![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 SIDECARY - přehled výrobců FAVORIT - sidecary PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
28.5.2023 O - OPEL Kapitän 8.5.2023 Ostatní - BMW 100 let - Křivonoska 2023 Ostatní - OKRUH ČESKOBRODSKÝ 2023 - plaketa |
|
OGAR 350 (Jawa) - 1948
Výrobce:
Zbrojovka Brno n.p., závod Praha-Strašnice Ve skutečnosti se jednalo o motocykl, který s původním předválečným výrobcem motocyklů Ogar, firmou Autfit, Machek a spol., Praha-Strašnice, neměl nic společného. Firma Autfit byla po válce zestátněna, výroba jejího vlastního poválečného stroje Ogar 4 příkazem zastavena a objekt továrny ve Strašnicích začleněn pod n.p. Jawa. Název Ogar byl na novém modelu Jawy použit údajně pro zachování chráněné značky.
Technické údaje:
Motor:
Dvouválcový paralelní dvoutakt v bloku s převodovou skříní Typ: 12 Způsob vyplachování: tříkanálový (systém Schnürle) Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 343,5 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon: 12 ks (8,8 kW) při 4.000 ot./min. Karburátor: Jikov 2922 H s otočnou přívěrou filtru Zapalování: bateriové 6V, se dvěma přerušovači a dvěma zapalovacími cívkami Dynamo: Pal 6V / 45 W Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen záporný (-) pól Primární převod: pouzdrovým řetězem v olejové lázni Spojka: vícelamelová (5 lamel), korková, v olejové lázni Převodovka: čtyřstupňová, s nožním řazením a samočinným vypínáním spojky Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" Podvozek: Rám: jednoduchý, uzavřený, z trubek obdélníkového průřezu Přední vidlice: teleskopická s vnitřními spirálovými pružinami Zadní pérování: kluzákové se spirálovými pružinami Kola: drátová 19"palcová, 36 drátů Ráfky rozměr: 2,25 x 19 Pneu přední: 3,00 - 19 Pneu zadní: 3,25 - 19 Počet míst: 1 + 1 Parametry: Délka: Šířka: Výška: Váha stroje: 120 kg Dovolené zatížení: 170 kg Celková přípustná váha: 290 kg Spotřeba: 4,5 l / 100 km Max. rychlost: 110 Km/hod. Jedinou výjimkou je ten nápis na nádrži... Už méně známé ale je (a v publikacích se to objevuje spíš jen mezi řádky), že do stejného, nebo jen lehce upraveného rámu dvěstěpadesátky se zkoušela i řada dalších verzí. Janečkova zbrojovka totiž měla velmi rozsáhlé vývojové konstrukční oddělení, kde pracovaly skupiny konstruktérů specializovaných na dvoutakty, na čtyřtakty i na speciální závodní stroje. A tak bylo nakresleno a nezřídka i realizováno spousta prototypů, o kterých se veřejnost ani nedověděla. V případě péráka to byla to například jednoválcová stopětasedmdesátka, nebo unikátní dvouválcová dvěstěpadesátka. Jawský dvouválec se kreslil prakticky souběžně s jednoválcem. Dostal označení typ 12 a měl stejné zástavbové rozměry, protože už od začátku se počítalo s jeho montáží do shodného rámu s dvěstěpadesátkou. Na středový čep společné kliky se před slisováním navlékala masivní kruhová přepážka, ve které bylo středové ložisko klikového hřídele a vedle něj těsnicí labyrint. Do karteru se přepážka vkládala spolu s klikovým hřídelem jako celek a proti pootáčení byla zvenku jištěna šestkou šroubkem, zavrtaným do karteru v prostoru vybrání pod karburátorem. Nebylo to řešení nejšťastnější a mělo malou životnost, takže u prvních strojů už po krátké době docházelo k profukování a tím nepravidelnému chodu motoru, nebo se začínalo ozývat klepání, podobné vylágrované ojnici. Vystřídaly se za sebou čtyři různé varianty, než se třistapadesátkový motor stal opravdu spolehlivý. Vždycky však jeho pružný výkon i krásný hlas byly za cenu nižší životnosti a menšího kilometrového proběhu do generálky, než bylo zvykem u nenáročné jednoválcové dvěstěpadesátky… Jsou to především válce motoru s mírně se lišícím žebrováním a vyústěním výfuků, malé hlavy se třemi vodorovnými žebry a karburátor Jikov 2922 H. Ten se vyráběl sice ze stejného odlitku, jako karburátor pro dvěstěpadesátku (2924 H), ale měl o dva milimetry menší průměr difuzoru.
Ogar měl brzdové bubny průměru 150 mm a šedou barvou stříknutý středový prolis ráfku, oddělený od chromovaných okrajů zlatou linkou.
A zatímco pozdější Jawy, i třistapadesátky, se často dělaly v domácím úsporném provedení, kdy řada dílů byla místo chromování jen stříknutá stříbřenkou, Ogar byl vždy luxusně chromovaný. Vyráběl se od roku 1948, necelé dva roky. Byl prakticky nedostižným snem každého sportovně založeného jezdce a část jeho produkce odebrala tehdejší československá armáda. Pak dostal tradiční červenou barvu 8850, stejnou nádrž jako dvěstěpadesátka a tím pádem se z něj definitivně stala Jawa 350 typ 18, která se pak vyráběla ve Zbrojovce Brno až do roku 1955, tedy ještě pár let současně s už vyráběnými „kývačkami“.
Na těchto snímcích představený Ogar 350 je nově zrenovovaným přírůstkem sbírky českobudějovického sběratele a restaurátora Miloně Dvořáka.
Je to stroj, u něhož se shodují čísla motoru i podvozku a jediným zásahem do původnosti je některým z předchozích majitelů vyměněná zapalovací cívka. I u tohoto stroje ona problematická středová přepážka mezi kartery zkušeného restaurátora značně potrápila a přinutila motor několikrát rozebrat, než začal excelentně ševelit k jeho spokojenosti… Ale v prospektech továrna ještě nějakou dobu používala pro třistapadesátku původní snímek šedé varianty Ogar - viz toto vyobrazení. |