JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl se sidecarem typ R 75


Těžký vojenský motocykl s poháněným sidecarem (WK - B2).
Výrobce: Bayerische Motoren Werke AG. München
Období výroby: 1941-45



1942 BMW R 75 - jedno z prvních provedení s plechovými kryty přední vidlice a s nádrží se schránkou na drobné nářadí. Štíhlý a vysoko zvednutý přední blatník je již z novějšího modelu 1943. Po zkušenostech z bezedného a hlavně lepivého bláta východní fronty se doporučovalo původní hluboký blatník v polních dílnách vyměnit. Původní kožené brašny jsou u vyobrazeného exponátu nahrazený pozdějšími plechovými kufry, které byly jednak levnější a jednak zaručeně vodotěsné.
Pohled na BMW R 75 ze strany jednotného (Einheits-) sidecaru WK - B2. Na přídi karoserie sidecaru je vidět lafeta pro montáž těžkého kulometu MG-34.
Technické údaje BMW R 75:

Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec (boxer) OHV
Vrtání / Zdvih: Ø 78 mm x 78 mm
Obsah: 745 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,6 - 5,8
Výkon / otáčky: 26 ks při 4.400 ot.min.
Kroutící moment: 5 kgm / 3.600 ot.min.
Karter motoru: hliníkový, tunelového provedení
Válce motoru: litinové
Hlavy motoru: hliníkové, s polokulovými kompresními prostory
Ventily: v hlavách motoru (OHV)
Pohon vačkového hřídele: párem čelních kol se šikmým ozubením
Karburátory: dva, Graetzin Sa 24/1 , Graetzin Sa 24/2
Elektrická výzbroj: nezávislé zapalování magnetem Noris, osvětlení s dynamem 6V/45 W

Spojka: suchá jednolamelová v setrvačníku motoru

Převodovka: 4-stupňová se zpátečkou, kombinovaná s redukcí silnice/terén

Pohon zadního kola: hřídelem přes pružnou spojku
Rozvodovka: s hruškou, talířem a kuželovým diferenciálem s uzávěrkou

Parametry:
Délka: 2 400 mm
Šířka: 1 730 mm
Výška: 1 000 mm
Pohotovostní váha: 420 kg
Přípustná celková váha: 840 kg

Objem nádrže: 24 litrů z toho 3 litry rezerva
Spotřeba: 6,3 l / 100 km (při 63 km/hod.)
Max. rychlost: 95 Km/hod.
Trvalá rychlost na dálnici: 80 km (při plném zatížení)
Werk-foto BMW Sériové výrobě typu R 75 předcházel intenzívní vývoj, jehož jednou uvažovanou alternativou byl tento prototyp R 72 s přiřaditelným pohonem sidecarového kola.
Motor vycházel z civilního motocyklu BMW R 71 (750 ccm s ventilovým rozvodem SV).

Pro tak komplikovaný a těžký stroj se ale motor s výkonem pouhých 22 koní ukázal jako nedostačující.
Werk-foto BMW Další alternativou, rovněž v průběhu vývoje zavrženou, byl motor s válci a hlavami válců z civilní sportovní šestistovky BMW R 66.

Tento motor měl sice 30 koní, ale nedostatečný kroutící moment a pro provoz v těžkém terénu nevhodnou charakteristiku, vyžadující příliš časté řazení.
Foto - Handbuch für das Kraftrad BMW R 75 (750 ccm) V průběhu vývoje byly prototypy podrobovány náročným zkouškám - tato fotografie s továrním jezdcem (a legendárním závodníkem) Alexem von Falkenhausen byla následně použita na titulní stránku příručky pro jezdce na motocyklu BMW R 75.
Hnací agregát zezadu

Stroje ze začátku výroby měly kryty hlav válců provedené jako silnostěnné hliníkové odlitky opatřené chladicími žebry, tvarem navazujícími na žebrování hlav válců.
Zadní víko převodovky mělo v horní části nálitek pro nožní páku uzávěrky diferenciálu a na pravém boku integrovanou nádržku pro brzdovou kapalinu, do níž byl vešroubován hlavní válec brzd. Vlevo byl startovací pedál (kickstarter) s vně umístěnou vratnou pružinou a (na tomto záběru neviděná) páka nožního řazení.
Nad převodovkou byl třenem upevněný plechový filtr sání s vyjímatelnou tahokovovou vložkou, dodávanou specializovanou firmou "Knecht".
Kroutící moment od motoru přenášela na hnací hřídel elastická spojka, v jejímž sešroubovaném pouzdře byly pružné gumové vložky.
Teleskopická přední vidlice

