|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1961 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
28.3.2024 B - BMW - motocykl typ R 63 Ostatní - BMW - Plaketa 9. Rohrrahmentreffen 2012 Ostatní - BMW Klub Praha - Plaketa sraz Litice 1981 |
|
SCOTT - 3 1/2 HP - 1909
Anglický motocykl, který si v poslední době vysloužil mnoho zájmu – jak lze číst v anglickém odborném časopise „The Car“ – to je nový 3 1/2 HP model Scott (k vidění na přiloženém vyobrazení), v mnoha ohledech se lišící od zavedených principů motocyklové konstrukce.
Hlavní rozdíl spočívá v motoru, což jest dvouválcový dvoutakt o vrtání Ø 66,8 mm a zdvihu 63,5 mm, vyznačující se absencí jakýchkoliv ventilů.
Válce jsou vertikálně postavené vedle sebe, hlavy válců mají vodní chlazení. Jak výrobce tvrdí, jsou u tohoto motoru všechny nedostatky dvoutaktů odstraněny. Přímo nad motorem je umístěn malý chladič, cirkulace chladící vody děje se thermosyfonem. Pouhým povolením jediné křídlové matice dají se odstraniti krytky obou klikových skříní. Také pístní kroužky lze prohlédnout a zkontrolovat víčky v kanálech válců, aniž by bylo nutno tyto demontovati. Stroj má otevřený rám, takže může být používán dámou stejně jako pánem, nastupování a sesedání z něj je obzvláště snadné, právě tak, jako„Scottská“ metoda startování:
Motor se startuje s jezdcem, zaujímajícím své místo v sedle, když tento silně sešlápne nohou startovací pedál po pravé straně zadního kola se nalézající, čímž současně zařadí nízký převod. Motor přitom musí míti poloviční kompresi.
Vysoký převod se jednoduše zařadí vrácením pedálu zpátky. Motocykl má pérující vidlici, magnetové zapalování, benzínovou nádrž umístěnou pod sedlem, bohatě postačující zátah, přední a zadní nožní brzdu, nosič a ovládání z řidítek. Karburátor má proměnnou seřizovatelnou trysku.
***************************************************************************
Zpracováno podle rakousko-uherského dobového tisku z roku 1909.
|