938 ................. 500 001 - 500 100 1939 ................. 500 101 - 504 303 1940 ................. 504 304 ->
Řez motorem KS 600
pro firmu Zündapp nakreslený grafikem Thusius. Dobře jsou vidět dlouhé tyčky ventilového rozvodu OHV i rozvodové soukolí se šikmým ozubením. Větší kolo na vačkovém hřídeli bylo kvůli tichosti chodu a měkkosti záběru z Novotexu, materiálu skládajícího se z mnoha vrstev tkaniny prosycené pryskyřicí a slisované pod tlakem a za vysoké teploty. Na předním konci klikového hřídele bylo šestivoltové dynamo Noris, na čele s přerušovačem zapalování. Jeho pootáčením (lankem od páčky na řidítkách) bylo možné při našlapování ubrat předstih. Dvouvývodová zapalovací cívka byla uložena podélně, pod horním krytem motoru. Za ní měl místo dvoušoupátkový karburátor Amal, spojený s hlavami válců kolínky sání.
Zadní převod
byl kuželovými koly s obloukovým ozubením Gleason a s vývodem převodovky byl propojen hřídelem. Hliníkový odlitek skříně měl čtyřmi šrouby přišroubovanou ocelolitinovou středovku, vevnitř s kuželem pro usazení osy zadního kola a vně s nálitkem pro závit koule k upevnění sidecaru.
Koule pro zadní úchyt sidecaru se do ocelolitinové středovky civilních strojů šroubovala. Po zkušenostech z fronty, kdy extrémní namáhání od průjezdů těžkým terénem kouli v závitech uvolňovalo, se koule nejen šroubovala, ale rovnou i pojistila svárem - viz tato ukázka, dokonce ještě se stopami Wehrmacht pískového nátěru.
Zündapp KS 600 W
tovární foto provedení schváleného do výzbroje Wehrmachtu - celý stroj byl proveden ve "Feldgrau" (polní šedi) nátěru a matně černými výfuky. Po stranách nosiče měl držáky pro jednotné Einheits- brašny, popřípadě pozdější plechové kufry. V tomto provedení byl většinou používán s jednotným sidecarem, sólo málokdy.
Zündapp KS 600 W
snímek provedení pro Wehrmacht bez karoserie jednotného armádního sidecaru. Takto byl stroj vyráběn firmou Zündapp a to včetně tohoto podvozku sidecaru, který měl, na rozdíl od konkurenčního provedení BMW, pouze tříbodové uchycení a rám nikoliv z rour, ale čtyřhranných profilů. Jednotnou vojenskou karoserii dodávala známá norimberská firma Steib.
Zündapp KS 600 s jednotným (Einheits-) vojenským sidecarem v civilním lakování ve dvou barvách, s olinkováním a ochranným průhledným štítem v podobě, v jaké byl v omezeném množství smontován po znovuzahájení výroby v roce 1949, po druhé světové válce.
Motocykl až na pár bezvýznamných změn, např. vyšší schránka na nářadí (na nádrži), odpovídal předválečné a válečné výrobě. Jedná se o tovární snímky, pořízené přímo před branou závodu. |