byla velmi masivního provedení s předsazenou osou kola. V rámci tradice (od roku 1935) i v tomto případě firma použila hydraulické tlumiče pérování integrované v obou kluzácích. U nás byl reklamní popis nového stroje včetně názorných továrních kreseb firemního grafika Schlenziga za Protektorátu Böhmen und Mähren zveřejňován v českém překladu na stránkách časopisů Motor Revue a Auto.
BMW R 75 Petra Hošťálka z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Fotografie motocyklu Petra Hošťálka ze tradičního srazu "Braunbergfahrt", který se pro majitele těžkých armádních motocyklů BMW R 75 a Zündapp KS 750 každoročně pořádá v okolí rakouského města Freistadt.
Petr Hošťálek se svým motocyklem BMW R 75 před spadlou skálou ve španělských horách a ve výšce asi 2.500 metrů v Andoře, kde byl koncem května stále ještě sníh.
Jirka Ledínský Jiří Ledínský (Carservis Praha) se svým strojem BMW R 75 při jízdě zručnosti na srazu BMW klubu v Jičíně.
Zapomenuté poklady v garážích - tohle byl BMW R 75 pana profesora ing. Hůlky z Dobré Vody u Českých Budějovic.
BMW R 75 s Einheits- muničním vozíkem firmy Westfalia. Nádherná "Sahara" BMW R 75 s původním Einheits- muničním vozíkem, jejímž majitelem je doktor patologie, MUDr. Johann Holna, žijící v Německu.
Poválečná léta se vyznačovala pochopitelnou nechutí ke všemu německému,
tak byla spousta "Sahar" civilizována, aby nepřipomínala stroje nenáviděného Wehrmachtu. Tohle je ukázka stroje z roku 1943, jehož originální bojový sidecar WK-B2 byl nahrazen civilní loďkou sidecaru Favorit (Tůma, Praha-Žižkov). Majitel odmontoval i jednotné plechové kufry, držadlo tandemu a především filtr sání na nádrži, jehož kryt svým tvarem evokoval německou vojenskou přilbu.
Snímky byly pořízeny v Purkyňově ulici v Liberci, kde tento stroj v šedesátých letech běžně parkoval (foto Hošťálek).
foto Láďa Prázdný Další ukázkou "zcivilizované Sahary" je tento elegantní stroj Ladislava Prázdného ze Stropnice - někdejšího referenta pro zvláštní účely a vedoucího tovární organizace Svazarmu v n.p. Motor-Jikov České Budějovice. Láďa Prázdný byl nejen svazarmovec, ale především motorista a motocyklový fanda tělem i duší, který si všechny své motocykly upravoval podle vlastních představ - jeho Sahara dokonce měla nádrž z Hurikana, kterého v té době v Motoru vyvíjel Vladislav Vlk...
KOMENTÁŘE:

22.3.2012 Tom:
Kde se vzala ta poslední fotka saharky s vozíkem?
 
23.3.2012 Petr Hošťálek:
Snímek jsem kdysi dostal od kamaráda Tondy (také majitele Sahary), žijícího v Hranicích na Moravě.
Ten se s panem doktorem Holnou dobře znal a fotku měl od něj...
 
23.3.2012 Tom:
tudíž,od mého dědy ju máte :o) Nevídáváme se někdy na srazech,např.ve Zvoli?
 
24.3.2012 Petr Hošťálek:
Ahoj, Tome.
Já sice s mojí Saharou jezdím poměrně hodně, ale ve Zvoli jsem s ní byl po devětaosmdesátém tuším jen jednou. Jezdím každoročně na srazy do Rakouska (Braunbergfahrt), kde jsou báječné dvoudenní výlety po lesních a polních cestách a lehčím terénem. No a během roku se co chvíli toulám po jižních Čechách, pokud zrovna nejezdím na něčem jiném, například na řemenovém NSU z roku 1923...
 
24.3.2012 Tom:
To tady taky jezdíme poměrně hodně,ale jen tady u nás po moravě,i když loni a letos se zase chystáme do Strakonic. Pár fotek,z našich výletů
je tady srazyvojenskychveteranu.websnadno.cz/
 
4.9.2021 unediaddy:
Propecia
 
29.10.2021 tab stromectol:
Propecia Nioxin Thinning Hair
 
19.12.2021 affommord:
ciproflaxin
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text