JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 422

Výrobce: Auto-Škoda ASAP akciová společnost pro automobilový průmysl, Praha II.

Škoda 422 v provedení tudor (dvoudvéřová, čtyřsedadlová uzavřená karoserie). Nejmenší typ z nové řady vozů Škoda, která byla uvedena na trh v roce 1929.
Typové označení 422 znamenalo čtyřválec o výkonu 22 koňských sil.

Výrobce:
Automobilní oddělení Škoda a.s., Mladá Boleslav
Vozy Škoda 422 měly oválný modře smaltovaný znak s nápisem Škoda vprostřed horní části masky chladiče, který byl obvykle doplněn kruhovým niklovaným znakem letícího šípu v modře smaltovaném poli, upevněným třemi dráty, procházejícími vlevo nahoře skrz voštiny chladiče.
Místo onoho doplňujícího smaltovaného kruhového znaku mohly některé vozy mít na chladiči z plechu vyseknutý a poniklovaný tento nápis Škoda 422 s letícím šípem v kruhu, dle výkresu namalovaný kresličem a konstruktérem p. Vosmekem.
V praxi ale bylo toto provedení vidět jen velmi vzácně.
Standardně byl vůz dodáván s hladkým uzávěrem chladiče, ale za příplatek bylo možno mít atraktivní uzávěr s chromovaným okřídleným šípem (familiérně přezdívaným "slepice") z masivní mosazi.
Podvozek Škoda 422 na tovární fotografii, uveřejněné v březnovém čísle časopisu Motor Revue 1931.
Rám
Základ podvozku tvořil rám, nýtovaný z podélníků profilu U, vyhnutých přes zadní nápravu a propojených pěti plechovými příčkami. Vpředu byly konce podélníků vyztužené sevřenou příčnou trubkou.
Motor, sešroubovaný s převodovkou, byl v rámu uložen "natvrdo", bez pružných podložek.
Přední náprava
byla pevná, zavěšená na podélných pérech a bez tlumičů pérování. Otočné čepy měly zalisovaná samomazná pouzdra. Šnekové řízení bylo přišroubované na podélníku rámu, pohyb řídící páky obstarávala dlouhá matice trubkovitého tvaru, vylitá kompozicí.
Ovládání předních brzd bylo ohebnými bowdeny, stejnoměrná účinnost se nastavovala zvlášť, maticí na závitovém konci lana každého kola (systém neměl samočinné vyvažování).
Zadní náprava
typu "banjo" byla poháněna kardanem s celokovovými křížovými klouby, občas (po 2-3 měsících) mazanými tlakovou maznicí hustým tukem.
Poslední dvě příčky nesly důkladně dimenzovanou konzolu pro jednu, za příplatek dvě rezervy.
Podle tehdejších předpisů stačila pouze jediná koncová/brzdová svítilna (na vnější straně), osvětlující současně i číslovou tabulku.
Motor 422
byl řadový vodou chlazený čtyřválec 1.200 ccm s ventilovým rozvodem SV.
Neměl vodní pumpu, chlazení bylo pouze termosyfonové (samovolný oběh vody), jen podporované větrákem ze zkřížených plechových lopatek, spojeným s řemenicí dynama na hlavě motoru. Sešroubovaný s třírychlostní převodovkou bez synchronizace tvořil motor společný celek, napevno uložený v rámu ve čtyřech bodech.
Klikový hřídel
vykovaný bez vyvažovacích protizávaží byl uložen ve třech hlavních ložiskách a měl na předním konci tlumič torzních kmitů, což u "jen" čtyřválce nebylo běžné řešení.
Zatímco u motoru 422 byl pohon vačky nehlučným modulovým řetězem Coventry vpředu (viz obrázek), všechny ostatní v té době vyráběné škodovky ho měly vzadu, před setrvačníkem, což při jeho výměně znamenalo mnohem obtížnější demontáž.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nabídka karoserií:
Škoda 422 se vyráběla v řadě karosářských variant, jako zavřená dvoudveřová tudor, zavřená čtyřdvéřová sedan, jako kabriolet systému Kellner, jako dvousedadlový roadster, třímístné Coupé-Sport i jako otevřený faeton. Zejména pro taxikáře byl určen čtyřdvéřový taxi-landaulet.
Poměrně málo se dnes ví o tom, že škodovky této modelové řady (422, 430, 645, 860) byly konstruované ve spolupráci s italskou firmou Pelegati.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tudor
Dvoudvéřový zavřený vůz byl nejžádanějším provedením. Karoserie na tomto továrním snímku i na barevném tisku z prospektu je nejstarší verze s dvojicí tenkých prolisů na boku, které byly u pozdějších modelů nahrazeny jedním prolisem širokým.
Kufr, umístěný vzadu před držákem rezervních kol, byl přístupný po odklopení horního víka.

