![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JIKOV - karburátory motocyklové AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
28.5.2023 O - OPEL Kapitän 8.5.2023 Ostatní - BMW 100 let - Křivonoska 2023 Ostatní - OKRUH ČESKOBRODSKÝ 2023 - plaketa |
|
BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecaremvyráběný v období 1941 - 1945 Dodáván byl pouze do výzbroje německé armády (Wehrmachtu), ne do soukromého sektoru. Výrobce: Bayerische Motoren Werke AG. München
1942
BMW R 75 - první provedení s plechovými kryty přední vidlice a s nádrží se schránkou na nářadí. Štíhlý a vysoko zvednutý přední blatník je již pozdějšího provedení 1944. Po zkušenostech z bezedného a hlavně lepivého bláta východní fronty se doporučovalo původní hluboký blatník v polních dílnách vyměnit. V roce 1942 dodávané kožené brašny jsou u vyobrazeného exponátu nahrazeny pozdějšími plechovými kufry, které byly levnější, snadněji vyrobitelné a za deště vodotěsné. Na sidecarovém blatníku je v roce 1942 ještě obrysová lampička Noris a koncová lampička Hella, obě s firemním značením. U strojů od roku 1944 už v rámci úspor toto osvětlení sidecaru vůbec nebylo montováno...
Technické údaje BMW R 75:
Motor Typ 275/2 Výrobní čísla: 750 001 -> Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec (boxer) OHV Vrtání / Zdvih: Ø 78 mm x 78 mm Obsah: 745 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,6 - 5,8 Výkon / otáčky: 26 ks při 4.400 ot.min. Kroutící moment: 5 kgm / 3.600 ot.min. Karter motoru: hliníkový, tunelového provedení Válce motoru: litinové Písty: z lehké slitiny buď Nüral, nebo Mahle Hlavy motoru: hliníkové, s polokulovými kompresními prostory Kryty hlav: s chladicími žebry, odlité z hliníkové slitiny Ventily: v hlavách motoru (OHV) Pohon vačkového hřídele: párem čelních kol se šikmým ozubením Chlazení: náporem vzduchu Mazání: nízkotlaké oběžné zubovým čerpadlem Olejová náplň: cca 2 litry, v karteru motoru Karburátory: dva, Graetzin Sa 24/1 , Graetzin Sa 24/2 Elektrická výzbroj: nezávislé zapalování magnetem Noris, osvětlení s dynamem 6V/45 W Spojka: suchá jednolamelová v setrvačníku motoru Převodovka Typ 275/1 Převodovka: 4-stupňová s redukcí Strasse/Gelände (silnice/terén) Převody silnice: 1.stupeň - 1 : 3,22 2.stupeň - 1 : 1,83 3.stupeň - 1 : 1,21 4.stupeň - 1 : 0,90 Zpátečka - 1 : 2,41 Převody terén: 1.stupeň - 1 : 4,46 2.stupeň - 1 : 2,54 3.stupeň - 1 : 1,67 4.stupeň - 1 : 1,24 Zpátečka - 1 : 3,3 Řazení: nožní, kombinované s ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Řazení redukce Strasse-Gelände: menší ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Pohon zadního kola: hřídelem přes pružnou spojku Rozvodovka: s hruškou, talířem a kuželovým diferenciálem s uzávěrkou Převod rozvodovky: 1 : 6,05 (od čísla stroje 754 057 1 : 5,69) Řazení uzávěrky: nožním pedálem po pravé straně RÁM – TYP 275/1 Výrobní čísla: 750 001 -> Rám: svařená kónická páteř, sešroubovaná s plechovou X příčkou a díly z tvarovaných trubek Přední vidlice: teleskopická se spirálovými péry a olejovými tlumiči Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná páčkou na pravé straně řidítek Přední blatník: hluboký, vpravo s přišroubovanou postranicí Zadní brzda: hydraulická, kombinovaná se sidecarem, ovládaná pedálem na pravé straně Kola: 16-palcová, 40 drátová, vzájemně výměnná Ráfky: 3,00 D x 16" ocelové prohloubené, se zatočenými okraji Pneumatiky: 4,50 – 16 Gelände (s duší) Rezervní kolo: na zádi sidecaru Sidecar: 275/ Typ: WK B2 Rám: trubkový svařovaný, s poháněným odpérovaným kolem Pérování: rozříznutou torzní trubkou uvnitř rámu Připojení k motocyklu: 4-bodové (vpředu kulovou kleštinou, vzadu převlečnou maticí) se dvěma vzpěrami Brzda: hydraulická, propojená s motocyklem Karoserie: plechová jednomístná s odklopným víkem kufru Pérování karoserie: dvěma listovými čtvrtpéry Parametry: