JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


1. Mezinárodní rallye historických automobilů České Budějovice 1966


Mimořádnou motoristickou událostí roku 1966 bylo vypsání
I. VETERAN CAR RALLYE
ve dnech 16. - 20. června v Českých Budějovicích.

To, že se opravdu bude jednat o podnik mezinárodní, podtrhoval i dvojí titul na obálce programu.

V jižních Čechách šlo o podnik takového rozsahu poprvé, což pořadatelům značně usnadnilo oslovování sponzorů z řad podniků. Výsledkem bylo dost financí na mimořádné lákavé podmínky pro účastníky.
Dnes už si to nikdo neumí představit, ale tehdy každý účastník startovné nejenže neplatil, ale naopak dostal! A navíc všem, kdo přijeli ať už ze zahraničí, nebo ze vzdálenějších koutů republiky, byly propláceny ujeté kilometry do Budějovic i zpět domů, nemluvě o tom, že bylo zdarma ubytování se snídaní ve třech luxusních budějovických hotelích a každý z účastníků i jeho spolujezdec dostali při přejímce i stravovací poukazy na obědy a večeře dle vlastního výběru s možností opět ve třech různých hotelích.
To byla do budoucnosti hodně vysoko nastavená laťka, tak není divu, že se o českobudějovické Veteran rallye mluvilo v superlativech ještě dlouho potom - a to i mezi cizími účastníky.
Několik dní před akcí už jezdil po městě i po okolí společný klubový vůz Škoda Hispano-Suiza s reklamou.
Šlo o nejluxusnější škodovku v celé historii firmy - v Plzni vyráběnou podle francouzské licence firmy Hispano-Suiza typ H6B. Vůz byl klubem získán už jako přestavěný na hasičský, určený pro dopravu mužstva, což byl častý osud mnoha velkých a drahých automobilů. Když už byly pro své majitele vyšlé z módy, ale přesto stále a dobře jezdící, stávaly se vítaným darem pro skupiny dobrovolných hasičů.
Zvlášť, když jako tahle šestiválcová Hispano-Suiza byly dost silné, aby utáhly i hasičskou stříkačku...

Program na čtvrtek 16. června a pátek 17. června:
Už tyto dny (pokud si dokázali v socialistickém zaměstnání zařídit volno) mohli natěšení účastníci přijíždět, registrovat se, a svá vozidla zaparkovávat na vyhrazených a přehledně označených místech za branou budějovického výstaviště.
V pátek dopoledne bylo v programu oficiální přivítání starostou města na českobudějovickém náměstí a pak už si každý z účastníků mohl zvolit z bohatého programu.
Kromě domácích z celé republiky přislíbili účast i majitelé historických vozidel z NDR, NSR, Maďarska, Rakouska, Švýcarska, Holandska, Anglie a dokonce i Finska - cizinců byla prakticky polovina startovní listiny!
Tak se diváci mohli těšit na nevídanou výstavu vozidel, uspořádanou v prostorách českobudějovického PKO Výstaviště.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Startovní listina I. kategorie zahrnovala 9 přihlášených vozidel vyrobených před rokem 1910.
Na prvním vyobrazení je původní verze, zaslaná jednotlivým účastníkům spolu s potvrzením přihlášky. Když ale organizační výbor v průběhu příprav rallye zjistil, že vysoký počet přihlášených by znamenal komplikaci jak v plnění jízdy zručnosti, tak i v programu (např. v exkurzi pivovaru), bylo rozhodnuto všechny kategorie rozdělit, takže lichá startovní čísla byla skupina A, sudá skupina B, což je zřejmé z druhé verze startovní listiny, kterou účastníci dostali až na místě.
archiv Beníšek Laurin & Klement 1907 (Start. číslo A 1)

