|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
12.11.2024 S - SŮVA Rudolf 11.11.2024 C - CUCCIOLO - Ducati 8.11.2024 S - STADION S 2 |
|
ŠKODA nákladní typ 915 a prodloužený 929Inovované provedení dvoutunového rychlého nákladního vozu (původně typ 206) s benzínovým šestiválcovým motorem, vyráběného ve dvou délkových provedeních jako typ 915 (Normal) a typ 929 (Prodloužený). Výrobce: ASAP, Werk Mlada Boleslav (závod Mladá Boleslav)
Pro srovnání:
Takhle vypadal původní dvoutunový typ Škoda 206 před inovací, kterou už si v roce 1938 opravdu zasloužil. Po mechanické stránce, ani co do parametrů se moc nezměnilo, ale vzhledově to najednou byl docela jiný vůz...
Facelift:
O optickou modernizaci se zasloužilo použití shodného předku se současně vyráběným dieselovým náklaďákem Škoda 254 D. Stejná byla kabina, přední blatníky i kapota. Lišila se pouze mříž masky chladiče, která u benzínového šestiválce 915 měla jen nápis ŠKODA (obr. 1), zatímco u naftového čtyřválce 254D byl nápis ŠKODA - DIESEL (obr.2).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje ŠKODA 915 / 929: Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 110 mm Obsah válců: 2.920 ccm Maximální výkon: 60 ks při 2.600 ot./min. (44,13 kW) Ventilový rozvod: SV (spodové ventily, ovládané od vačky nadzvedáky) Pohon vačkového hřídele: třířadým válečkovým řetězem "Triplex" Klikový hřídel: kovaný, staticky i dynamicky vyvážený, s tlumičem torzních vibrací Počet ložisek klikového hřídele: 8, kluzných Blok motoru: s nitridovanými odstředivě litými výměnnými vložkami z litiny Hlava válců: litinová snímatelná, společná pro všechny válce Písty: Autothermic z lehké křemíko-hliníkové slitiny Mazání: tlakové oběžné, se zubovým čerpadlem a filtrem oleje Provozní náplň oleje: ve vaně motoru Filtr oleje: vně motoru (vpravo) s výměnnou filcovou vložkou Chlazení: vodní, nucené odstředivou pumpou, podporované větrákem na ose dynama Obsah vody v chladicím systému: 18,5 litru Karburátor: vertikální Zénith Doprava paliva: membránovou pumpou, poháněnou od vačkového hřídele Palivo: lihobenzínová směs Zapalování: 12V bateriové, s cívkou a rozdělovačem Rozdělovač: se samočinnou odstředivou regulací Baterie: 12V/ 105 Ah, uložená ve skříni pod sedadlem řidiče Dynamo: 12V/130 W (s vrtulí chladiče) uložené i s regulátorem na hlavě motoru Spouštěč: 12V /1,3 ks Spojka: suchá, jednolamelová s odpérovanou lamelou Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do bloku s motorem Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu Převody: 1.stupeň – 1 : 5,95 2.stupeň – 1 : 3,07 3.stupeň – 1 : 1,78 4 stupeň – 1 : 1 (přímý záběr) Zpátečka – 1 : 5,95 Spojovací hřídel: dvoudílný, se třemi zapouzdřenými jehlovými křížovými klouby Středové ložisko: v gumě uložené na příčce rámu Rám: nýtovaný z lisovaných (za tepla) ocelových profilů U, vyhnutý přes zadní nápravu Počet příček: 5 Zadní náprava: lisovaná z ocelového plechu, typ "Banjo" Soukolí rozvodovky: s nehlučným spirálovým ozubením Gleason Zadní pérování: podélnými listovými péry Přední náprava: pevná, lisovaná z chromniklové oceli Přední pérování: podélnými listovými péry Řízení: šroubem a maticí, s oboustranně odpérovanou řídící tyčí, volant vpravo Brzda nožní: hydraulická čelisťová servo-brzda na všechna kola Brzda ruční: vnější pásová, působící na buben za převodovkou Kola: 20“ ocelová disková, upevněná šesti šrouby Disky: 30 x 5/20 s plochým ráfkem, děleným okrajem a závěrným prstencem Pneumatiky: 6,50–20 Bus, balonové, vzadu ve dvojmontáži Rezervní kolo: 1 ks obuté + 1 ks pouze disk Rozvor: 4.300 mm / 4.800 mm Rozchod vpředu: 1.420 mm Rozchod vzadu: 1.490 mm Světlost: 220 mm Největší délka vozu (valník): 6.100 mm / 7.000 mm Největší šířka vozu: 2.100 mm Výška vozu přes kabinu: 2.150 mm Váha podvozku: cca 1.700 kg / 1.750 kg Váha valníkové karoserie: max. 500 kg Váha valníku bez paliva, nářadí a rezervních kol: cca 2.400 kg / 2.500 kg Užitečná nosnost valníku: 2 tuny (2.000 kg) / 2 tuny (2.000 kg) Využitelná plocha valníku: 3.300 x 1.950 mm / 4.200 x 1.950 mm Výška normálních bočnic: 500 mm Nakládací výška: 1.030 mm Maximální rychlost: 65-70 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: asi 26 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,4 litru Nádrž: 72 litrů (vzadu na rámu zavěšená) Nádrž rezervní: 10 litrů (na příčné stěně za motorem) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inovované typy Škoda 915 a Škoda 929 přišly na trh těsně před záborem Československa Němci, takže není divu, že továrna na situaci reagovala německojazyčnými prospekty...
Motor
konstrukčně vycházel z šestiválce pro osobní vůz Škoda 645, který se vyráběl už od roku 1929. Pro použití v nákladních vozech nejdřív Škoda 206 a pak Škoda 915 a Škoda 929 měl mírně zvětšené vrtání i zdvih, takže z původních 45 koní (33,10 kW) teď disponoval 60 koňmi (44,13 kW), což pro dvoutunový náklaďák s maximální rychlostí až 70 km/hod. bohatě stačilo. Motor se vyznačoval nejen mimořádně klidným "kulatým" chodem bez vibrací, ale i slušným "zátahem".
Tovární snímek hnacího agregátu z levé strany
Na hlavě válců bylo uložené klínovým řemenem od kliky hnané dynamo Scintilla (12V/130W), jehož přední konec nesl ventilátor chladiče a zadní poháněl vodní pumpu. Pod vzájemně sešroubovaným výfukovým a sacím potrubím měl své místo zespod zavěšený vertikální karburátor Zenith a na předním konci klikového hřídele byl rozměrný třecí tlumič torzních kmitů, zajišťující klidný chod motoru bez jakýchkoliv vibrací.
Tovární snímek hnacího agregátu z pravé strany:
Pod rozvětveným přívodním potrubím vody z chladiče je vidět nalévací hrdlo oleje a za ním vně bloku montovaný obtokový čistič oleje s výměnnou filcovou vložkou. Na kónickém nástavci za převodovkou je pásová ruční brzda. |