JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA 87 - aerodynamický osmiválec


Ukázka propagačního materiálu s podstatnou chybou:
Vyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích
1938
Reklama, uveřejněná v časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42 ze dne 20. října 1938, která měla přilákat návštěvníky k prohlídce stánku firmy Tatra na XXVII. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, pořádané 16. - 24. října 1938.
Tatra 87 model 1939 - pohled zepředu 1939
Tvář vozu Tatra 87 na fotografii z časopisu Motor Revue v květnovém čísle roku 1939.
Předválečné vozy měly prostřední dálkový reflektor o menším průměru, zatímco vozy z produkce v začátcích války měly všechna světla Ø 200 mm, krajní Bosch, prostřední Notek.
Vozy z konce války pak měly prostřední tunel zaslepený a osazený stíněným reflektorem Notek.
Dobová firemní kresba, ukazující vnitřní uspořádání aerodynamického vozu Tatra 87.
1939
Motorový agregát vozu Tatra 87 s osmiválcovým motorem vzadu. Tovární foto, uveřejněné v časopisu Motor Revue v roce 1939.
Příčný řez motorem Tatra 87: a) skříň ventilátoru, b) oběžné kolo ventilátoru
Tatra 87 jako exponát na brněnské Classic Show v roce 2010.
Ukázka atypicky umístěných směrovek u předválečného provedení Tatry 87 - většina vozů měla směrovky zapuštěné v horní polovině středního sloupku.
Titulní obrázek ze zářijového čísla časopisu Auto 1938 s textem:

PRVÁ JÍZDA NOVÝM VOZEM
Snad je to ještě pouze předváděcí jízda, při níž prodavač chce vážnému zájemci ukázati, že nový třílitrový osmiválec Tatra i při plném obsazení pěti osobami je nejrychlajším vozam. Či snad je to prvé vyzkoušení nového vozu, při němž se chce majitel přesvědčiti, že volil dobře?
1939
Obrázek z časopisu Auto s textem:
Aerodynamické vozy Tatra mají ideálně pohodlný přístup do vnitřku, což ocení zvláště starší osoby. Hodí se to i při transportu větších zavazadel.
Foto arch.Ing. Zapletal
Předválečné vozy měly řízení na pravé straně a jednoduchý tříramenný volant, lisovaný z černé hmoty (uvnitř s výztuží z ocelového drátu), ale už v té době se v prospektu udávalo, že na přání je možné vůz obdržet i s řízením na druhé straně.
Přepínač dálkových a tlumených světel byl nožní, umístěný mezi pedály spojky a brzdy.
Tovární foto
Poválečné vozy Tatra 87 už měly řízení na levé straně. Módou té doby byl "pérující" volant s rameny z pružných drátů a všechny ovládací prvky s plastickými knoflíky v krémově bílé barvě. Mřížka uprostřed palubní desky kryla prostor, připravený pro montáž reproduktoru autorádia - tovární foto.
1941
Reklama, která vyšla v roce 1941 na zadní straně přebalu knížky "Náhradní paliva pro pohon motorových vozidel" autora A. Tůmy.
1942
Reklama v němčině, uveřejněná v časopisu "Motor und Sport" v dubnu 1942:

"To, co v současnosti patří k charakteristice moderního automobilu, stavěla Tatra už před desítkami let, a Tatra vozy dneška již opět ukazují cestu k vývoji zítřka."
1950
Tatra 87 na zimním náladovém snímku se objevila ve čtvrtém ročníku časopisu Svět motorů a to v čísle, které vyšlo 28. ledna 1950.
Není mnoho československých automobilů v exposici proslulého Francouzského národního automobilového musea v Müllhouse (původně Museum bratří Schlumpfů). Aerodynamická Tatra 87 předválečného provedení tu je ale váženým exponátem - i přesto, že nemá původní nárazníky, nýbrž nárazníky z vozu Opel Kapitän...
Tatra 87 poválečného typu, s reflektory zapuštěnými do blatníků, zapůjčená z Kopřivnice do rakouského automobilového musea Koller’s Oldtimermuseum Heldenberg, nacházejícího se kousek před Vídní.
Foto Hošťálek 2012
Jednou z posledních poválečných inovací Tatry 87 byla úprava přední části karoserie kvůli klasickému osazení pouze dvěma reflektory. Těchto vozů už se ale nevyrobilo mnoho...
A ještě porovnání: poslední dvoureflektorová "osmička" v reálu - a pořádně do délky natažená v prospektovém vyobrazení reklamního grafika Kardause...
Technické údaje vozu Tatra 87:

Motor: osmiválec do V (dvě řady v úhlu 90°), umístěný vzadu
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 84 mm
Obsah: 2.958 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon na brzdě: 75 koní při 3.500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny se dvěma těsnícími a jedním stíracím kroužkem
Válce: jednotlivé, soustružené ze šedé litiny
Počet ložisek klikového hřídele: 5, kluzných
Ventilový rozvod: ventily v hlavách OHC
Pohon vačkových hřídelů: dvojitými řetězy
Karburátor: dvojitý, spádový s akcelerační pumpou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vzduchem, nucené dvěma ventilátory, poháněnými klín. řemeny
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň:
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 12V, bateriové Bosch s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 60 Ah
Dynamo: 12 V / 130 W

Spojka: jednolamelová, suchá F&S Mecano
Převodovka: v bloku s motorem, 2., 3. a 4. rychlost bezhlučné (šikmé ozubení)
Synchronizace: 3. a 4. stupeň
Převody:
1 - stupeň: 1 : 4,71
2 - stupeň: 1 : 2,95
3 - stupeň: 1 : 1,7
4 - stupeň: 1 : 1,08
Zpátečka: 1 : 5,92
Hnací náprava: zadní - výkyvná Tatra, doplněná hydraulickými tlumiči
Převod zadní osy: 1 : 3 (nebo 1 : 3,15)

Karoserie: 4 dvéřová celoocelová, samonosná s odsunovací střechou
Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvojicí listových per nad sebou
Pérování: nezávislé, doplněné hydraulickými teleskopickými tlumiči

Zadní pérování: příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické
Řízení: hřebenové, volant Ø 420 mm dle přání vlevo nebo vpravo
Nožní brzda: hydraulická Lockheed, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 5,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,50 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 850 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 4 700 mm
Šířka: 1 670 mm
Výška: 1 500 mm
Světlost: 230 mm
Průměr otáčení: 12,5 m

Vlastní váha: 1.370 kg
Počet sedadel: 5
Užitečné zatížení:

Nejvyšší rychlost: asi 160 km/hod.
Trvalá rychlost (na dálnici): 135 km/hod.

Spotřeba benzínu na 100 km: 14 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru
Objem nádrže: 60 litrů (v předku vozu, pod kapotou)
z toho rezerva: 7 litrů