![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) ZETOR 25 - traktor Svatební oznámení pro Libora Gýnu JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.9.2023 Tiskové zprávy - DEPO-MOTO-ART předpremiéra 29.8.2023 Z - Z 4 "Silná čtyřka" Z - Z 18 |
|
ŠKODA 422
Výrobce:
Auto-Škoda
ASAP
akciová společnost pro automobilový průmysl, Praha II.
Typové označení 422 znamenalo čtyřválec o výkonu 22 koňských sil. Výrobce: Automobilní oddělení Škoda a.s., Mladá Boleslav V praxi ale bylo toto provedení vidět jen velmi vzácně. Základ podvozku tvořil rám, nýtovaný z podélníků profilu U, vyhnutých přes zadní nápravu a propojených pěti plechovými příčkami. Vpředu byly konce podélníků vyztužené sevřenou příčnou trubkou. Motor, sešroubovaný s převodovkou, byl v rámu uložen "natvrdo", bez pružných podložek. byla pevná, zavěšená na podélných pérech a bez tlumičů pérování. Otočné čepy měly zalisovaná samomazná pouzdra. Šnekové řízení bylo přišroubované na podélníku rámu, pohyb řídící páky obstarávala dlouhá matice trubkovitého tvaru, vylitá kompozicí. Ovládání předních brzd bylo ohebnými bowdeny, stejnoměrná účinnost se nastavovala zvlášť, maticí na závitovém konci lana každého kola (systém neměl samočinné vyvažování). typu "banjo" byla poháněna kardanem s celokovovými křížovými klouby, občas (po 2-3 měsících) mazanými tlakovou maznicí hustým tukem. Poslední dvě příčky nesly důkladně dimenzovanou konzolu pro jednu, za příplatek dvě rezervy. Podle tehdejších předpisů stačila pouze jediná koncová/brzdová svítilna (na vnější straně), osvětlující současně i číslovou tabulku. byl řadový vodou chlazený čtyřválec 1.200 ccm s ventilovým rozvodem SV. Neměl vodní pumpu, chlazení bylo pouze termosyfonové (samovolný oběh vody), jen podporované větrákem ze zkřížených plechových lopatek, spojeným s řemenicí dynama na hlavě motoru. Sešroubovaný s třírychlostní převodovkou bez synchronizace tvořil motor společný celek, napevno uložený v rámu ve čtyřech bodech. vykovaný bez vyvažovacích protizávaží byl uložen ve třech hlavních ložiskách a měl na předním konci tlumič torzních kmitů, což u "jen" čtyřválce nebylo běžné řešení. Zatímco u motoru 422 byl pohon vačky nehlučným modulovým řetězem Coventry vpředu (viz obrázek), všechny ostatní v té době vyráběné škodovky ho měly vzadu, před setrvačníkem, což při jeho výměně znamenalo mnohem obtížnější demontáž.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nabídka karoserií: Škoda 422 se vyráběla v řadě karosářských variant, jako zavřená dvoudveřová tudor, zavřená čtyřdvéřová sedan, jako kabriolet systému Kellner, jako dvousedadlový roadster, třímístné Coupé-Sport i jako otevřený faeton. Zejména pro taxikáře byl určen čtyřdvéřový taxi-landaulet. Poměrně málo se dnes ví o tom, že škodovky této modelové řady (422, 430, 645, 860) byly konstruované ve spolupráci s italskou firmou Pelegati. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tudor
Dvoudvéřový zavřený vůz byl nejžádanějším provedením. Karoserie na tomto továrním snímku i na barevném tisku z prospektu je nejstarší verze s dvojicí tenkých prolisů na boku, které byly u pozdějších modelů nahrazeny jedním prolisem širokým. Kufr, umístěný vzadu před držákem rezervních kol, byl přístupný po odklopení horního víka. Cena provedení Tudor byla 37.000,- Kč ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faeton
byl čtyřmístný otevřený vůz s natahovací plátěnou střechou, u kterého byl zavazadlový kufr integrován do prodloužené zadní partie karoserie. Co do prodejnosti šlo o vůz nijak zvlášť žádaný. Na tomto továrním snímku i na kolorovaném vyobrazení z prospektu je modelové provedení 1930. Cena provedení Faeton byla 33.000,- Kč --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Coupé
Nepříliš častou, ale elegantní karosářskou variantou byla Škoda 422 v provedení třísedadlové Coupé, kde za předními dvěma sedadly bylo třetí (poněkud stísněné) sedátko napříč. Na tomto továrním snímku je modelové provedení 1931, představené veřejnosti na stránkách časopisu Motor Revue. Cena provedení Coupé-Sport byla 33.000,- Kč Na snímku ze současné exposice muzea Škoda Auto je vůz již ve velmi pěkně zrenovované podobě, barevně odpovídající originálu. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozvážkové provedení "Česká pošta"
je ukázka speciální nákladní karoserie s odklápěcími víky, určené pro rozvoz a doručování zásilek. Prostor pro řidiče byl otevřený, neměl dvířka, protože se počítalo s častým vystupováním.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 422 Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 1.195 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 22 koní při 2.800 ot./min. Písty: z lehké hliníkové slitiny Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s horní polovinou karteru Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Hlava válců: litinová, snímací Klikový hřídel: kovaný, vpředu opatřený tlumičem vibrací Pohon vačkového hřídele: modulovým nehlučným řetězem "Coventry" Karburátor: vertikální Zenith 26 U Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 12 V dynamobateriové Rozdělovač: Scintilla BN 4 Baterie: 12 V / 40 Ah Dynamo: Scintilla 12 V / 80 W Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 3-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Převody: 1.stupeň - 2.stupeň - 3.stupeň - 1 : 1 Přenos síly: kardanovým hřídelem se dvěma celokovovými klouby Hnací náprava: zadní - pevná, typu "banjo" Převod v zadní nápravě: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,0 Rám: žebřinový, nýtovaný Přední osa: pevná, kovaná, odpružená podélnými listovými péry Uložení předních kol: ve dvojici kuželíkových ložisek Sbíhavost: 3 - 5 mm (měřeno na vnitřním okraji ráfků) Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry Uložení zadních kol: na kuličkových ložiskách Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: 18" disková, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem Rozměr ráfků: SS 18 x 4 Pneumatiky otevř. vozů: Balon 26 x 4,5 SS (novější značení 4,50 - 18), na přání 4,75 - 18 Pneumatiky zavřených vozů: 4,75 - 18" SS Rozvor: 2.600 mm Rozchod vpředu: 1.300 mm Rozchod vzadu: 1.300 mm Délka vozu: 3.970 mm Šířka: 1.600 mm Výška: 1.650 mm (zavřený vůz) Váha podvozku: 730 kg Vlastní váha otevřeného vozu: 950 kg Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg (v karoserii tudor) Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejvyšší rychlost: 75 km/hod. Nejnižší rychlost na přímý záběr: 6-8 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 5,5 - 6,5 kg (t.j.cca 9 litrů) Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: 35 litrů, vpředu pod kapotou Ceny v roce 1930: Faeton otevřený čtyřmístný - 33.000,- Kč Tudor čtyřmístný zavřený - 37.000,- Kč Roadster dvousedadlový - 36.000,- Kč Coupé-Sport (třísedadlové) 39.000,- Kč --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- S novým vozem majitel dostával takovýto návod k obsluze, jehož součástí byly přílohy se schématem mazání a schématem zapojení elektrické výzbroje. K návodu k obsluze se majiteli přidával leták servisních dílen či autoelektrikářů, zajišťujících opravy elektrického příslušenství švýcarské firmy Scintilla, kterým byly vozy Škoda 422 vybaveny. POZOR" Výrobce udával, že vozy čísla motoru 32 151 - 32 250 jsou vybaveny elektrickou výzbrojí Bosch! Kupující dostával rovněž mapku servisní sítě Škoda, složenou do kapesního formátu, s vyznačením míst, kam se v případě poruchy obrátit podle uvnitř uvedeného hesla "Každých 40 kilometrů v celé ČSR, postará se dokonale o Váš vůz SERVICE AUTO ŠKODA" kupující obvykle nedostával. Byli jím vybaveni jen prodejní zástupci a značkové či smluvní opravny, což na tomto exempláři dotvrzuje razítko MICHLOVA AUTO - MOTO DÍLNA, Č. Budějovice. Že si běžný majitel vůz bude opravovat sám se nepředpokládalo, takže si jej mohl pořídit pouze na přání a byl mu účtován. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ke katalogu náhradních dílů, v němž nebyly ceny součástí uvedeny, se obvykle přidával ještě ceník , který byl podle aktuální situace doplněn vlepeným barevně odlišeným lístkem s uvedenými změnami cen. V roce 1955 byla "čtyřistadvaadvacítka" stále ještě běžně užívaný automobil, který při občasném promazání a celkem jednoduché údržbě spolehlivě sloužil. Na tomto snímku je pan Eduard Šlingr s rodinou na výletě do Třeboně... V roce 1968 objednaly AZNP Mladá Boleslav soubor 48 barevných vyobrazení pro dárkový propagační sborník "Vznik a vývoj osobního automobilu Škoda" u malíře a ilustrátora Vladimíra Bidla (*1926 - †1997). Takto tehdy ztvárnil typ Škoda 422. Škoda 422 sedan (4-dvéřová) Luďka Rosína z Českého Krumlova na Veteran Rallye Křivonoska, zachycená před chatkou v autokempinku. Chromovaná zahnutá houkačka Bosch, namontovaná zvenku na boku, je samozřejmě nesmysl, v originálu měly vozy Škoda houkačku rovnou, především ale montovanou pod kapotou, na příčné stěně za motorem. V té době už firma upřednostňovala hladkou vnější eleganci. Čtyřistadvaadvacítku jsem získal, tuším, někdy v roce 1969. Byl to původně kabriolet systému Kellner, už ale s minulostí mnoha majitelů přede mnou. Něco bylo velmi zachovalé (například interiér), něco ale hodně zašlé, nebo neuměle opravované. Například střecha už neměla funkční mechanismus stahování a chyběly jí vnější chromované nůžky, nebo lak, který byl hodně amatérský a navíc v nemožném hráškově pastelovém odstínu. Jinak to ale byl vůz funkční a velmi spolehlivý. Ochotně startoval, pokud měl nabitou baterii tak na originál startér, když ne, tak na jedno otočení kliky. Pokud jsem nespěchal, jezdil jsem s ním rád, často z Mladé Boleslavi na večerní schůze Veteran klubu do Mělníka a pak v hluboké noci zpátky. Tiše vrnící poslušný motor byla radost poslouchat a v kůží čalouněných sedadlech se sedělo jak v pokojíčku. Kvůli častým nočním jízdám jsem v originálních reflektorech vyměnil paraboly za nové, z vétřiesky, přidal pořádnou široce zářící mlhovku a postaral se, aby i hledací reflektor byl funkční. Protože v té době už se nedaly koupit pneumatiky 4,75-18, některý z předchozích majitelů vyměnil původní kola za šestnáctipalcová, ale i ta jezdila téměř bez vzorku, tehdy to nikomu nevadilo... Druhý den jsem za světla zjistil, že šlo o typický únavový lom, list byl naprasklý už dlouho, tak jsem okamžitě šel zkontrolovat i nedávnou koupenou škodovku 422 Coupé pro tovární muzeum - měla ho naprasklý také. Poté, co jsem se rozešel se svou tehdejší ženou, nechal jsem vůz jí. Měla ho ráda, ale jezdila hrozně, takže jsem musel obdivovat jeho výdrž - třebas časté zaparkování s razantním zastavením o nemocniční zeď nebylo na jeho originálním nárazníku skoro ani vidět. Dnes by mu do veteránské dokonalosti stačilo jen zrenovovat a uvést do funkčního stavu střechu, dát mu původní kola a pořádný lak - a především ukopnout tu vpředu přidanou chromovanou houkačku, kterou (podobně jako na předchozí fotografii Rosínova vozu) na vůz namontoval předešlý majitel. |