Tuto voiturettu Laurin & Klement přivezl do Českých Budějovic sběratel a historik František Moučka z Pardubic - Cihelny. Na rozdíl od několika tehdy u nás dochovaných voiturett L&K tahle jediná byla na drátěných kolech. Na boku rozeznatelné číslo 32 měla ještě z předchozí absolvované Veteran Rallye.
V pozadí postává krumlovský aerovkář p. Zeman
foto Jiří Kolda Colibri 1908 (Start. číslo A 3)

lehký dvousedadlový vozík s dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu pouhých 3½ koně, vyrobený firmou
NAW Norddeutsche Automobil-Werke, GmBH, Hameln
přijel představit Kurt Spickermann ze Siegen v NSR.
foto Jiří Kolda De-Dion 1901 (start. číslo A 5)

klikou řízený čtyři a půl koňový vozík ze samého počátku motorismu, v kočárovém provedení karoserie "Vis-á-Vis" (tedy sedadly "tváří v tvář" proti sobě) a dřevěnými ohýbanými blatníky, který přihlásil francouzský účastník Jean-Paul Boutet.
archiv Beníšek Aurore-Dion 1898-1900 (start. číslo B 6)

Lehký jednoválcový vozík z úplných začátků motorismu přivezl Lájos Haris z Maďarska, jak se tehdy uvádělo MLR (Maďarské lidové republiky).
foto Jiří Kolda Maurer-Union 1902 (Start. číslo A 7)

úchvatně starý samohyb, který byl přivezen ze Zábřehu na Moravě.
Jako řidič byl přihlášen Zdeněk Černý.
Šlo o vůz vyrobený firmou Nürnberger Motorfahrzeuge-Fabrik "Union" GmbH, Nürnberg, patřící Střední průmyslové škole automobilní v Zábřehu, s jednoválcovým motorem o objemu 1.600 ccm konstruktéra Ludwiga Maurera, který v něm uplatnil myšlenku plynulého třecího převodu. O měsíc dřív se tento skvost zúčastnil Veteran Rallye Liberec-Jablonec 1966, která se konala ve dnech 28. - 29. května.
Má se zato, že skutečný rok výroby se pravděpodobněji pohybuje spíš mezi roky 1904-5 než 1902, jak bylo tehdy ve startovní listině udáno.
foto Jiří Kolda Opel 1905 (start. číslo B 8)

4-válcový vůz věhlasné značky "ADAM OPEL, Rüsselsheim" přihlásil a do Českých Budějovic přivezl předvést Petr Rýznar z Mohelnice. Také on s tímto vozem byl 28. - 29. května na Veteran Rallye 1966 Liberec-Jablonec n/N.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Startovní listina II. kategorie zahrnovala 11 vozidel, vyrobených v letech 1910 - 1918.
Také ta byla vytištěna v druhé verzi, s vyznačením rozdělení do skupin A a B.
foto Ota Sepp Wanderer 1913 W1 (Start. číslo A 21)

Typ 5/12 HP čtyřválec 1.147 ccm s ventilovým rozvodem IOE.
Dvoumístný vozík pro dva za sebou, přezdívaný proto, jak byl malý a úzký "Puppchen" (panenka-hračka).
Jeho jezdec Paul Gränz z NDR, vydal v roce 1975 spolu s Peterem Kirchbergem známou knížku "Ahnen unserer Autos".
Snímek je už ne z parkoviště na Výstavišti, ale z defilé následujícího dne před radnicí na českobudějovickém náměstí.
foto Jiří Kolda M.A.F. 1911 (Start. číslo B 22)

Automobil firmy Markranstädter Automobilfabrik - vorm. Hugo Ruppe GmbH, se vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem.
Z východního Berlína (NDR) s ním přijel jezdec Günther Karg.
foto Jiří Kolda BUGATTI typ 13 - 1913 (Start. číslo A 23)

žlutý, velmi závodně vypadající vůz doutníkového tvaru, který všude budil pozornost nejen vzhledem, ale i překvapivým výkonem svého tříventilového OHC motoru. Do soutěže jej přihlásil Petr Fabík z Prahy a v průběhu stíhacích jízd na oválu ploché dráhy s ním exceloval a uváděl do varu všechny diváky!
foto Ota Sepp GNOM 1912 (Start. číslo B 24)

Miroslav Přikryl z Mohelnice při plnění jednoho z úkolů při jízdě zručnosti.
foto Jiří Kolda kresba Jaroslav Kerles (archiv Hošťálek) Bugatti typ 13 - 1911 (Start. číslo B 26)

Legendární vůz z Českých Budějovic s tříventilovým OHC motorem, jeden z nejstarších jezdících Bugatti na světě, přihlásil do soutěže František Ernest.



