JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA 12


Renovovaná koženkou potažená Tatra 12 Vladimíra Švece z VCC Č. Budějovice (foto Hugo Moc) Malý osobní vůz s dvouválcovým motorem,
vývojové pokračování (vylepšení) předchozího typu Tatra 11

Výrobce:
ZÁVODY TATRA,
akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů.
Závod:
Kopřivnice na Moravě - Československo
Technické údaje Tatra 12:

Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec (boxer)
Typ: 12
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah válců: 1.155 ccm
Výkon: 4 / 12 ks (8,83 kW)
Ventilový rozvod: OHV
Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu
Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati
Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový

Válce: dva, z niklové šedé litiny
Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců
Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové
Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Náplň oleje v karteru: 3,5 litru
Olejové čerpadlo: zubové
Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na zadním konci klikového hřídele
Karburátor:
Zapalování: magnetové Bosch
Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí
Dynamo: Bosch RJC 6V/75W
Spouštěč: Bosch, 0,4 HP
Baterie: 6V

Spojka: Jednolamelová, suchá
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu
Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu

Přední náprava: pevná
Přední pérování: příčným listovým pérem, doplněným třecím tlumičem Bosch

Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra
Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování
Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením
Diferenciál: čelní

Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola
brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola

Řízení: hřebenové, volant vpravo
Kola: 18" disková, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 26 x 4,4

Rozvor: 2 560 mm
Rozchod: 1 220 mm

Délka: 3 400 mm
Šířka: 1 450 mm
výška: 1 500 mm
Světlost: 210 mm
Průměr otáčení: cca 11,3 m

Váha kompletního chassis: 410 kg
Pohotovostní váha vozu: 780 kg

Nejvyšší rychlost: 80 km/hod.
Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru
Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek archiv Hošťálek
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie dochovaných fotografií:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek archiv Hošťálek 1934
Synové Josef a Jiří budějovického profesora Jaroslava Maňáka, vášnivého motocyklisty, meteorologa a propagátora letectví na výletě s dvanáctkou tatrovkou (nástavkovou limuzínkou).


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(archiv Hošťálek) archiv Hošťálek 1936
Vojenský otevřený vůz s odnímacími celuloidovými okny, sloužící v době před druhou světovou válkou na libereckém letišti. Vpravo na první fotografii je letecký mechanik, absolvent mladoboleslavské letecké školy, František Dvořák z Čestlic u Prahy.
archiv Hošťálek archiv Hošťálek
... a ještě jednou otevřená vojenská Tatra 12, tentokrát v meziválečné době, zachycená ve čtvrti Suché Vrbné v Českých Budějovicích.
archiv Hošťálek 1936
Otevřená Tatra 12 jako vojenský cvičný vůz, zachycená nedaleko Košic.






---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934
Tatra 12 s netovární koženkou potaženou karoserií, s rezervními koly v předních blatníkách a ozdobenou střešními nůžkami jako tzv. "faux kabriolet". Fotografie s textem "Naše auto u babičky v Chelčicích" je ze sbírky Fedora Znachora.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Překarosovaná Tatra 12 Jaroslava Brutara z Radotína - archiv Hošťálek archiv Hošťálek 1962
Na dodávku (nebo spíš STW) neuměle překarosovaná Tatra 12, kterou po znárodnění své firmy koupil Jaroslav Brutar, výrobce ohřívacích a koupelnových kotlů zn. "BRUTAR".
Na druhém snímku mladá Jaroslava Brutarová (později známá aerovkářka) mění svíčku...
Tatra 12 Jaroslava Brutara z Radotína v 60-tých letech na pražské ulici - archiv Hošťálek Jaroslav Brutar - archiv Hošťálek
Brutarů "dvanáctka" s naloženým kolem na pražské ulici a Jaroslav Brutar, zachycený ve svátečním, při přípravě na svatbu jedné ze svých tří dcer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto: Hugo Moc foto: Hugo Moc
1988
Tatra 12 - excelentně zrenovované koženkou potažená limuzína Vládi Švece z Rudolfova u Českých Budějovic, člena VCC Č. Budějovice.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Karel Mika (5.října 2013) foto Karel Mika (5.října 2013)
Už nejezdící dvanáctka v zajímavém provedení jako dodávkový valníček. Dnes uložená v suchu v nepřístupném patře, coby dekorace hospody "Na Riviéře" kousek od ZOO ve Dvoře Králové. Tak se tam ale jen říká. Ve skutečnosti se prý ten restaurant jmenuje U Rudolfa třetího...

foto Petr Hošťálek