JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
12.11.2024
S - SŮVA Rudolf
11.11.2024
C - CUCCIOLO - Ducati
8.11.2024
S - STADION S 2

BMW - motocykl typ R 35


Jednoválcový stroj 350 ccm, vyráběný v letech 1937-1940. Byl poslední inovací jednoválců v lisovaných rámech, který nahradil dva před ním nabízené typy R3 a R4.
Kromě civilního provedení byl ve větším počtu vyráběn a zařazen do výzbroje Wehrmachtu.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Základem byl tento typ BMW R4, který jen dostal novou přední vidlici (a válec s menším pístem) Nová přední vidlice
Ve skutečnosti šlo o beze změn převzaté vyobrazené poslední provedení typu R4, u něhož byla zastaralá vidlice s listovým perem nahrazena jednoduchými teleskopy bez hydraulického tlumení, doplněnými jen třecím tlumičem řízení.
Upravený motor
Druhou, nepříliš podstatnou změnou bylo, že motor dostal nový válec, s vrtáním zmenšeným z původního Ø 78 mm na Ø 72 mm, čímž se ze čtyřstovky stala třistapadesátka.

Přesto se ale továrna mohla pochlubit tím, že ačkoliv byl zmenšen obsah, výkon z původních 12 koní čtyřstovky dokázala u nové třistapadesátky zvýšit na 14 koní!
Náhon dynama
Protože se na motoru, kromě válce s menším vrtáním a menším pístem, nic nezměnilo, zůstal i osvědčený náhon dynama klínovým řemínkem, napínaným pootáčením dynama uloženého ve válcovém vybrání bloku.
Pohled na BMW R35 zprava
Ačkoliv z pohledu továrny šlo o nový stroj, vedle v té době už vyráběných typů R5 a R6 působil (i přes použití nových předních teleskopů) díky zděděnému lisovanému rámu poněkud zastarale. Vlastně byl posledním typem, u kterého byl lisovaný rám použit...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje BMW R35:


MOTOR
Typ:
Počet válců: 1
Uspořádání: stojatý jednoválec
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 84 mm
Objem válců: 342 ccm
Trvalý výkon: 14 ks při 3.500 ot./min.
Kompresní poměr: 5,5 : 1
Píst: z lehké slitiny Bohnalite
Ojniční ložisko: válečkové
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: 6V dynamobateriové Bosch
Vzdálenost kontaktů přerušovače: 0,4 - 0,6 mm
Dynamo: 6V/45/70W -pohon klínovým řemínkem
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Svíčky: Bosch W 175 T1
Svíčky pro záběh: Bosch W 145 T1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Množství oleje v motoru: cca 1¾ litru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo
Karburátor: SUM Register Ø 22 mm s ležatým šoupátkem, třemi tryskami a sytičem
Trysky:
Volnoběžná ................................. 30
přechodová ................................. 60
hlavní ......................................... 65

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ:
Počet rychlostí: 4

Převody:
1.rychlost 1 : 3,4
2.rychlost 1 : 2,18
3.rychlost 1 : 1,35
4.rychlost 1 : 1 (přímý záběr)

Řazení: ruční, dlouhou pákou v H kulise po pravé straně rámu
Startování: nožní pákou po pravé straně, podél motocyklu
Množství oleje v převodovce: cca 3/8 litru

Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: 1 : 5,63
Množství oleje v rozvodovce: cca 1/8 litru

RÁM
Typ:
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: teleskopická bez tlumení, pouze s třecím tlumičem řízení
Mazací náplň: 150-170 ccm oleje Gargoyle Mobiloil AF do každého kluzáku
Plnění: horními šroubky s drážkou pro šroubovák na každé polovině horních brýlí
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně

Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5" x 19", ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19" SS nízkotlaké

Huštění předního kola: 1,4 atm
Huštění zadního kola: 1,4 atm (se spolujezdcem nebo sidecarem 1,9 atm)

Rozvor: 1.300 mm
Délka: 2.000 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Světlost: 130 mm

Výška sedla: 710 mm

Vlastní váha: 137 kg
Pohotovostní váha: 155 kg
Povolené zatížení: 350 kg

Objem nádrže: 12 l
Náplň oleje v motoru: cca 1,75 l

Spotřeba na 100 km sólo: 3,5 litru
Spotřeba na 100 km side: 3,5 - 4 litru
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru
Dojezd s plnou nádrží: cca 400 km

Nejvyšší rychlost: 100 km/hod.

Cena: 995,- RM (Reichsmark)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jako většina motocyklů BMW, ani R35 nebyl stroj právě levný. Nabízel se za 995,- RM (Reichsmark), zatímco srovnatelná a mírně rychlejší DKW NZ 350 (max. 105 km/hod.) stála jen 875,- RM.
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Příručka - vydání 1939
měla polotvrdé desky z mačkaného kartonu, do nichž byla vlepena složka křídových listů, secvaknutá dvěma sponkami.
Veškerá vyobrazení byla fotografická, ukázky konstrukce motoru a celků byly technické kresby buď výkresové, nebo z pera firemního grafika Thusiuse.
Provedení pro Wehrmacht
Typ R 35 se stal komerčním úspěchem zejména proto, že byl schválen a zařazen do výzbroje Wehrmachtu, který je odebíral ve značných počtech jako sólo motocykl pro kurýrní službu. Tomu odpovídalo polomatné armádní lakování s černým výfukem a tlumičem, ochranný plech pod motorem a po stranách nosiče montované držáky s jednotnými brašnami, popř. plechovými kufry.
Ruská verze AVTOVELO
Ačkoliv firma BMW uvádí u typu R35 období jeho výroby 1937-1940, ve skutečnosti se tento motocykl vyráběl v menším počtu ještě i po válce, ovšem pod velením Rusů, kteří po porážce Německa prohlásili továrnu BMW ve východoněmeckém Eisenachu za sovětskou akciovou společnost Avtovelo.
A jak dokazuje tento štítek z motocyklu, který se dochoval až do devadesátých let v Československu, vyráběli tam (kromě několika typů automobilů) v nezměněné podobě i třistapadesátku BMW R35.
foto: archiv Hošťálek foto: archiv Hošťálek BMW R 35 autora těchto stránek, Petra Hošťálka, který tento pěkně udělaný stroj získal v roce 1966 v Kamenickém Šenově, tehdy výměnou za sovětský stroj M 72 s civilním sidecarem. Byl ve světle modré metalíze, s dvojsedlem z kývačky, a kvůli požadavku VB osazen sdruženou koncovou svítilnou s brzdovou žárovkou.