|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 JIKOV - karburátory motocyklové AERO - sidecary FAVORIT - sidecary JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
HARLEY-DAVIDSON typ 42 WLA
z archivu Jihočeského motocyklového musea
Americký těžký armádní motocykl, vyráběný za druhé světové války v obrovských počtech nejen pro americkou armádu, ale i pro spojenecké jednotky a dodávky Rudé armádě do Sovětského Svazu.
Výrobce: Harley-Davidson Motor Company, Milwaukee, Wisconsin, U.S.A.
Technické údaje HD 42 WLA:
Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV (Flathead) chlazený vzduchem Vrtání: Ø 69,85 mm (2¾ in.) Zdvih: 96,85 mm (3+13/16 in.) Obsah: 739,46 ccm (45,12 cu.in.) Kompresní poměr: 1 : 5 Výkon / otáčky: 26 ks při 5.400 ot.min. (18,76 kW) Výkon (N.A.C.C. Rating): 6,05 Karburátor: Linkert M 88 Elektrická výzbroj: 6 V, ukostřen minus pól (-) Dynamo: s regulací třetím (pohyblivým) uhlíkem Řetězové kolečko motoru (standard sólo): 30 zubů Řetězové kolečko motoru (rychlé sólo): 31 zubů Řetězové kolečko motoru (rychlé side): 27 zubů Řetězové kolečko motoru (side): 26 zubů Řetězové kolečko převodovky: 17 zubů Zadní rozeta: 41 zubů Celkový převodový poměr při přímém záběru: 1 : 4,59 (rychlé sólo) Kola: 18" palcová, 40-drátová s prohloubeným ráfkem Pneumatiky: 4,00 - 18" Palivo: benzin 72 oktanů (nebo vyšší) Objem benzínové nádrže (levé): 12,75 litru (3+ 3/8 U.S. gal) Objem olejové nádrže (pravé): 3,9 litru (1 + 1/8 U.S. gal) Akční radius: 160 km (100 miles) Parametry: Rozvor: 1.460 mm (4 ft 11½ in.) Délka: 2235 mm (7 ft 4 in.) Šířka (přes řidítka): 900 mm (3 ft 5 in.) Výška: 1016 mm Základní výška sedla: 760 mm Světlost: 10 cm (4 in.) Váha: 245 kg (540 lbs s řidičem a výbavou) Spotřeba: 5,0 l / 100 km Max. rychlost: 65 mph (cca 105 km/hod.) sólo Akční radius (dojezd): 193 km (120 miles)
Armádní model Harley-Davidson typu 42 WLA z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích v dochovaném stavu, tak, jak s ním Petr Hošťálek jezdí už přes třicet let.
Standardně byly armádní Harleye osazované dvěma koženými brašnami po stranách nosiče. Tenhle stroj má po levé straně americký dvacetilitrový kanistr v jednotném držáku, stejném, jako byl na jeepu a mnohých dalších amerických vojenských vozidlech.
V rámci válečné dohody "Lend and lease" nabídli Američané Sovětům dodávky motocyklů pro potřeby Rudé armády.
Kromě cca 9.000 strojů Indian 741 (500 ccm) to byl zejména tento Harley-Davidson se sidecarem v provedení WSR.
Jenže nabízené stroje byly se sidecary pro Sověty příliš drahé, takže ve finále od Američanů odebírali pouze motocykly samotné a sidecary si k nim montovali vlastní, vyráběné pro irbitské M 72 (kopie německých BMW R71).
Protože ale dodávané harleye měly 18-palcová kola, zatímco sovětský sidecar kolo 19-palcové, bylo zbytečné vozit na zádi sidecaru rezervu.
Civilní provedení motocyklu Harley-Davidson 42 WLA se vyznačovalo elegantními hlubokými blatníky, absencí veškerého vojenského příslušenství a obvykle dvoubarevným lakováním. Chromovaných dílů bylo v sériovém provedení minimum. V této podobě se stroj s mírnými úpravami a převážně na 16-palcových kolech vyráběl ještě poměrně dlouho po druhé světové válce. Motor měl díky jiným (litinovým) hlavám vyšší kompresi a jeho maximální rychlost byla továrnou udávána 85 mil, tedy víc než slušných 136 km/hod.
U nás platil v poválečných letech uzavřených hranic "železné opony" Harley-Davidson WLA za jeden z nejlepších těžkých motocyklů, které mohl člověk sehnat. Z původního vojenského provedení, jak tu tyto stroje zbyly po US Army a Rudé armádě, je jejich majitelé přestavovali na luxusní civilní stroje.
Na snímku je "vymazlený" stroj člena HDCP Bohouše Špalleho z Českých Budějovic (foto Hošťálek). |