JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HARLEY-DAVIDSON typ 42 WLA

z archivu Jihočeského motocyklového musea

foto Hošťálek Americký těžký armádní motocykl, vyráběný za druhé světové války v obrovských počtech nejen pro americkou armádu, ale i pro spojenecké jednotky a dodávky Rudé armádě do Sovětského Svazu.

Výrobce:
Harley-Davidson Motor Company, Milwaukee, Wisconsin, U.S.A.
Technické údaje HD 42 WLA:

Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV (Flathead) chlazený vzduchem
Vrtání: Ø 69,85 mm (2¾ in.)
Zdvih: 96,85 mm (3+13/16 in.)
Obsah: 739,46 ccm (45,12 cu.in.)
Kompresní poměr: 1 : 5
Výkon / otáčky: 26 ks při 5.400 ot.min. (18,76 kW)
Výkon (N.A.C.C. Rating): 6,05
Karburátor: Linkert M 88
Elektrická výzbroj: 6 V, ukostřen minus pól (-)
Dynamo: s regulací třetím (pohyblivým) uhlíkem

Řetězové kolečko motoru (standard sólo): 30 zubů
Řetězové kolečko motoru (rychlé sólo): 31 zubů
Řetězové kolečko motoru (rychlé side): 27 zubů
Řetězové kolečko motoru (side): 26 zubů
Řetězové kolečko převodovky: 17 zubů
Zadní rozeta: 41 zubů
Celkový převodový poměr při přímém záběru: 1 : 4,59 (rychlé sólo)

Kola: 18" palcová, 40-drátová s prohloubeným ráfkem
Pneumatiky: 4,00 - 18"

Palivo: benzin 72 oktanů (nebo vyšší)
Objem benzínové nádrže (levé): 12,75 litru (3+ 3/8 U.S. gal)
Objem olejové nádrže (pravé): 3,9 litru (1 + 1/8 U.S. gal)
Akční radius: 160 km (100 miles)

Parametry:
Rozvor: 1.460 mm (4 ft 11½ in.)
Délka: 2235 mm (7 ft 4 in.)
Šířka (přes řidítka): 900 mm (3 ft 5 in.)
Výška: 1016 mm
Základní výška sedla: 760 mm
Světlost: 10 cm (4 in.)
Váha: 245 kg (540 lbs s řidičem a výbavou)

Spotřeba: 5,0 l / 100 km
Max. rychlost: 65 mph (cca 105 km/hod.) sólo

Akční radius (dojezd): 193 km (120 miles)
Harley-Davidson 42 WLA - dobová fotografie z amerického výcvikového tábora za války.
foto Hošťálek foto Hošťálek
Armádní model Harley-Davidson typu 42 WLA z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích v dochovaném stavu, tak, jak s ním Petr Hošťálek jezdí už přes třicet let.
Standardně byly armádní Harleye osazované dvěma koženými brašnami po stranách nosiče. Tenhle stroj má po levé straně americký dvacetilitrový kanistr v jednotném držáku, stejném, jako byl na jeepu a mnohých dalších amerických vojenských vozidlech.
1990
Petr Hošťálek se svým vojenským Harley-Davidsonem WLA na oslavách osvobození ve Volarech.
foto Helena Kohoutová Petr Hošťálek na motocyklovém srazu v Dobronicích u Bechyně.
Pérová kresba "Liberatora" H-D WLA 42, určená pro tisk na tričko - autor Petr Hošťálek.
V rámci válečné dohody "Lend and lease" nabídli Američané Sovětům dodávky motocyklů pro potřeby Rudé armády.
Kromě cca 9.000 strojů Indian 741 (500 ccm) to byl zejména tento Harley-Davidson se sidecarem v provedení WSR.
Jenže nabízené stroje byly se sidecary pro Sověty příliš drahé, takže ve finále od Američanů odebírali pouze motocykly samotné a sidecary si k nim montovali vlastní, vyráběné pro irbitské M 72 (kopie německých BMW R71).
Protože ale dodávané harleye měly 18-palcová kola, zatímco sovětský sidecar kolo 19-palcové, bylo zbytečné vozit na zádi sidecaru rezervu.
Harley-Davidson WLA v civilním provedení. Civilní provedení motocyklu Harley-Davidson 42 WLA se vyznačovalo elegantními hlubokými blatníky, absencí veškerého vojenského příslušenství a obvykle dvoubarevným lakováním. Chromovaných dílů bylo v sériovém provedení minimum. V této podobě se stroj s mírnými úpravami a převážně na 16-palcových kolech vyráběl ještě poměrně dlouho po druhé světové válce. Motor měl díky jiným (litinovým) hlavám vyšší kompresi a jeho maximální rychlost byla továrnou udávána 85 mil, tedy víc než slušných 136 km/hod.
U nás platil v poválečných letech uzavřených hranic "železné opony" Harley-Davidson WLA za jeden z nejlepších těžkých motocyklů, které mohl člověk sehnat. Z původního vojenského provedení, jak tu tyto stroje zbyly po US Army a Rudé armádě, je jejich majitelé přestavovali na luxusní civilní stroje.
Na snímku je "vymazlený" stroj člena HDCP Bohouše Špalleho z Českých Budějovic (foto Hošťálek).