Spolu se žlutou závodní bugattkou Petra Fabíka (start. číslo A 23) šlo o dva nejzajímavější a nejobdivovanější stroje soutěže, tak není divu, že si Frantu Ernesta s jeho strojem vybral a "hodil na papír" už tehdy známý budějovický kreslíř a karikaturista Jaroslav Kerles...
foto Jiří Kolda Ford model T 1914 (Start. číslo A 27)

v Americe známý jako "Tinn Lizzy - Plechová Lízinka" byl v té době jediným známým jezdícím téčkem u nás. Tento nejpočetněji vyrobený vůz na světě byl ve startovní listině uveden s jezdcem Václavem Kafkou z Prahy-Záběhlic. Jediné, co tomuhle vozu neslušelo, byly motokrosové motocyklové pneumatiky, které za socialismu ale byly jedinou možností, jak provizorně nahradit původní falcové gumy.
foto Jiří Kolda Wanderer 1914 W2 N (Start. číslo B 28)

rovněž typ 5/12 "Puppchen", jen o rok starší, kdy už jej bylo možno objednat ve verzi "N" s rozšířenou karoserií pro dva vedle sebe. Vozík byl na drátěných kolech, která měla snímací falcové ráfky upevněné za plechový okraj pěti šrouby s podložkami.
Přihlášeným jezdcem byl Harro Falkenbach z Laubst, NDR
foto Jiří Kolda Laurin & Klement typ DN6 z roku 1912 (Start. číslo A 29)

velký čtyřválcový vůz mladoboleslavské automobilky pánů Václava Laurina a Václava Klementa byl exponát, patřící několika členům budějovického klubu. Na rallye s ním byl přihlášen Jan Říha.
foto Jiří Kolda KAN 1911 (Start. číslo B 30)

dvouválcový vozík s motorem o 10 koních, který vyrobila firma Alois Nejedlý, Kukleny u Hradce Králové.
Ve startovní listině s ním byla uvedena Libuše Moučková z Pardubic.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V třetí kategorii bylo podle startovní listiny původně jen dvacet vozidel do roku výroby 1925.
Po vytištění startovní listiny ale došly přihlášky další, takže do této kategorie byla dodatečně předřazena ještě startovní čísla B 38 a A 39 a někteří účastníci se do již vytištěného programu dopisovali...
foto Ota Sepp Hanomag Komiβbrot 1925 (Start. číslo B 38)

Legendární lidový vozík s jednoválcovým stojatým vodou chlazeným motorem 500 ccm OHV vzadu a s tvarově velmi progresivní "pontonovou" karoserií, který se nedlouho po svém vzniku stal "šlágrem" firmy Hanomag. Ač se záhy stala známou automobilní firmou, už nikdy žádný z jejích dalších typů nedosáhl popularity a výrobních počtů tohoto lidového "komisárku".
Na budějovickou rallye s ním přijel Dr. Konrad Steyer z Lunzerau v NDR.
foto Ota Sepp Laurin & Klement typ RK/M - 1921 (Start. číslo A 39)

Sportovní faeton s úžasným motorem 4.700 ccm OHV, někdejší oblíbený vůz hraběte Alexandra Kolowrata, jeden z mimořádně vzácných exponátů Národního technického muzea NTM Praha.
Ve startovní listině nejen že nebyl uveden, ale ani kdo s ním jel.
foto Jiří Kolda GRADE 1919 (Start. číslo A 41)
dvouválcový dvoutaktní aerodynamický vozík letecké továrny Grade kvůli poruše nepřijel.
Jeho jezdec Peter Ernst z DDR proto místo něj vzal místo něj atraktivního "bavoráčka"
BMW Ihle Sport 1930 (Náhradní start. číslo A 79)
a asi dobře udělal. Nejen, že byl všude středem obdivu, ale budějovickou 1. Mezinárodní veteran rallye i vyhrál!
foto Ota Sepp Bentley 3 litre - 1924 (Start. číslo B 42)

Anglický sportovní vůz, který přihlásil Peter Scherber z Böblingen v NDR, v depu na budějovickém Výstavišti fotografům ušel.
Tady je zachycen v detailním snímku až v okamžiku startu na českobudějovickém náměstí.
foto Jiří Kolda Opel 4/14 PS - 1925 (start. číslo B 44)

