![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor DŘEVOPLYN - náhradní paliva ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
27.1.2023 Mopedy - STADION závodní silniční - 1960 Motocykly civilní - ENFIELD Bullet 350 - 1969 Motocykly civilní - JAWA 90 Roadster |
|
TATRA 12vývojové pokračování (vylepšení) předchozího typu Tatra 11 Výrobce: ZÁVODY TATRA, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Závod: Kopřivnice na Moravě - Československo
Technické údaje Tatra 12:
Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec (boxer) Typ: 12 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 4 / 12 ks (8,83 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Bloky válců: dva po dvou, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na zadním konci klikového hřídele Karburátor: Zapalování: magnetové Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Baterie: 6V Spojka: Jednolamelová, suchá F&S Mecano - K8 Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: pevná Přední pérování: příčným listovým pérem, doplněným třecím tlumičem Bosch Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,4 Rozvor: 2 560 mm Rozchod: 1 220 mm Délka: 3 400 mm Šířka: 1 450 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha vozu: 780 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie dochovaných fotografií: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Synové Josef a Jiří budějovického profesora Jaroslava Maňáka, vášnivého motocyklisty, meteorologa a propagátora letectví na výletě s dvanáctkou tatrovkou (nástavkovou limuzínkou). ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vojenský otevřený vůz s odnímacími celuloidovými okny, sloužící v době před druhou světovou válkou na libereckém letišti. Vpravo na první fotografii je letecký mechanik, absolvent mladoboleslavské letecké školy, František Dvořák z Čestlic u Prahy. Otevřená Tatra 12 jako vojenský cvičný vůz, zachycená nedaleko Košic. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Na dodávku (nebo spíš STW) překarosovaná Tatra 12 Jaroslava Brutara, výrobce ohřívacích a koupelnových kotlů zn. "BRUTAR" kterou používal k rozvozu svých výrobků. Na druhém snímku mladá Jarka Brutarová (pozdější známá aerovkářka), tady při výměně svíčky vzdorující tatrovky... ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |