![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 11 - 1961 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
17.5.2022 M - MERCEDES - BENZ 170-V 10.5.2022 Tiskové zprávy - 1. Mezinárodní rallye historických automobilů České Budějovice 1966 6.5.2022 Expedice Peking 40.000 km - 26 Zhodnocení |
|
ŠKODA 422
Výrobce:
Auto-Škoda
ASAP
akciová společnost pro automobilový průmysl, Praha II.
Typové označení 422 znamenalo čtyřválec o výkonu 22 koňských sil. Výrobce: Automobilní oddělení Škoda a.s., Mladá Boleslav V praxi ale bylo toto provedení vidět jen velmi vzácně.
Škoda 422 se vyráběla v řadě karosářských variant, jako zavřená dvoudveřová tudor, zavřená čtyřdvéřová sedan, jako kabriolet systému Kellner, jako dvousedadlový roadster, třímístné Coupé-Sport i jako otevřený faeton. Zejména pro taxikáře byl určen čtyřdvéřový taxi-landaulet.
Poměrně málo se dnes ví o tom, že škodovky této modelové řady (422, 430, 645, 860) byly konstruované ve spolupráci s italskou firmou Pelegati.
1930
Škoda 422 v provedení jako čtyřmístný otevřený faeton, u kterého byl zavazadlový kufr integrován do prodloužené zadní partie karoserie. Na tomto továrním snímku je modelové provedení 1930. Nepříliš častou, ale elegantní karosářskou variantou byla Škoda 422 v provedení třísedadlové Coupé, jde za předními dvěma sedadly bylo třetí (poněkud stísněné) sedátko napříč.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 422 Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 1.195 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 22 koní při 2.800 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: Karburátor: jeden, Zenith 26 U Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 12 V dynamobateriové Rozdělovač: Scintilla BN 4 Baterie: 12 V / 40 Ah Dynamo: Scintilla 12 V / 80 W Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Převody: 1.stupeň - 2.stupeň - 3.stupeň - 4.stupeň - 1 : 1 Přenos síly: kardanovým hřídelem Hnací náprava: zadní - pevná Převod v zadní nápravě: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,0 Rám: žebřinový, nýtovaný Přední osa: pevná, kovaná, odpružená podélnými listovými péry Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: 18" disková, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem Pneumatiky: Balon 26 X 4,5 SS (novější značení 4,50 - 18), na přání 4,75 - 18 Rozvor: 2.600 mm Rozchod vpředu: 1.300 mm Rozchod vzadu: 1.300 mm Délka vozu: 3.970 mm Šířka: 1.600 mm Výška: 1.650 mm (zavřený vůz) Váha podvozku: 730 kg Vlastní váha otevřeného vozu: 950 kg Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg (v karoserii tudor) Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejvyšší rychlost: 75 km/hod. Nejnižší rychlost: 6-8 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 5,5 - 6,5 kg (t.j.cca 9 litrů) Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: 35 litrů, vpředu pod kapotou Ceny v roce 1930: Faeton otevřený čtyřmístný - 33.000,- Kč Tudor čtyřmístný zavřený - 37.000,- Kč Roadster dvousedadlový - 36.000,- Kč Coupé-Sport (třísedadlové) 39.000,- Kč --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- V roce 1955 byla "čtyřistadvaadvacítka" stále ještě běžně užívaný automobil. Na tomto snímku je pan Eduard Šlingr s rodinou na výletě do Třeboně... Škoda 422 sedan (4dvéřová) kamaráda Luďka Rosína z Č. Krumlova při Veteran Rallye Křivonoska, tady před chatkou v autokempinku. Čtyřistadvaadvacítku jsem získal, tuším, někdy v roce 1969. Byl to původně kabriolet, už ale s minulostí mnoha majitelů přede mnou. Něco bylo velmi zachovalé, například interiér, ale něco hodně zašlé, nebo neuměle opravované. Například střecha, už neměla funkční mechanismus stahování a chyběly jí vnější chromované nůžky, nebo lak, který byl hodně amatérský a navíc v nemožném hráškově zeleném odstínu. Jinak to ale byl vůz funkční a velmi spolehlivý. Ochotně startoval, pokud měl nabitou baterii tak na originál startér, když ne, tak na jedno otočení kliky. Pokud jsem nespěchal, jezdil jsem s ním rád, často z Mladé Boleslavi na večerní schůze Veteran klubu do Mělníka a pak v hluboké noci zpátky. Tiše vrnící poslušný motor byla radost poslouchat a v kůží čalouněných sedadlech se sedělo jak v pokojíčku. Kvůli častým nočním jízdám jsem v originálních reflektorech vyměnil paraboly za nové, z vétřiesky, přidal pořádnou široce zářící mlhovku a postaral se, aby i hledací reflektor byl funkční. Protože v té době už se nedaly koupit pneumatiky 4,75-18, některý z předchozích majitelů vyměnil původní kola za šestnáctipalcová, ale i ta jezdila téměř bez vzorku, tehdy to nikomu nevadilo... Druhý den jsem za světla zjistil, že šlo o typický únavový lom, list byl naprasklý už dlouho, tak jsem okamžitě šel zkontrolovat i nedávnou koupenou čtyřistadvaadvacítku (Sport-Coupé) pro muzeum - měla ho naprasklý také. Poté, co jsem se rozešel se svou tehdejší ženou, nechal jsem vůz jí. Měla ho ráda, ale jezdila hrozně, takže jsem musel obdivovat jeho výdrž - třebas časté zaparkování s razantním zastavením o nemocniční zeď nebylo na jeho originálním nárazníku skoro ani vidět. Dnes by mu do veteránské dokonalosti stačilo jen zrenovovat a uvést do funkčního stavu střechu a dát mu původní kola a pořádný lak... |