|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 JAWA 350 ccm typ 361 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Těžký dvouválcový čtyřtaktní motocykl o obsahu 500 ccm se sportovním charakterem - na dlouhou dobu poslední produkční čtyřtakt československé výroby.
Vyráběl se od roku 1951 až do poloviny roku 1954, kdy naběhl do výroby typ 01 s inovovaným motorem.
První zmínka o chystané novince československého motocyklového průmyslu, čtyřtaktní Jawě, se objevila v 28.ledna 1950 v časopisu Svět Motorů, v souvislosti s připravovaným Pražským veletrhem, plánovaným na polovinu května 1950.
Prototyp Jawa 500 OHC na fotografiích z dobového tisku. Stroj měl přední vidlici, včetně pláště reflektoru, obdobnou, jako Jawa pérák, jen s větší roztečí nosných rour. Také blatníky měly stejný profil jako u péráka a vzadu byl namontován nosič.
Zapalování u prototypu bylo dynamomagnetem Lucas, několik tímto zapalováním osazených strojů šlo v počátcích výroby i do prodeje. Na předním blatníku je vidět tovární zkoušková číslová tabulka, která měla na bílém podkladu červeně psané číslice.
Z pravé strany měl motor prototypového (a předsériového) provedení výraznou "bouli" v partii rozvodů. Jiná byla i olejová nádrž, v tomto případě chromovaná.
Několik těchto strojů bylo použito při natáčení hraného reklamního filmu "Pětistovka".
Typový štítek jedné z prvních pětistovek typ 15 dokládá rok výroby 1951 a výrobní číslo 61.
Stroj měl ještě hlavu reflektoru v podobě "péráka" a malou olejovou nádrž.
Retušované vyobrazení předsériového stroje, které továrna použila do prvních uživatelských příruček.
Poněkud odlišný tvar mají blatníky, dynamo PAL zatím ještě nemá regulátor na hřbetě, ten je ukrytý v levé trojúhelníkové boční schránce.
Nový motor Jawa 500 OHC se okamžitě stal světovou senzací. Paralelní dvouválec s královským hřídelem, to byla lahůdka pro každého vyznavače sportovně laděných čtyřtaktů - navíc v podvozku, který, až na pár nepodstatných detailů, svou koncepcí navazoval na legendárního "péráka"! Není divu, že ačkoliv u nás ještě nebyl v prodeji, v zahraničí už o něm referovaly všechny odborné motoristické časopisy.
Toto je kresba, přetisknutá v našem časopisu Motocykl č.58 z listopadu 1951 s komentářem: Naše moderní Jawa 500 OHC budí neustále na výstavách pozornost svým čistým provedením. Ukazujeme ji tu v kresbě časopisu Motor Revue...
To nejdůležitější na motoru Jawa 500 OHC byla hlava, společná pro oba válce. Vačkový hřídel byl poháněn od královského hřídele šnekovým soukolím, ventily ovladala vahadla, která měla na jednom rameni plošku, klouzající po povrchu vačky, na druhém rameni regulační šroubek s kontramatkou, který mačkal na konec dříku ventilu. Tímto regulačním šroubkem se seřizovala ventilová vůle.
Kvůli kontrole či seřizování ventilové vůle nebylo ovšem potřeba snímat celé víko hlavy. Stačilo vyšroubovat kruhové hliníkové zátky nad jednotlivými vahadly...
Motor pětistovky se sejmutou hlavou a demontovaným pravým víkem, pod kterým bylo dvojité olejové čerpadlo. Na kresbě je stroj z první série, vybavený ještě anglickým dynamomagnetem Lucas.