Dvoumístný roadster se čtyřválcovým motorem o objemu 1016 ccm, který přihlásil Kurt Baron von Hammerstein-Fumetti z Hermeskeilu, NSR.
foto Jiří Kolda Škoda Hispano-Suiza 1923 (Start. číslo B 46)

Původně luxusní limousina s šestiválcovým motorem 6.600 ccm OHC, přestavěná když už nebyla moderní na hasičský vůz s lavicemi pro dopravu mužstva a závěsným zařízením pro stříkačku.
Šlo o společný vůz budějovického klubu, se kterým za VCC České Budějovice startoval jezdec František Švácha.
foto Jiří Kolda Citroen 1923 (Start. číslo A 47)

malý francouzský lidový vůz Citroen typ C se čtyřválcovým motorem o 5 koních (5 CV) přivezl ukázat Vilém Černý z Prahy
foto Jiří Kolda Kresba Jaroslav Kerles (archiv Hošťálek) Phänomen-Phänomobil 1924 (Start. číslo B 48)

Tříkolku se čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem nad předním kolem přivezl předvést pan H. J. Barthel, z Drážďan, NDR, který s ní o měsíc dřív také úspěšně absolvoval i mezinárodní Veteran Rallye Liberec-Jablonec 1966.

Vzdor bizarnosti a komplikovanosti svého agregátu se dvěma řemínky poháněnými vrtulemi byla spolehlivá, oblíbená a stala se nejen základem úspěchu firmy Phänomen, ale spolu se svým řidičem i předmětem zájmu karikaturisty Jaroslava Kerlese.
foto Jiří Kolda Morris-Cowley 1924 (Start. číslo A 49)

Vůz s přezdívkou "Bullnose" (býčí čumák), kterou dostal pro svůj zaoblený masivní chladič, byl představitelem poměrně luxusního anglického vozu se čtyřválcovým řadovým motorem 1.500 ccm. Dosahoval ve své době rychlosti až 80 km/hod.

Ze Švýcarska jej přivezl ukázat pan Balthasar Straumann z Pratteln.
foto Jiří Kolda Opel 1923 (Start. číslo A 51)

Elegantní sportovní vůz, jehož oblé zadní blatníky, tvar zádě a především mnohem modernější 17-palcová drátěná kola z roku 1938 ukazovaly na pozdější modernizující přestavbu - až nápadně neodpovídající roku výroby, uvedenému v přihlášce.

Z NDR s ním přijel Max Uebelacker z Altenburgu.
foto Jiří Kolda Fiat 520 1925 (Start. číslo B 52)

Velmi původní čtyřdvéřový vůz v elegantní tříbarevné kombinaci černá-šedá-hráškově zelená, který měl řadový šestiválcový motor 2.244 ccm (Ø 68 mm x zdvih 103 mm) se spodovými ventily SV, výkon 34 kW (46 koní), elektrickou výbavu 12 Volt a čtyřdvéřovou karoserii se zakázkovou shrnovací střechou Webasto.
Přihlásil a řídil ho Jiří Leeder, ČSSR

foto Jiří Kolda Bentley 1922 (Start. číslo A 53)

klasický anglický vůz velmi sportovního charakteru s řadovým 4-válcovým třílitrovým motorem OHC, jehož jezdec Cyril Wadsworth si vysloužil obdiv nejen tím, že do Českých Budějovic přijel ze Southamptonu (Anglie) po vlastní ose, ale i že ve velmi napínavé stíhací jízdě na ploché dráze porazil značně silnějšího Bentleye s kompresorem!
foto Jiří Kolda Praga Mignon 1924 (Start. číslo A 55)

Velký a poměrně luxusní automobil z produkce firmy Praga v karoserii typu "Landaulet" ještě s chladičem "nehtového typu".
Jako řidič byl přihlášen ing. Stanislav Karger z Prahy.
foto Hošťálek Fiat 501 1922 (Start. číslo B 56)

vůz v původním dochovaném stavu (až na disky kol) se zakázkovou karoserií Faux-Cabriolet od firmy Trübenbach, Wagen & Karroserriebau, Reichenberg i. Böhmen, se kterým do Budějovic po vlastní ose přijel Petr Hošťálek z Liberce.
Jak dokumentuje trojúhelníková plaketa na chladiči, i on absolvoval měsíc předtím mezinárodní Veteran Rallye Jablonec-Liberec 1966.
foto Jiří Kolda Tatra 11 1924 (Start. číslo A 57)

