|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích Svatební oznámení pro Libora Gýnu TATRA nákladní typ 111 |
|
TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Výrobce:
Adolf Tlustoš, Praha - Kbely. Velmi kvalitní, líbivé a v provozu oblíbené sidecary. Jejich výrobce, pan Adolf Tlustoš, původně jemný mechanik, používal při jejich konstrukci celou řadu vlastních, originálních a zákonem chráněných řešení.
Sidecar modelu TAP "Standard" měl trojúhelníkový trubkový rám, obvykle s tříbodovým uchycením. Karoserie byla nesena dvojicí podélných listových per.
Zákazník si mohl zvolit z několika typů lodiček: sportovní "dřeváček" M 35, sportovní typ TA 35, luxusní typ M 38, nebo cestovní typ s postranními dvířky. Za příplatek byl dodáván "aerodynamicky" protažený blatník.
Je s podivem, že takový precozionista, jakým jemný mechanik a výrobce sidecarů Adolf Tlustoš byl, připustil, aby v jeho prospektech bylo uváděno typové označení jednou jako "Standart" a podruhé jako "Standard"...
*************************************************************************************
Prospekt sidecarů Tlustoš - obálka.
Emblém, navržený a namalovaný vlastní rukou pana Adolfa Tlustoše, výrobce sidecarů značky TAP, tady v provedení, jak byl použit na obálku Tlustošova prospektu.
Adolf Tlustoš byl nejen mimořádně dobrý řemeslník, ale byl si i dobře vědom účinků reklamy, takže své sidecary poměrně intenzívně inzeroval.
Tohle je realizace jeho kresby v inzerátu, který mu vyšel v časopisu Motor Revue ročník 1934.
Snímek originálního emblému sidecarů TAP, který byl malovaný ručně, přímo na lak sidecaru.
Je až s podivem, že Adolf Tlustoš nepoužíval v té době už zcela běžné "vodové obtisky", ale raději pracně zdobil své sidecary znaky ručně malovanými... Ukázka je ze sidecaru ing. Karla Miky.
... a ještě jednou tentýž luxusní pravostranný sidecar TAP, tentokrát v inzerátu, uveřejněném v časopisu Auto č.2 v roce 1936.
Usměvavý Josef Pártl, syn českobudějovického zástupce značky Aero, jezdil v létech před druhou světovou válkou na dvanáctistovce Harley-Davidson, ke které si následně pořídil luxusní levostranný sidecar TAP Speciál od firmy Adolf Tlustoš Praha - Kbely.
V původním, mimořádně dochovaném stavu po prvním majiteli, je tento sidecar Tap Speciál, dnes uchovávaný budějovickým sběratelem ing. Karlem Mikou, který motocykl včetně sidecaru získal od svého tchána.
Sidecar je velmi luxusního provedení, včetně originální plátěné stříšky a třecích tlumičů pérování.
Ukázka "smyslu pro detail" Adolfa Tlustoše:
Většina luxusních provedení jeho sidecarů se vyznačovala elegantně protaženým zadním koncem blatníku, což je i případ sidecaru Tap Speciál na tomto snímku. Aby protažený blatník sidecaru opticky korespondoval s motocyklem, nabízel Adolf Tlustoš spolu s montáží sidecaru i úpravu blatníku motocyklu. Zde je dobře vidět, jak to vyřešil u stroje Praga BD. Jedná se o původní, dochovaný, stav.
Levostranný sidecar patentově chráněného typu TAP Speciál, kde lodička byla podvěšená v oblouku masivní rámové roury. V tomto případě připojený k těžkému německému motocyklu NSU 501 OT Pavla Nesládka. Autorem fotografie ze startu Veteran Rallye Křivonoska 2011 je Miloň Dvořák.
Velmi původní levostranný sidecar Tlustoš Typ 38 Standard u motocyklu Praga BD, vystavený na přehlídce pragováckých vozidel před Autoklubem RČs v Opletalově ulici v Praze 2016.
V rozhovoru za tímto skvostem pánové ing. Stanislav Karger, Ludvík Cimburek (majitel) a ing. Karel Mika. |