Cena provedení Tudor byla 37.000,- Kč
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faeton
byl čtyřmístný otevřený vůz s natahovací plátěnou střechou, u kterého byl zavazadlový kufr integrován do prodloužené zadní partie karoserie. Co do prodejnosti šlo o vůz nijak zvlášť žádaný.
Na tomto továrním snímku i na kolorovaném vyobrazení z prospektu je modelové provedení 1930.

Cena provedení Faeton byla 33.000,- Kč
Stránka z firemního propagačního materiálu, kde je faeton nejen na vyobrazení, ale i se základními technickými parametry vozů Škoda 422.







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Coupé
Nepříliš častou, ale elegantní karosářskou variantou byla Škoda 422 v provedení třísedadlové Coupé, kde za předními dvěma sedadly bylo třetí (poněkud stísněné) sedátko napříč.
Na tomto továrním snímku je modelové provedení 1931, představené veřejnosti na stránkách časopisu Motor Revue.

Cena provedení Coupé-Sport byla 33.000,- Kč
Škoda 422 třísedadlové Coupé, vůz který objevil a pro tovární muzeum AZNP Škoda získal Petr Hošťálek v době, kdy tam pracoval.
Na snímku ze současné exposice muzea Škoda Auto je vůz již ve velmi pěkně zrenovované podobě, barevně odpovídající originálu.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozvážkové provedení "Česká pošta"
je ukázka speciální nákladní karoserie s odklápěcími víky, určené pro rozvoz a doručování zásilek. Prostor pro řidiče byl otevřený, neměl dvířka, protože se počítalo s častým vystupováním.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 422

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1.195 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 2.800 ot./min.

Písty: z lehké hliníkové slitiny
Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s horní polovinou karteru
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Hlava válců: litinová, snímací
Klikový hřídel: kovaný, vpředu opatřený tlumičem vibrací
Pohon vačkového hřídele: modulovým nehlučným řetězem "Coventry"


Karburátor: vertikální Zenith 26 U
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 12 V dynamobateriové
Rozdělovač: Scintilla BN 4
Baterie: 12 V / 40 Ah
Dynamo: Scintilla 12 V / 80 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: 3-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Převody:
1.stupeň -
2.stupeň -
3.stupeň - 1 : 1
Přenos síly: kardanovým hřídelem se dvěma celokovovými klouby
Hnací náprava: zadní - pevná, typu "banjo"
Převod v zadní nápravě: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,0

Rám: žebřinový, nýtovaný
Přední osa: pevná, kovaná, odpružená podélnými listovými péry
Uložení předních kol: ve dvojici kuželíkových ložisek
Sbíhavost: 3 - 5 mm (měřeno na vnitřním okraji ráfků)
Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry
Uložení zadních kol: na kuličkových ložiskách
Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické
Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 18" disková, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem
Rozměr ráfků: SS 18 x 4
Pneumatiky otevř. vozů: Balon 26 x 4,5 SS (novější značení 4,50 - 18), na přání 4,75 - 18
Pneumatiky zavřených vozů: 4,75 - 18" SS

Rozvor: 2.600 mm
Rozchod vpředu: 1.300 mm
Rozchod vzadu: 1.300 mm

Délka vozu: 3.970 mm
Šířka: 1.600 mm
Výška: 1.650 mm (zavřený vůz)

Váha podvozku: 730 kg
Vlastní váha otevřeného vozu: 950 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 75 km/hod.
Nejnižší rychlost na přímý záběr: 6-8 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 5,5 - 6,5 kg (t.j.cca 9 litrů)
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: 35 litrů, vpředu pod kapotou

Ceny v roce 1930:

Faeton otevřený čtyřmístný - 33.000,- Kč
Tudor čtyřmístný zavřený - 37.000,- Kč
Roadster dvousedadlový - 36.000,- Kč
Coupé-Sport (třísedadlové) 39.000,- Kč

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek Návod k obsluze
S novým vozem majitel dostával takovýto návod k obsluze, jehož součástí byly přílohy se schématem mazání a schématem zapojení elektrické výzbroje.
archiv Hošťálek SERVICE SCINTILLA V ČSR.:
K návodu k obsluze se majiteli přidával leták servisních dílen či autoelektrikářů, zajišťujících opravy elektrického příslušenství švýcarské firmy Scintilla, kterým byly vozy Škoda 422 vybaveny.