Vůz byl ve startovní listině uveden jako typ Tatra 11, ve skutečnosti se ale jednalo již o Tatru 12 (na fotografii jsou rozeznatelné brzdy předních kol, které starší, ale jinak stejná Tatra 11 ještě neměla...
Jezdcem byl Jan Rems ČSSR.
foto Jiří Kolda Steyr VI 1920 (Start. číslo B 58)

klubový vůz party veteránistů z Armádního opravárenského závodu AOZ v Českém Dubu u Liberce s šestiválcovým OHC motorem, který kdysi sloužil jako lovecký automobil knížete Rohana ze Sychrova.

Na budějovickou rallye přijel z Českého Dubu po vlastní ose, řídil ho Jiří Končinský.
foto Jiří Kolda Walter WIZ 1920 (Start. číslo B 60)

otevřený čtyřsedadlový faeton na drátěných kolech a s karoserií potaženou "fabrikoidem" (americkou obdobou koženky) přihlásil známý nestor všech brněnských vyznavačů historických vozidel, kamarád Oldřich "Olin" Šanda.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Jiří Kolda Hanomag Komiβbrot 1926 (Start. číslo B 62)

Další z jednoválcových Hanomagů 10 PS přihlásil do soutěže jezdec Friedrich Gottschalk z NSR.
foto Jiří Kolda "Z" 12 SS (Supersport) 1929 (Start. číslo A 63)

Ryze závodní a velice atraktivní Grand Prix vůz brněnské "Zbrojovky" s dvoutaktním motorem, za jehož volantem byl známý jezdec a sběratel Václav Kafka jr. z Prahy-Záběhlic.
foto Jiří Kolda Dixi 1927 "Faeton" (Start. číslo A 65)

Malý čtyřválcový vozík, stavěný továrnou DIXI-WERKE m.b.h. v Eisenachu podle licence populárního a velmi úspěšného anglického lidového automobilu Austin - Seven.

Jezdec Siegfried O. Hepp, NSR
foto Jiří Kolda MG Midget 1930 (Start. číslo B 66)

malý sportovní vůz MG typu "M" se čtyřválcovým motorem 743 ccm o 20 koních zvaný Midget přivezl ukázat jezdec Paul Dachtler, NSR
To ale nesouhlasilo s programem, kde byl pod číslem 66 uveden Holanďan Frans A. van Duuren s Chevroletem z roku 1927...
foto Jiří Kolda Dixi Coupé (Start. číslo B 68)

Další karosářská verze vozíku Dixi z Eisenachu, v tomto případě dvousedadlová uzavřená, s nástavkem potaženým "vikslajvantem" (voskovaným plátnem, obdobným kožence).

V roli jezdce byla v programu uvedena dáma - Frau Edith Seise, NDR
Dixi z roku 1928 (start. číslo 69)

přihlásil Gerhard Pfisterer ze Stuttgartu NSR. Jeho hezký tmavozelený roadster měl být ale spíš uveden jako BMW Ihle Sport, čemuž nasvědčovala nejen maska s typickými ledvinkami a znakem BMW, ale i doutníková záď, pro sportovní verze karosárny Gebrüder Ihle Sport-Karosserie-Bau, Bruchsal tak typická.
foto Jiří Kolda Ford A Roadster 1927 (Start. číslo B 70)

Slušně zachovalý vůz, ale s nehezky předělanou zádí karoserie - rovněž absolvent předchozí Veteran Rallye Liberec 1966.
Jezdec Milan Čermoch, ČSSR
foto Ota Sepp MG 1934 (Start. číslo A 73)

Klasický anglický sportovní vůz, tady při startu z budějovického náměstí, s nímž se na 1. Mezinárodní Veteran Rallye přihlásil
Armin Becker z Rangsdorfu, NDR
foto Jiří Kolda Praga Piccolo 1927 (start. číslo B 74)

byl automobil přihlášený Bedřichem Bendíkem z Českých Budějovic. Zaoblená čtyřdvéřová karoserie tohoto tehdy ještě běžně v provozu používaného automobilu jasně prozrazovala, že udávaný rok výroby nesouhlasí, že ve skutečnosti jde o vůz vyrobený po roce 1931.
foto Jiří Kolda DIXI - 1928 (start. číslo 76)

ve čtyřmístné dvoudvéřové verzi, s níž přijel Friedrich Bauer z Franfurtu, NSR.
foto Ota Sepp Packard 1926 měl mít číslo A 79
Na tomto snímku ze startu na českobudějovickém náměstí je ale s pořadateli změněným číslem A 77.

