JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA 75


Čtyřválcový osobní automobil vyšší střední třídy se vzduchem chlazeným motorem 1.688 ccm
vyráběný v období 1934 - 1942

Výrobce:
Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů,
Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo
Tatra 75 v šestisedadlové verzi, vůz jezdící na zámku Brtnice.
Technické údaje Tatra 75:

Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (flat four)
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 84 mm
Obsah: 1.688 ccm
Kompresní stupeň: 5 : 1
Výkon: 30 ks (22,06 kW) při 3.500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny, rozříznuté, se třemi kompresními a jedním stíracím kroužkem
Válce: z kvalitní litiny s obsahem niklu, lité po dvojicích
Hlavy válců: snímací, z lehké slitiny "Silumin"
Karter motoru: odlitý z hliníku
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná z bílé kompozice
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla)
Vačkový hřídel: v karteru, běžící v oleji
Pohon vačkového hřídele: párem šroubových (větší z nehlučného materiálu)
Ventilová vůle sacího ventilu za studena: 0,15 mm
Ventilová vůle výfukového ventilu za studena: 0,20 mm
Úhel dosedacích ploch ventilů: 30°

Časování ventilů:
SO 8-10° po HÚ
SZ 50° po DÚ
VO 54° před DÚ
VZ 24° po HÚ

Karburátor: Zenith 30
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vzduchem, ventilátorem na klikovém hřídeli
Mazání: tlakové, oběžné, se zásobou oleje v karteru
Olejová náplň v motoru: 3,5 litru
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: vpředu, na přírubě komory spojky
Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem, buď Scintilla nebo Bosch
Pořadí zapalování: 1 – 2 – 3 – 4
Rozdělovač: s odstředivou regulací
Základní předstih: 6° před HÚ (pro benzín okt.čísla 72)
Předstih pro benzín okt.čísla 82: cca 7°- 8°
Baterie: 6V / 50 Ah
Dynamo: 6V/90 W
Starter: 6V s nožním zasouváním

Spojka: jednolamelová, suchá F&S "Komet" K 12
Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, doplněná volnoběhem, popř. rychloběhem
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Olejová náplň v převodovce: 1,25 litru (možno PP 90)
Řazení rychoběhu: menší pákou uprostřed vozu

Hnací náprava: zadní, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem
Převod zadní nápravy: dvěma kuželovými soukolími Gleason1
Převod zadní nápravy: 1 : 4,727
Olejová náplň v rozvodovce: 1,5 litru (možno PP 90)
Diferenciál: čelní, uvnitř páteřové roury
Přední osa: dělená, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou
Tlumiče pérování vpředu: kapalinové pákové
Řízení: hřebenové, volant vpravo (na přání vlevo)
Nožní brzda: hydraulická jednookruhová ATE-Lockheed, působící na brzdové bubny všech kol
Ruční brzda: mechanická, lanová, působící na zadní kola

Kola: 16" palcové ocelové disky, upevněné 4 maticemi
Ráfky: prohloubené 5,00 x 16"
Pneumatiky: 5,50 – 16 nebo 5,75 - 16
Huštění vpředu: 1,2 atp
Huštění vzadu: 1,4 atp

Rozvor: 2.700 mm
Rozchod vpředu: 1.250 mm
Rozchod vzadu: 1.250 mm
Sbíhavost předních kol: 3 – 4 mm

Max. délka vozu: 4.212 mm
Max. šířka vozu: 1.560 mm
Max. výška vozu: 1.509 mm
Světlost: 220 mm

Pohotovostní váha vozu: 980 kg (zavřený čtyřsedadlový vůz)

Nejvyšší rychlost: 100 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 12,5 – 13 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Palivová nádrž: 50 litrů, v přídi vozu pod kapotou

Cena zavřeného vozu: 39.600,- Kč
Cena kabrioletu: 40.700,- Kč
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------