|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 150 AERO - MINOR SIDECARY - přehled výrobců 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
12.11.2024 S - SŮVA Rudolf 11.11.2024 C - CUCCIOLO - Ducati 8.11.2024 S - STADION S 2 |
|
BMW - motocykl typ R 35Jednoválcový stroj 350 ccm, vyráběný v letech 1937-1940. Byl poslední inovací jednoválců v lisovaných rámech, který nahradil dva před ním nabízené typy R3 a R4. Kromě civilního provedení byl ve větším počtu vyráběn a zařazen do výzbroje Wehrmachtu. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Nová přední vidlice
Ve skutečnosti šlo o beze změn převzaté vyobrazené poslední provedení typu R4, u něhož byla zastaralá vidlice s listovým perem nahrazena jednoduchými teleskopy bez hydraulického tlumení, doplněnými jen třecím tlumičem řízení.
Upravený motor
Druhou, nepříliš podstatnou změnou bylo, že motor dostal nový válec, s vrtáním zmenšeným z původního Ø 78 mm na Ø 72 mm, čímž se ze čtyřstovky stala třistapadesátka. Přesto se ale továrna mohla pochlubit tím, že ačkoliv byl zmenšen obsah, výkon z původních 12 koní čtyřstovky dokázala u nové třistapadesátky zvýšit na 14 koní!
Náhon dynama
Protože se na motoru, kromě válce s menším vrtáním a menším pístem, nic nezměnilo, zůstal i osvědčený náhon dynama klínovým řemínkem, napínaným pootáčením dynama uloženého ve válcovém vybrání bloku.
Pohled na BMW R35 zprava
Ačkoliv z pohledu továrny šlo o nový stroj, vedle v té době už vyráběných typů R5 a R6 působil (i přes použití nových předních teleskopů) díky zděděnému lisovanému rámu poněkud zastarale. Vlastně byl posledním typem, u kterého byl lisovaný rám použit...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW R35: MOTOR Typ: Počet válců: 1 Uspořádání: stojatý jednoválec Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 84 mm Objem válců: 342 ccm Trvalý výkon: 14 ks při 3.500 ot./min. Kompresní poměr: 5,5 : 1 Píst: z lehké slitiny Bohnalite Ojniční ložisko: válečkové Ventilový rozvod: OHV Zapalování: 6V dynamobateriové Bosch Vzdálenost kontaktů přerušovače: 0,4 - 0,6 mm Dynamo: 6V/45/70W -pohon klínovým řemínkem Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Svíčky: Bosch W 175 T1 Svíčky pro záběh: Bosch W 145 T1 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Množství oleje v motoru: cca 1¾ litru Olejová pumpa: zubové čerpadlo Karburátor: SUM Register Ø 22 mm s ležatým šoupátkem, třemi tryskami a sytičem Trysky: Volnoběžná ................................. 30 přechodová ................................. 60 hlavní ......................................... 65 Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: Počet rychlostí: 4 Převody: 1.rychlost 1 : 3,4 2.rychlost 1 : 2,18 3.rychlost 1 : 1,35 4.rychlost 1 : 1 (přímý záběr) Řazení: ruční, dlouhou pákou v H kulise po pravé straně rámu Startování: nožní pákou po pravé straně, podél motocyklu Množství oleje v převodovce: cca 3/8 litru Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: 1 : 5,63 Množství oleje v rozvodovce: cca 1/8 litru RÁM Typ: Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: teleskopická bez tlumení, pouze s třecím tlumičem řízení Mazací náplň: 150-170 ccm oleje Gargoyle Mobiloil AF do každého kluzáku Plnění: horními šroubky s drážkou pro šroubovák na každé polovině horních brýlí Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická, bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou Ráfky: rozměru 3,5" x 19", ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19" SS nízkotlaké Huštění předního kola: 1,4 atm Huštění zadního kola: 1,4 atm (se spolujezdcem nebo sidecarem 1,9 atm) Rozvor: 1.300 mm Délka: 2.000 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Světlost: 130 mm Výška sedla: 710 mm Vlastní váha: 137 kg Pohotovostní váha: 155 kg Povolené zatížení: 350 kg Objem nádrže: 12 l Náplň oleje v motoru: cca 1,75 l Spotřeba na 100 km sólo: 3,5 litru Spotřeba na 100 km side: 3,5 - 4 litru Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru Dojezd s plnou nádrží: cca 400 km Nejvyšší rychlost: 100 km/hod. Cena: 995,- RM (Reichsmark) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jako většina motocyklů BMW, ani R35 nebyl stroj právě levný. Nabízel se za 995,- RM (Reichsmark), zatímco srovnatelná a mírně rychlejší DKW NZ 350 (max. 105 km/hod.) stála jen 875,- RM.
Příručka - vydání 1939
měla polotvrdé desky z mačkaného kartonu, do nichž byla vlepena složka křídových listů, secvaknutá dvěma sponkami. Veškerá vyobrazení byla fotografická, ukázky konstrukce motoru a celků byly technické kresby buď výkresové, nebo z pera firemního grafika Thusiuse.
Provedení pro Wehrmacht
Typ R 35 se stal komerčním úspěchem zejména proto, že byl schválen a zařazen do výzbroje Wehrmachtu, který je odebíral ve značných počtech jako sólo motocykl pro kurýrní službu. Tomu odpovídalo polomatné armádní lakování s černým výfukem a tlumičem, ochranný plech pod motorem a po stranách nosiče montované držáky s jednotnými brašnami, popř. plechovými kufry.
Ruská verze AVTOVELO
Ačkoliv firma BMW uvádí u typu R35 období jeho výroby 1937-1940, ve skutečnosti se tento motocykl vyráběl v menším počtu ještě i po válce, ovšem pod velením Rusů, kteří po porážce Německa prohlásili továrnu BMW ve východoněmeckém Eisenachu za sovětskou akciovou společnost Avtovelo. A jak dokazuje tento štítek z motocyklu, který se dochoval až do devadesátých let v Československu, vyráběli tam (kromě několika typů automobilů) v nezměněné podobě i třistapadesátku BMW R35.
BMW R 35 autora těchto stránek, Petra Hošťálka, který tento pěkně udělaný stroj získal v roce 1966 v Kamenickém Šenově, tehdy výměnou za sovětský stroj M 72 s civilním sidecarem. Byl ve světle modré metalíze, s dvojsedlem z kývačky, a kvůli požadavku VB osazen sdruženou koncovou svítilnou s brzdovou žárovkou.
|