JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 90 - Cross


Tovární foto - archiv Hošťálek Lehký motocykl obsahu 90 ccm v terénní verzi, vyráběný v letech 1967 - 1973

Výrobce:
Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p.,
Považská Bystrica, Slovensko
V době svého vzniku stroj nejmodernější konstrukce v Československu -
jednoválcový dvoutakt se spádovým karburátorem a rotačním šoupátkem, v bloku s pětistupňovou převodovkou a vybavený 12V elektrickou soustavou.
Technické údaje Jawa 90 Cross:
Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku s 5-stupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 48 mm
Zdvih: 49 mm
Obsah: 88,7 ccm
Kompresní poměr: 1 : 8,5
Maximální výkon: 9,5 ks při 5.500 ot./min.
Maximální kroutící moment: 0,95 kpm při 5.500 ot./min.
Palivo: benzín BA min. 84 oktanů
Mazání: směsí benzínu s olejem M6A nebo Energol BP v poměru 1:30 (v záběhu 1:25)
Karburátor: Jikov 2920 SK
Hlavní tryska: 105
Tryska volnoběhu: 52
Jehla šoupátka: 2.zářez shora
Šroub bohatosti: povolit o 1/2 otáčky
Filtr sání: s papírovou mikrofiltrační vložkou
Zapalování: 12 V, bateriové s přerušovačem a cívkou PAL 8V -02-9210.30
Alternátor: 12V / 65W
Baterie: 12V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 1,7 - 2,2 mm před horní úvratí
Odtrh: 0,35 - 0,45 mm
Svíčka: PAL 14-8 R (tepelná hodnota 240 - 260)
Vzdálenost kontaktů: 0,5 - 0,7 mm
Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem v olejové lázni
Převodový poměr: čelními ozubenými koly 3,05 : 1
Převodovka: 5-rychlostní, s nožním řazením vlevo
1. rychlost - 1 : 3,636
2. rychlost - 1 : 2,187
3. rychlost - 1 : 1,55
4. rychlost - 1 : 1,217
5. rychlost - 1 : 1.04
Obsah oleje: 1 litr SAE 30-40 PP7 (PP 80)

Sekundární převod: Zcela zapouzdřeným válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr: 15 : 34 (počet zubů) t.j. 1 : 2,266

Celkový převod: 1 : 7,17

Rám: trubkový páteřový (dole otevřený s podvěšeným motorem)

Přední vidlice: teleskopická, s hliníkovými kluzáky
Úhel vidlice: 26°
Zdvih: 110 mm
Náplň každého teleskopu: á 100 ccm tlumičového oleje

Zadní vidlice: kyvná trubková
Zdvih: 80 mm
Náplň každého teleskopu: á 50 ccm tlumičového oleje

Kola: 18“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 18
Pneu přední: 2,75 - 18
Tlak vzduchu vpředu: 1,5 atm

Ráfek zadní: 2,50 x 18
Pneu zadní: 2,75 – 18
Tlak vzduchu vzadu: 2,0 atm sólo, 2,5 atm se spolujezdcem

Objem nádrže: 10,5 l (z toho 1,5 l rezerva)

Brzdy: plnonábojové mechanické čelisťové
Průměr bubnů: Ø 125 mm, šíře obložení 25 mm
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem

Parametry:
Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Světlost: 180 mm
Výška sedla nad zemí: 780 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Vlastní váha (bez paliva): 76 kg
Dovolené zatížení: 160 kg
Celková přípustná váha: 275 kg
Max. zatížení přední osy: 85 kg
Max. zatížení zadní osy: 190 kg

Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km)
Max. rychlost: 90 km/hod.