|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Právě renovované stroje
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Elektrické zapojení těchto legendárních strojů v průběhu výroby doznalo několika poměrně podstatných změn. Podle níže uvedeného článku s ním bojovali i tehdejší uživatelé.
Přinášíme Vám tedy několik schemat a rad z dobových materiálů.
V dobovém tisku se na základě mnoha dotazů čtenářů objevila spolu s posledním schémátkem tato odpověď vývojového oddělení fabriky:
Od Čísla motoru 307 528 používáme poněkud odlišného zapojení elektriky ČZ 150. Zadní žárovka je pojištěna proti přepálení přepětím jako u původní elektriky ČZ 150. Je však odstraněna možnost svíceni z akumulátoru a je použito jednoduchého usměrňovače, sloužícího k nabíjení akumulátoru. Při jízdě ve dne - poloha přepínací páčky I. - jsou odpojeny všechny spotřebiče mimo akumulátor, který je nabíjen přes tlumivku a usměrňovač. V nabíjecím obvodu je zapojena pojistka, která chrání akumulátor při proraženi usměrňovače před zkratem a setrvačník magdynama před odmagnetováním. Přerušení pojistky se zjevně neprojevuje a proto je záhodno občas prohlédnout pojistku, aby byl akumulátor stále dostatečně nabíjen. Proražený usměrňovač se nejlépe pozná při výměně přerušené pojistky tím, že při vkládání pojistky do držáku, přeskakují mezi pojistkou a držákem jiskřičky. Předpokládá se ovšem správně zapojený akumulátor. Proražený usměrňovač musí být vyměněn a nedá se opravit. Přerušení pojistky může také nastat velkým nabíjecím proudem. Stoupnutím nabíjecího proudu může být poškozena isolace vinutí tlumivky, čímž vznikne na vinutí zkrat a tlumivka je vyřazena. Tato závada se však neprojeví při výměně přerušené pojistky. Zjistí se takto: Při výměně pojistky se nastartuje motor a když se při přidání plynu přepálí pojistka, je tlumivka vadná. Musíme ji proto vyměnit. Při jízdě v noci - poloha přepínací páčky II. - jsou na magdynamo připojeny: hlavní žárovka, zadní žárovka a nabíjeni akumulátoru. Protože u stávajícího zapojení je nabíjení při noční jízdě malé, musíme v zadní lampě používat žárovky 6 V / 5 W, aby napětí magdynama nebezpečně nestouplo. Při parkování - poloha přepínací páčky III. - je na akumulátor připojena parkovací žárovka ve světlometu a zadní žárovka.
Kývačky Jawa-ČZ 125 a Jawa-ČZ 150,
představené v roce 1954, byly posledními československými motocykly, do kterých se montovaly motory ČZ 125c a ČZ 150c. U těchto strojů se v důsledku použití nové bakelitové spínací skříňky v nádrži a nové sdružené koncové lampy s brzdovou žárovkou změnilo elektrické zapojení podle tohoto schématu: |