JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
12.11.2024
S - SŮVA Rudolf
11.11.2024
C - CUCCIOLO - Ducati
8.11.2024
S - STADION S 2

ŠKODA nákladní typ 915 a prodloužený 929


Inovované provedení dvoutunového rychlého nákladního vozu (původně typ 206) s benzínovým šestiválcovým motorem, vyráběného ve dvou délkových provedeních jako typ 915 (Normal) a typ 929 (Prodloužený).

Výrobce:
ASAP, Werk Mlada Boleslav (závod Mladá Boleslav)
Pro srovnání:
Takhle vypadal původní dvoutunový typ Škoda 206 před inovací, kterou už si v roce 1938 opravdu zasloužil. Po mechanické stránce, ani co do parametrů se moc nezměnilo, ale vzhledově to najednou byl docela jiný vůz...
Maska typu 915 s nápisem ŠKODA Maska typu 254 D s nápisem ŠKODA-DIESEL Facelift:

O optickou modernizaci se zasloužilo použití shodného předku se současně vyráběným dieselovým náklaďákem Škoda 254 D. Stejná byla kabina, přední blatníky i kapota.
Lišila se pouze mříž masky chladiče, která u benzínového šestiválce 915 měla jen nápis ŠKODA (obr. 1), zatímco u naftového čtyřválce 254D byl nápis ŠKODA - DIESEL (obr.2).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje ŠKODA 915 / 929:

Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 110 mm
Obsah válců: 2.920 ccm
Maximální výkon: 60 ks při 2.600 ot./min. (44,13 kW)
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily, ovládané od vačky nadzvedáky)
Pohon vačkového hřídele: třířadým válečkovým řetězem "Triplex"
Klikový hřídel: kovaný, staticky i dynamicky vyvážený, s tlumičem torzních vibrací
Počet ložisek klikového hřídele: 8, kluzných
Blok motoru: s nitridovanými odstředivě litými výměnnými vložkami z litiny
Hlava válců: litinová snímatelná, společná pro všechny válce
Písty: Autothermic z lehké křemíko-hliníkové slitiny
Mazání: tlakové oběžné, se zubovým čerpadlem a filtrem oleje
Provozní náplň oleje: ve vaně motoru
Filtr oleje: vně motoru (vpravo) s výměnnou filcovou vložkou
Chlazení: vodní, nucené odstředivou pumpou, podporované větrákem na ose dynama
Obsah vody v chladicím systému: 18,5 litru
Karburátor: vertikální Zénith
Doprava paliva: membránovou pumpou, poháněnou od vačkového hřídele
Palivo: lihobenzínová směs
Zapalování: 12V bateriové, s cívkou a rozdělovačem
Rozdělovač: se samočinnou odstředivou regulací
Baterie: 12V/ 105 Ah, uložená ve skříni pod sedadlem řidiče
Dynamo: 12V/130 W (s vrtulí chladiče) uložené i s regulátorem na hlavě motoru
Spouštěč: 12V /1,3 ks

Spojka: suchá, jednolamelová s odpérovanou lamelou

Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do bloku s motorem
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Převody:
1.stupeň – 1 : 5,95
2.stupeň – 1 : 3,07
3.stupeň – 1 : 1,78
4 stupeň – 1 : 1 (přímý záběr)
Zpátečka – 1 : 5,95

Spojovací hřídel: dvoudílný, se třemi zapouzdřenými jehlovými křížovými klouby
Středové ložisko: v gumě uložené na příčce rámu

Rám: nýtovaný z lisovaných (za tepla) ocelových profilů U, vyhnutý přes zadní nápravu
Počet příček: 5

Zadní náprava: lisovaná z ocelového plechu, typ "Banjo"
Soukolí rozvodovky: s nehlučným spirálovým ozubením Gleason
Zadní pérování: podélnými listovými péry

Přední náprava: pevná, lisovaná z chromniklové oceli
Přední pérování: podélnými listovými péry
Řízení: šroubem a maticí, s oboustranně odpérovanou řídící tyčí, volant vpravo

Brzda nožní: hydraulická čelisťová servo-brzda na všechna kola
Brzda ruční: vnější pásová, působící na buben za převodovkou

Kola: 20“ ocelová disková, upevněná šesti šrouby
Disky: 30 x 5/20 s plochým ráfkem, děleným okrajem a závěrným prstencem
Pneumatiky: 6,50–20 Bus, balonové, vzadu ve dvojmontáži
Rezervní kolo: 1 ks obuté + 1 ks pouze disk

Rozvor: 4.300 mm / 4.800 mm
Rozchod vpředu: 1.420 mm
Rozchod vzadu: 1.490 mm
Světlost: 220 mm

Největší délka vozu (valník): 6.100 mm / 7.000 mm
Největší šířka vozu: 2.100 mm
Výška vozu přes kabinu: 2.150 mm

Váha podvozku: cca 1.700 kg / 1.750 kg
Váha valníkové karoserie: max. 500 kg
Váha valníku bez paliva, nářadí a rezervních kol: cca 2.400 kg / 2.500 kg
Užitečná nosnost valníku: 2 tuny (2.000 kg) / 2 tuny (2.000 kg)

Využitelná plocha valníku: 3.300 x 1.950 mm / 4.200 x 1.950 mm
Výška normálních bočnic: 500 mm
Nakládací výška: 1.030 mm

Maximální rychlost: 65-70 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: asi 26 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,4 litru
Nádrž: 72 litrů (vzadu na rámu zavěšená)
Nádrž rezervní: 10 litrů (na příčné stěně za motorem)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozměrový náčrt - bokorys a půdorys typu 915
Inovované typy Škoda 915 a Škoda 929 přišly na trh těsně před záborem Československa Němci, takže není divu, že továrna na situaci reagovala německojazyčnými prospekty...
Motor
konstrukčně vycházel z šestiválce pro osobní vůz Škoda 645, který se vyráběl už od roku 1929.
Pro použití v nákladních vozech nejdřív Škoda 206 a pak Škoda 915 a Škoda 929 měl mírně zvětšené vrtání i zdvih, takže z původních 45 koní (33,10 kW) teď disponoval 60 koňmi (44,13 kW), což pro dvoutunový náklaďák s maximální rychlostí až 70 km/hod. bohatě stačilo.
Motor se vyznačoval nejen mimořádně klidným "kulatým" chodem bez vibrací, ale i slušným "zátahem".
Tovární snímek hnacího agregátu z levé strany

Na hlavě válců bylo uložené klínovým řemenem od kliky hnané dynamo Scintilla (12V/130W), jehož přední konec nesl ventilátor chladiče a zadní poháněl vodní pumpu.
Pod vzájemně sešroubovaným výfukovým a sacím potrubím měl své místo zespod zavěšený vertikální karburátor Zenith a na předním konci klikového hřídele byl rozměrný třecí tlumič torzních kmitů, zajišťující klidný chod motoru bez jakýchkoliv vibrací.
Tovární snímek hnacího agregátu z pravé strany:

Pod rozvětveným přívodním potrubím vody z chladiče je vidět nalévací hrdlo oleje a za ním vně bloku montovaný obtokový čistič oleje s výměnnou filcovou vložkou. Na kónickém nástavci za převodovkou je pásová ruční brzda.