Velmi luxusní americký vůz s řadovým šestiválcovým motorem přihlásil Francouz Jacques Leliévre z Paříže. Za ním je rozeznatelná čtyřdvéřová Praga Piccolo místního jezdce Bedřicha Bendíka.
foto Jiří Kolda BMW Ihle Sport (start. číslo 81)

Sportovní vozík BMW Dixi s karoserií Ihle, ani jeho řidič nebyli ve startovní listině uvedeni - tady na snímku z depa na Výstavišti PKO...
BMW 327/328 Cabrio se startovním číslem 85 rakouského účastníka, pravděpodobně přihlášeného už po uzávěrce, protože ani tento vůz nebyl uveden ve startovní listině.
foto Jiří Kolda Rolls-Royce 1925

Vzácnou ozdobou nejen parkoviště na Výstavišti, ale i celé rallye byl tento za socialismu u nás neznámý a nevídaný Rolls-Royce z roku 1925 v provedení "doktorské kupé", který byl, rovněž kvůli pozdnímu přihlášení, v programu neuvedený. Startoval s ním Walter Knebel z NSR.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výstavy v areálu budějovického Výstaviště se zúčastnilo také několik historických motocyklů z domácího a spřáteleného pardubického Veteran klubu.
Pikantní na tom bylo, že se v rámci programu utkaly v nemilosrdném závodě na oválu ploché dráhy, kde tyto převážně "řemenáče" jely opravdu na krev, co to dalo...
foto Jiří Kolda NSU 1903
přijel předvést pan Jaroslav Svoboda ze Starého Hradiště


Böhmerland 1923
hezký stroj, ale s ne právě věrohodně udaným rokem výroby přivezl ukázat
pan Václav Štrumfa z pardubického Svítkova.
foto Jiří Kolda Perun 1906

zrenovovaný jednoválcový stroj ze spřáteleného pardubického Veteran klubu,
který řídil Jaroslav Kratochvíl.
foto Jiří Kolda Harley-Davidson typ 350 OHV 1928

krásný exemplář sportovního Harleye s vrchovým motorem přijel předvést ze své sbírky pardubický Miroslav Šunda.
foto Ota Sepp Laurin & Klement typ CCD 1904 s postranním kočárkem

nádherně jezdící stroj s postranním kočárkem, poháněný dvouválcovým větrákem chlazeným motorem 615 ccm (vrtání Ø 70 mm, zdvih 80 mm) o výkonu 4 ks (3,2 kW) s původní odpařovací karburací i nízkonapěťovým odtrhovacím zapalováním.
Startoval s ním Vladimír Franěk z VCC Pardubice.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Součástí rallye byla i jízda zručnosti, z níž se body zahrnovaly do hodnocení každé z posádek. Pro jezdce byla napínavá, protože některé prvky byly náročné - například otevření otočné závory (na jejímž druhém konci byl pohárek s vodou) předním kolem nebo blatníkem, nebo dojezd co nejblíž k překážce, aniž ji jezdec shodil, pro fotografy ale už tak zajímavá asi nebyla, protože se z ní dochovalo jen minimum záběrů.
Steyr-VII_AOZ-Cesky_Dub_1966 Tady se za přísného dohledu dvojice pořadatelů snaží "na centimetr přesně" zastavit u tyčky Steyr VII z AOZ Český Dub, řízený Jirkou Končinským, zatímco ho naviguje parťák stojící na stupačce...
Velkou atrakcí byly stíhací jízdy na českobudějovickém plochodrážním stadionu na Dlouhé louce.
Pořadatelé se snažili postavit vedle sebe na start vozidla se souměřitelným výkonem a tak všichni jeli "na krev", závodilo se nemilosrdně.
img014_MINI Před startem čekají Bugatti 13 (Franta Ernest), MG Midget (Paul Dachtler), Bentley (Peter Scherber) a Bentley 3 litre (Cyril Wadsworth)
foto Jiří Kolda Asi nejnapínavější byla jízda v níž jely Bugattky Petra Fabíka a Franty Ernesta proti dvojici vozů Bentley Angličana Cyrila Wadswordtha a Němce Petera Scherbera.
foto Ota Sepp Aby se bavili i diváci nejen technicky založení, domluvili pořadatelé v rámci programu zábavné skeče, inscenované herci Jihočeské divadelní scény mezi sobotními stíhacími jízdami na ploché dráze. Na snímku jsou mezi nejstaršími automobily zachyceni u vozíku Colibri 3½ PS (1908) tehdy populární Josef Bulík, Bibiana Šimonová a Antonín Hardt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ANKETA ELEGANCE