Délka: 2 400 mm Šířka: 1 730 mm Výška: 1 000 mm Pohotovostní váha: 420 kg Přípustná celková váha: 840 kg Objem nádrže: 24 litrů, z toho 3 litry rezerva Spotřeba na silnici: 6,3 l / 100 km (při 63 km/hod.) Spotřeba v terénu: 8,5 l / 100 km Max. rychlost: 95 Km/hod. Trvalá rychlost na dálnici: 80 km (při plném zatížení) Motor vycházel z civilního motocyklu BMW R 71 (750 ccm s ventilovým rozvodem SV). Pro tak komplikovaný a těžký stroj se ale motor s výkonem pouhých 22 koní ukázal jako nedostačující. Tento motor měl oproti předchozímu prototypu 750 ccm sice nominálně vyšší výkon (30 koní), ale pro změnu zase nedostatečný kroutící moment, což pro provoz v těžkém terénu znamenalo nevhodnou charakteristiku, vyžadující příliš časté řazení. V průběhu vývoje byly prototypy podrobovány náročným zkouškám - tato fotografie s továrním jezdcem (a legendárním závodníkem) Alexem von Falkenhausen byla následně použita na titulní stránku příručky pro jezdce na motocyklu BMW R 75. Na snímku je stroj již s filtrem sání na nádrži, ale ještě s plechovými kryty vidlice, i když s předním blatníkem už bez šroubovaného bočního plechu. Stroje ze začátku výroby měly kryty hlav válců provedené jako silnostěnné hliníkové odlitky opatřené chladicími žebry, tvarem navazujícími na žebrování hlav válců. Zadní víko převodovky mělo v horní části nálitek pro nožní páku uzávěrky diferenciálu a na pravém boku integrovanou nádržku pro brzdovou kapalinu, do níž byl vešroubován hlavní válec brzd. Vlevo byl startovací pedál (kickstarter) s vně umístěnou vratnou pružinou a (na tomto záběru neviděná) páka nožního řazení. Nad převodovkou byl třenem upevněný plechový filtr sání s vyjímatelnou tahokovovou vložkou, dodávanou specializovanou firmou "Knecht". Kroutící moment od motoru přenášela na hnací hřídel elastická spojka, v jejímž sešroubovaném pouzdře byly pružné gumové vložky. byla velmi masivního provedení s předsazenou osou kola. V rámci tradice (od roku 1935) i v tomto případě firma použila hydraulické tlumiče pérování integrované v obou kluzácích. U nás byl popis nového stroje včetně názorných kreseb firemního grafika Schlenziga za Protektorátu Böhmen und Mähren zveřejňován v překladu na stránkách časopisů Motor Revue a Auto. Dobře je vidět přišroubovaný široký okraj blatníku (byl pouze na pravé straně), omezující stříkání bláta od předního kola do obličeje spolujezdci v sidecaru. Po zkušenostech z frontového nasazení, kdy se přední blatník ucpával blátem, blokujícím kolo a bláto vnikalo i dovnitř plechových krytů vidlice, byly místo nich použity gumové manžety a přední blatník byl nahrazen mělčím a užším. Po nějaké době dokonce s pozměněným upevnění tak, aby se mezera mezi ním a pneumatikou kvůli snazšímu vypadávání bláta ve směru otáčení kola výrazně rozevírala. Názorný pohled dovnitř skříně rozvodovky, v níž byl předlohový koncový převod s obloukovým kuželovým soukolím Gleason a čelním diferenciálem, rozdělujícím kroutící moment na více zatížené zadní a méně zatížené sidecarové kolo v poměru 2/3 : 1/3. To bylo řešeno rozdílnými průměry planetových kol. Diferenciál byl opatřen nožním pedálem ovládanou uzávěrkou. byl umístěn zepředu na krku rámu. Byl ražený ze zinkového plechu, s plastickým písmem a políčky pro vyražení číselných údajů.
Poválečná léta se vyznačovala pochopitelnou nechutí ke všemu německému,
tak byla spousta "Sahar" civilizována, aby nepřipomínala stroje nenáviděného Wehrmachtu. Tohle je ukázka stroje z roku 1943, jehož originální bojový sidecar WK-B2 byl nahrazen civilní loďkou sidecaru Favorit (Tůma, Praha-Žižkov). Majitel odmontoval i jednotné plechové kufry, držadlo tandemu a především filtr sání na nádrži, jehož kryt svým tvarem evokoval německou vojenskou přilbu. Snímky byly pořízeny v Purkyňově ulici v Liberci, kde tento stroj v šedesátých letech běžně parkoval (foto Hošťálek). |