POZOR"
Výrobce udával, že vozy čísla motoru 32 151 - 32 250 jsou vybaveny elektrickou výzbrojí Bosch!
aechiv Hošťálek SERVICE AUTO ŠKODA
Kupující dostával rovněž mapku servisní sítě Škoda, složenou do kapesního formátu, s vyznačením míst, kam se v případě poruchy obrátit podle uvnitř uvedeného hesla

"Každých 40 kilometrů v celé ČSR, postará se dokonale o Váš vůz
SERVICE AUTO ŠKODA
"
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Katalog náhradních dílů
kupující obvykle nedostával.
Byli jím vybaveni jen prodejní zástupci a značkové či smluvní opravny, což na tomto exempláři dotvrzuje razítko MICHLOVA AUTO - MOTO DÍLNA, Č. Budějovice. Že si běžný majitel vůz bude opravovat sám se nepředpokládalo, takže si jej mohl pořídit pouze na přání a byl mu účtován.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Ceník
Ke katalogu náhradních dílů, v němž nebyly ceny součástí uvedeny, se obvykle přidával ještě ceník , který byl podle aktuální situace doplněn vlepeným barevně odlišeným lístkem s uvedenými změnami cen.
1955
V roce 1955 byla "čtyřistadvaadvacítka" stále ještě běžně užívaný automobil, který při občasném promazání a celkem jednoduché údržbě spolehlivě sloužil. Na tomto snímku je pan Eduard Šlingr s rodinou na výletě do Třeboně...
Škoda 422 - dobová fotka posledního provedení, už s chladičem ukrytým za chromovanou maskou se svislou mříží, takže z konce roku 1932 až 1933.
archiv Hošťálek 1968
V roce 1968 objednalo AZNP Mladá Boleslav soubor 48 barevných vyobrazení pro dárkový propagační sborník "Vznik a vývoj osobního automobilu Škoda" u malíře a ilustrátora Vladimíra Bidla (*1926 - †1997).
Takto tehdy ztvárnil typ Škoda 422.
1979
Škoda 422 sedan (4-dvéřová) Luďka Rosína z Č. Krumlova na Veteran Rallye Křivonoska, tady před chatkou v autokempinku.
Chromovaná zahnutá houkačka Bosch, namontovaná zvenku na boku, je samozřejmě nesmysl, v originálu měly vozy Škoda houkačku rovnou, především ale montovanou pod kapotou, na příčné stěně za motorem. V té době už firma upřednostňovala hladkou vnější eleganci.
Osobní zkušenost autora:

Čtyřistadvaadvacítku jsem získal, tuším, někdy v roce 1969. Byl to původně kabriolet systému Kellner, už ale s minulostí mnoha majitelů přede mnou. Něco bylo velmi zachovalé (například interiér), něco ale hodně zašlé, nebo neuměle opravované. Například střecha už neměla funkční mechanismus stahování a chyběly jí vnější chromované nůžky, nebo lak, který byl hodně amatérský a navíc v nemožném hráškově pastelovém odstínu. Jinak to ale byl vůz funkční a velmi spolehlivý. Ochotně startoval, pokud měl nabitou baterii tak na originál startér, když ne, tak na jedno otočení kliky. Pokud jsem nespěchal, jezdil jsem s ním rád, často z Mladé Boleslavi na večerní schůze Veteran klubu do Mělníka a pak v hluboké noci zpátky. Tiše vrnící poslušný motor byla radost poslouchat a v kůží čalouněných sedadlech se sedělo jak v pokojíčku. Kvůli častým nočním jízdám jsem v originálních reflektorech vyměnil paraboly za nové, z vétřiesky, přidal pořádnou široce zářící mlhovku a postaral se, aby i hledací reflektor byl funkční.
Protože v té době už se nedaly koupit pneumatiky 4,75-18, některý z předchozích majitelů vyměnil původní kola za šestnáctipalcová, ale i ta jezdila téměř bez vzorku, tehdy to nikomu nevadilo...
Autentický stav v roce 1970 - foto Hošťálek Vůz jsem měl asi tři roky a zažil s ním jedinou závadu - během jednoho nočního návratu kousek před Boleslaví se ozvala rána a vzápětí začal vůz vibrovat a všude spousta páry! Praskl a uletěl jeden list ventilátoru, který se zespodu prosekl do horní komory chladiče a zůstal uvnitř. Za svitu originální montážní lampičky jsem tehdy zbylou půlku listu odmontoval a za dolévání chladiče po každých dvou kilometrech (z příkopu) dojel.
Druhý den jsem za světla zjistil, že šlo o typický únavový lom, list byl naprasklý už dlouho, tak jsem okamžitě šel zkontrolovat i nedávnou koupenou škodovku 422 Coupé pro tovární muzeum - měla ho naprasklý také.
Poté, co jsem se rozešel se svou tehdejší ženou, nechal jsem vůz jí. Měla ho ráda, ale jezdila hrozně, takže jsem musel obdivovat jeho výdrž - třebas časté zaparkování s razantním zastavením o nemocniční zeď nebylo na jeho originálním nárazníku skoro ani vidět. Dnes by mu do veteránské dokonalosti stačilo jen zrenovovat a uvést do funkčního stavu střechu, dát mu původní kola a pořádný lak - a především ukopnout tu vpředu přidanou chromovanou houkačku, kterou (podobně jako na předchozí fotografii Rosínova vozu) na vůz namontoval předešlý majitel.