Poslední součástí programu pro diváky byla vypsaná anketa o nejkrásnější vozidlo.
Hlasovací lístky dostávali návštěvníci při vstupu do parkoviště strojů na budějovickém Výstavišti a odevzdávali je při odchodu.
foto Ota Sepp Vítězem ankety
se stal nápadně červený "závoďáček" BMW Ihle Sport z roku 1930 (start. číslo A 79), kterému jeho majitel Peter Ernst pro tuto Veteran rallye popsal kapotu a ještě ho ozdobil širokým plstí podloženým řemenem s plaketami z absolvovaných veteránských závodů a výstav.
Jak je ze snímku vidět, tenhle vozík, obdivovaný během celé rallye, si na nezájem diváků nemohl stěžovat ani v parkovišti na Výstavišti...


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Mezinárodní Veteran Rallye 1966 v Českých Budějovicích byla původně vypsána jen pro vozidla vyrobená do roku 1930.
Během příprav se ale hlásilo (především z místních) tolik dalších zájemců o start, že pořadatelé nakonec připustili i vozidla rokem výroby novější, z nichž některá obdržela startovní čísla účastníků kteří nepřijeli, ostatní pak čísla provizorní, v programu vůbec neuvedená.
Početnou skupinou těch, kteří se "vnutili", byli zejména majitelé pragovek.
foto Jiří Kolda Praga Piccolo (provizorní start. číslo 47)

v čtyřdvéřovém provedení z roku 1929 je podle poznávací značky dokonce účastníka z Rakouska.
foto Jiří Kolda Praga Piccolo

dvoubarevný dvousedadlový roadster pravděpodobně z roku 1928 byl další vůz, který přijel z Rakouska. Měl nepůvodní (francouzské) disky kol se zahnutými okraji Michelin pro milimetrové pneu 130 x 40, upravený nárazník a na chladiči místo sošky "Génia vítězství" teploměr Moto-Meter.
foto Jiří Kolda Praga

Jedním z vozidel neuvedených ve startovní listině byla tato hasičská pragovka, která ale byla během akce všude atrakcí.
foto Jiří Kolda Fiat 514 roadster (start. číslo 47)

