![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 OHV model F - 1929 ČZ 150 c - 1951 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
28.5.2023 O - OPEL Kapitän 8.5.2023 Ostatní - BMW 100 let - Křivonoska 2023 Ostatní - OKRUH ČESKOBRODSKÝ 2023 - plaketa |
|
AERO - MINORByl vyvinut během druhé světové války v automobilním oddělení firmy Jawa jako nástupce předválečného vozu Jawa Minor 600. Nařízený výrobce poválečné sériové produkce: Letecké závody n.p., závody Jinonice a Letňany Jeden z prototypů, zatím ještě označovaných "Jawa Minor II" na fotografii z Kvasin. Od čelního skla dozadu se vůz již velmi podobá definitivnímu provedení, ale předek je odlišný a vzhledově trochu "těžkopádný". Použité disky i poklice kol jsou u tohoto prototypu zatím ještě z předchozího typu Jawa Minor I. A tady už je finální podoba nového Aero-Minoru. Na prvním snímku je vůz fotografovaný se zkušebním (červeným) číslem Leteckých závodů, druhý snímek dokumentuje elegantní a líbivé aerodynamické linie nového vozu. 0bě fotografie jsou z reklamního výtisku "Novin Leteckých závodů".
Podvozek
Základem podvozku Minora byl centrální nosník obdélníkového průřezu, vpředu rozvidlený pro uložení hnacího agregátu. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, vzadu na vlečených ramenech, odpružených společným příčně uloženým listovým pérem, vpředu na paralelogramech, tvořených dole lisovanými trojůhelníkovými rameny, nahoře konci za motorem uloženého příčného listového péra. Vůz byl osazen tehdy propagovanými pětišroubovými disky bez středové centráže, které už od předválečných let používaly firmy Opel a KdF (později VW-Brouk).
Snímek je z katalogu, vydaného k Ženevskému autosalonu 1949. (Schematická kresba z knihy "Základní příručka řidičů motorových vozidel", vydané SNTL Praha)
Technické údaje Aero-Minor:
Motor: dvoutaktní tříkanálový dvouválec s vratným vyplachováním Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 615,75 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 18,6 koně při 3 500 ot./min. Daňové koně: 3,13 CV (udáváno ve Francii a Švýcarsku) Písty: z lehké slitiny hlava válců: z hliníkové slitiny Blok válců: ze šedé perlitické litiny Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, válečková Ojniční ložiska: dvouřadá válečková s bronzovou klecí Rozvod: pístem Časování: SZ 49° před HÚ, SK 49°po DÚ, VZ 67°před DÚ, VK 67°po DÚ Karburátor: horizontální, Solex 30 AHR Hlavní tryska: 110 Hlavní vzdušník: 240 Volnoběžná tryska: 55 Volnoběžný vzdušník: 120 Tryska sytiče: 130 Vzdušník sytiče: 600 Difuzér: Ø 25 mm Doprava paliva: samospádem Obsah nádrže: 25 litrů (pod kapotou za motorem) Chlazení: vodní, thermosyfonové Obsah chladiče: 10,5 litrů (chladič za motorem) Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 30 (v době záběhu 1 : 25) Uložení hnacího agregátu: tříbodové, v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami Regulace předstihu: automatická - odstředivá Hodnoty předstihu: v klidu 2-3 mm před HÚ, max.otáčky 8 mm Svíčky: PAL 14/125, Brita B 5, KLG 7 (inf.Vykoukal doporučoval PAL 14/145) Baterie: 6 V / 60 Ah (ukostřen + pól) Dynamo: 6 V / 130 W / 2200 ot./min. Klínový řemen: 13 x 830 Spojka: jednolamelová, suchá (obložení Asbestos nebo Energos 180/130x 3,5 mm Převodovka: v bloku s motorem, 4-rychlostní se zpátečkou, 4. rychlost jako volnoběh Řazení: pákou v kulise na palubní desce Převody: 1 - 3,42 2 - 1,68 3 - 1,00 4 - 0,80 Zpátečka - 3,42 Hnací náprava: přední Pérování vpředu: příčným listovým perem a dělenými spodními rameny Tlumiče předního pérování: hydraulické teleskopické Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní Převod rozvodovky př. nápravy: ozubené soukolí Gleason 1 : 5,50 Zadní náprava: podélně kývající kliková ramena Pérování vzadu: příčným listovým pérem Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové, dvojčinné Rám: centrální nosník čtyřhranného průřezu, vpředu rozvidlený pro motor Karoserie: uzavřená dvoudveřová smíšené konstrukce, uložená na 8 silentblocích Kufr: přístupný zvenku zezadu Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická jednookruhová, na všechna kola (bubny Ø 230 mm) Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: jednotlivými maznicemi Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", zális 33 mm, upevněné 5-ti šrouby Pneumatiky: 4,75 – 16 Huštění vpředu: 1,25 atm Huštění vzadu: 1,25 atm v létě, v zimě 1,40 atm Rozvor: 2 300 mm Rozchod vpředu: 1 120 mm Rozchod vzadu: 1 120 mm Délka vozu: 4 040 mm Šířka: 1 420 mm Výška: 1 460 mm Světlost: 175 mm Nejmenší průměr otáčení: doprava 10,45 m, doleva 9,95 m Pohotovostní váha vozu: 705 kg Nejvyšší rychlost: 80 km / hod. Spotřeba na 100 km: 7,5 l (tehdy ještě pod označením Jawa Minor II.) Znárodněný podnik Baťa využil tehdy pro propagaci svých pneumatik popularitu cestovatele F. A. Elstnera, který právě absolvoval 16.000 km cestu Afrikou s novým vozem Aero-Minor.
Účast teamu Aero-Minor v Tatranské automobilové a motocyklové soutěži míru (TAMS)
Pořadatelem soutěže pod heslem "Manifestujeme za světový mír, za bratrství a přátelství národů SSSR a lidových demokracií" byl Slovenský Autoklub. Soutěž byla určena všem motoristům, majícím národní nebo mezinárodní licenci a startujícím na katalogových strojích, přihlášených v SSSR, ČSR, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Bulharsku.
Kromě dvoudvéřové osobní karoserie se Aero-Minor vyráběl také jako dodávkový vůz ve verzi bez vnějšího oplechování zadní části karoserie (t.zv. provedení "Normand").
Fotografie velmi úhledného roadsteru Aero Minor, získaná od závodníka Jaroslava Kučery z Plzně-Újezda, který tento vůz kdysi vlastnil.
Pravděpodobně vůz, postavený karosárnou Sodomka ve Vysokém Mýtě - shoduje se s vozem, který u Sodomků postavili pro pražský autosalon, pouze s nepatrně odlišným tvarem boční mřížky nad předním blatníkem. Do sériové výroby roadster ale nebyl schválen.
************************************************************************
Strakonický závodník Jirka Plánek opravuje upadlý setrvačník zapalování.
Původní Aero Minor II. českobudějovické rodiny Zdařilů...
... a po letech koupený další Aero Minor, teď už ne jako rodinný vůz, ale jako z nostalgie pořízený veterán. Na snímku je MUDr. Zdařil na startu Jízdy historických vozidel "Kolem Světa" v Třeboni, pořádané v roce 2007. |