Technické údaje Jawa 500 OHC - typ 15
Motor: dvouválcový paralelní čtyřtakt OHC v bloku s převodovou skříní Typ: 15 Ventilový rozvod: OHC, vačka poháněná svislým hřídelem se šnekovým soukolím Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 73,6 mm Obsah: 488 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon: 26 ks při 5.500 ot./min. Maximální kroutící moment: 3,9 kgm při 3.900 ot./min. Ložiska klikového hřídele: vpravo kuličkové, vlevo válečkové Mazání: tlakové, oběžné se separátní olejovou nádrží pod sedlem Karburátor: Jikov 2924 dvoušoupátkový Ovládání vzduch.šoupátka: knoflíkem táhla na plášti reflektoru Hlavní tryska: 140 Zapalování: dynamobateriové 6V, se dvěma přerušovači Zapalovací cívky: dvě, ve spínací skříňce Doporučené svíčky: PAL 14/195, KLG F 50, KLG F 70 Předstih: odstředivý regulátor v rozsahu 20 - 40° (měřeno ve stupních klikového hřídele) Dynamo: Pal 6V / 60 W Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen záporný (-) pól Primární převod: dvojitým řetězem 3/8 x 7/32 (70 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 1,99 Spojka: vícelamelová (6 lamel), korková, v olejové lázni Převodovka: čtyřstupňová, s nožním řazením a samočinným vypínáním spojky Převody: 1. rychlost - 1 : 3,01 2. rychlost - 1 : 1,99 3. rychlost - 1 . 1,35 4. rychlost - 1 : 1 Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8" x 1/4" (98 - 100 článků) Převodový poměr: 1 : 2,71 Podvozek: Rám: jednoduchý, dole otevřený, z trubek obdélníkového průřezu Přední vidlice: teleskopická s vnitřními spirálovými pružinami a olejovými tlumiči pérování Úhel sklonu vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 72 mm Zadní pérování: kluzákové se spirálovými pružinami Sedlo: výkyvné se stavitelnými pružinami a třecím tlumičem, výška nad zemí 730 mm Kola: drátová 19"palcová Ráfky rozměr: 2,50 x 19 Pneu přední: 3,25 - 19 Pneu zadní: 3,50 - 19 Huštění: vpředu 1,4 - 1,5 atm, vzadu 2,00 atm Brzdy: mechanické čelisťové, průměr bubnu Ø 200 mm, šíře obložení 25 mm Počet míst: 1 + 1 Obsah benzinové nádrže: 16 litrů (z toho rezerva cca 1,5 litru) Obsah olejové nádrže: 4 litry Parametry: Délka: 2.110 mm Šířka: 720 mm (přes řidítka) Výška: 975 (982) mm Rozvor: 1.375 mm Světlost: 130 mm Váha stroje: 156 kg (bez paliva) Pohotovostní váha: 168 kg Dovolené zatížení: 200 kg Celková přípustná váha: 356 kg Spotřeba: 3,5 l / 100 km (měřeno při rychlosti 60 km/hod.) Max. rychlost: 135 km/hod. vsedě (145 km/hod. vleže)
Jawa 500 OHC dostala přední teleskopickou vidlici s hydraulickým tlumením pérování a mechanickým třecím tlumičem řízení.
Dvoušoupátkový karburátor Jikov 2924 H v provedení pro Jawu 500 OHC.
Protože Jawa 500 OHC měla karburátor nekrytý (na rozdíl od péráků, které měly karburátor pod odnímacím hliníkovým krytem), měly první série pětistovek karburátor kvůli větší odolnosti proti korozi poniklovaný.
Článek Jiřího Brabence, kterým byla nová Jawa 500 ccm představena na stránkách populárního časopisu Mladý Technik.
Srovnání prvního motocyklu japonské firmy Honda s konstrukcí Jawy 500 OHC na stránkách francouzského motoristického časopisu.
Jawa byla vybrána proto, protože oba stroje vznikly ve stejném roce. Autor článku chtěl tímto srovnáním ukázat na primitivnost začínajícího japonského motocyklového průmyslu v letech těsně po druhé světové válce oproti dlouholeté evropské tradici. Pětistovka Jawa na obrázku je jeden z prototypových strojů - viz zatím ještě "hrbatý" karter a reflektor i blatníky ještě tvarově příbuzné s "pérákem".
Dobová reklama.
Oslavy 1. máje 1955 v Tachově. Řadu svazarmovských jezdců vede Vladimír Bureš na prvním typu Jawy 500 OHC (šnek), za ním kovář Josef Koutný na první kývačce Jawa-ČZ 150.
Chýnovský závodník Jan Pták měl vždycky blízko do pražské Jawy. Takže byl jedním z jezdců, kteří dostali k disposici stroj z ověřovací série, ještě s reflektorem i blatníky dle vzoru péráka. Tady je s ním uprostřed kamarádů motorkářů na výletě...
Jan Pták ovšem stroj netestoval jen v běžném provozu. Tady před startem soutěže - jako úprava pro sportovní použití stačilo připevnit číslové tabulky a nahradit tlumiče výfuků závodními megafony...
Už po prvních startech na silnici Pták zjistil, že úzká přední brzda nic moc a tak si ji pro závody vylepšil - ze snímku je zřejmé, že na náboj předního kola nalisoval shodný brzdový buben ještě z druhé strany, takže účinek zdvojnásobil. Pravé krycí víko motoru bylo pro závodění zbytečné...
Na fotografii je ještě vidět, že první nádrže pravděpodobně praskaly - v přední části je vidět její tmelení v celé výšce upevňovacího plechu.
Zajímavý snímek z archivu Vladimíra Forsta, někdejšího ředitele vinohradského vývoje n.p. Motor-Jikov a technického komisaře Svazarmu:
Jawa 500 OHC v khaki provedení bez jakéhokoliv chromu a s černými výfuky. Jedná se o stroj ze série, určené pro dodávku do Koreje. Na fotografii je už doplněný "kývačkovým" dvojsedlem. |