z Českých Budějovic, řízený Leopoldem Kubou nebyl ve startovní listině uveden. Přesto je součástí souboru fotografií z I. mezinárodní Veteran rallye 1966 Jiřího Koldy, včetně Koldovy na stupačce pózující dcerky.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Start 1. Mezinárodní rallye historických automobilů
byl v neděli 19. června od 9.00 hodin v prostoru před radnicí na českobudějovickém náměstí za obrovské účasti přihlížejících diváků. Nebylo se co divit, takovou akci a v takovém rozsahu bylo možné v jihočeské metropoli vidět úplně poprvé!
První etapa vedla z Českých Budějovic do Krumlova, druhá zpět přes Budějovice s cílem na zámku Hluboká n/V. Celkem to bylo jen 84 km, ale takovými silničkami, že mnohým účastníkům trasa připadala dlouhá...
foto Ota Sepp Startér pečlivě sleduje stopky, než odmávne vozík DIXI 1927 (start. číslo 71) v otevřené karoserii faeton s plátěnou střechou, za jehož volantem čeká na pokyn ke startu Klaus Matthes z Rangsdorfu, NDR.
foto Ota Sepp Se startovním číslem B 70 vyjíždí z budějovického náměstí na trať první etapy Milan Čermoch ve svém dvoumístném tmavě zeleném roadsteru Ford model A z roku 1927.
foto Ota Sepp Je odmávnuto! Harro Falkenbach z NDR natáčí motor vozíku Wanderer 1914 W2 N (start. číslo B 28), aby z náměstí odstartoval na trasu první etapy...
Fr. Moučka z Pardubic, v programu přihlášený v kategorii nejstarších automobilů s voiturettou Laurin & Klement 1907, tady najíždí ke startu za volantem vozíku KAN, s nímž měla v druhé kategorii jet Libuše Moučková.
foto Ota Sepp foto Ota Sepp
Vašek Kafka jr. spolu s Pavlem Národou najíždějí ke startu za úctyhodného řevu a oblaku kouře dvoutaktní závodní Zetky, vyrobené Zbrojovkou Brno v roce 1929.
foto Ota Sepp V nejstarším z několika přihlášených Wandererů čeká před kamerou na svůj čas startu Paul Gräntz s typem W1 z roku 1913.
foto Ota Sepp Na start se s dominantou budějovické Černé věže za zády připravuje bílý třílitr Bentley, řízený sympatickým Anglánem Cyrilem Wadsworthem (start. číslo A 53).
foto Ota Sepp Günther Karg s automobilem M.A.F. 1911, ozdobeným širokým koženým pásem s plaketami z absolvovaných srazů, se odlepuje od startu s nezbytným doutníkem v zubech za asistence kamery Československé televize.
foto Ota Sepp Max Ueberlacker (Opel 1923 start. číslo A 51) dostává poslední instrukce těsně před startem.
foto Ota Sepp V závěsu za malým DIXI čeká na start Armin Becker z NDR ve svém MG 1934.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cíl první etapy byl v Českém Krumlově na náměstí.
Z Budějovic to do Krumlova sice není daleko, přímou cestou ani necelých třicet kilometrů. Jenže pořadatelé vybrali trasu malebnými a klikatícími jihočeskými silničkami, takže bylo nejen na co koukat, ale i dávat pozor a orientovat se v itineráři. Řadě účastníků tak etapa krátká rozhodně nepřipadala...
Jako jedna z prvních dorazila na dlážděné krumlovské náměstí svižná Bugatti Františka Ernesta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cíl 1.mezinárodní rallye historických automobilů České Budějovice 1966
byl na Hluboké n/Vlt., v areálu zámeckého parku, kam vůbec nebylo jednoduché všechny zúčastněné automobily naskládat. Dnes už je to nepředstavitelné, ale tehdy bylo závěrečné vyhodnocení jezdců i následný společenský večer se zábavou přímo v zámeckých prostorách...
foto Ota Sepp Do parku zámku Hluboká dojíždí za ovací diváků druhý nejstarší automobil soutěže, De Dion 1901. Jeho řidič, Jean-Paul Boutet, měl celou cestu kliku. Tedy doslovně! Při pozornějším podívání zjistíte, že tento vozík se místo volantem opravdu řídí klikou!
foto Ota Sepp foto Ota Sepp Dalším z těch nejstarších byl v cíli vozík Colibri 1908 (start. číslo A 3) Kurta Spickermanna z německého Siegen. I on se musel poslední metry špalírem diváků doslova probíjet.
foto Ota Sepp Také Opel 1905 rodiny Rýznarů z Mohelnice úspěšně dojel...
foto Ota Sepp M.A.F. 1911 Güthera Karga rovněž při úspěšném dojezdu do cíle na zámku Hluboká.
foto Ota Sepp Kupé DIXI z roku 1927 (start. číslo A 68) úspěšně do cíle dovedla Ulrika Ritterová z východoněmeckého Eisenachu.
foto Ota Sepp Tatra, uváděná ve startovní listině jako typ 11 z roku 1924 (ač již s předními brzdami)
řízená Janem Remsem vjíždí do areálu zámku Hluboká n/Vlt. plného diváků.
Tady následně probíhalo závěrečné vyhodnocení soutěže a poté společenský večer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pondělí 20. června
už bylo určeno jen pro sbalení a odjezdu účastníků domů.
Nikoho nepřekvapovalo, že většina vozidel se na zpáteční cestu vydala po vlastní ose, vždyť tak i přijeli...
Laurin & Klement typ RK/M
vůz původně určený pro hraběte Kolowrata, přijel (po ose) z Prahy, aby svou účastí reprezentoval Národní technické muzeum. Tady již po soutěži, dekorovaný věncem za úspěšné umístění, se následné ráno připravuje na návrat domů.