JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Malá solnice je rájem motorek - 2004

článek od Stanislavy Neradové v MF DNES

Jihočeské motocyklové museum v Českých Budějovicích zajímá turisty z celého světa

Už samotný objekt historické zbrojnice a přilehlé malé solnice na českobudějovickém Piaristickém náměstí zaujme kdekoho. A to ještě nevzal za kliku. Uvnitř jednopatrové solnice už tři roky sídlí exposice historických motocyklů.

České Budějovice - Nejen harley z roku 1930, na kterém herec Oldřich Navrátil v televizním seriálu Bylo nás pět vozil Dagmar Veškrnovou, je k vidění v Jihočeském motocyklovém museu. Ojedinělou exposici 86 motorek mohou návštěvníci vidět díky nadšenci a sběrateli Petru Hošťálkovi z Českých Budějovic. Provozovatelem je společnost Městské kulturní domy.
________________________________________________________________________________

Tip na výlet
________________________________________________________________________________

V prostoru, který sloužil v minulosti jako skladiště soli, je možno najít motocykly zahraniční i domácí výroby. Vše v dobové atmosféře, kterou dotvářejí nainstalované plechovky od olejů a staré plechové cedule.
Zápisy v návštěvní knize jsou ve všech možných jazycích. Nechybí ani hebrejština. "Chodí k nám nejen sběratelé," říká Hošťálek. Zájem přisuzuje skutečnosti, že mnozí turisté vedle návštěvy hradů a zámků vyhledávají také technické památky.
Je málo šancí vidět v republice kolekci motocyklů v takovém rozsahu. Po prohlídce podobných exposicí v Národním technickém muzeu a na hradě Kámen u Pacova nezbývá, než se vydat právě do Budějovic.
"Hned tady u vchodu máme nejstarší stroj," ukazuje Hošťálek ke zdi na motor z motocyklu Laurin-Klement. Motorku, kam motor teprve umístí, zatím opravuje. Vedle stojí malá dřevěná samohybná čtyřkolka z roku 1833, která svojí velikostí potěší hlavně děti.
Laik těžko pozná, které stroje v expozici patří k nejcennějším. A je to vlastně jedno. Největší hodnotou je skutečnost, že stroje se vůbec dochovaly. Petr Hošťálek mnohé z nich opravil a vrátil jim jejich někdejší lesk.
"Máme tu stroje zahraniční i české. Největšímu zájmu se těší především válečné motorky," naznačuje, které stroje se líbí nejvíce.
Sám si stěžuje na nedostatek místa. Stroje si zaslouží, aby si je návštěvníci prohlédli ze všech stran. V některých případech i zespoda. to ale nejde. Motocykly stojí v řadě vedle sebe. I tak jsou přehlídkou úžasného rukodělného i technického umu.
Najít lze téměř všechny světové značky. "Tohle je Indian," ukazuje na stroj, který se stal druhou motorkou v jeho životě. "Tato sedmsetpadesátka z roku 1929 uměla sto pětadvacet kilometrů v hodině. A to se tehdy v Čechách jezdilo jen po prašných silnicích!"
Exposici vojenských strojů zahajuje legendární harley. "Byl to motocykl, o němž se říkalo, že vyhrál válku. Tato sedmsetpadeátka se vyráběla v obrovských sériích," stojí nad strojem, který je ve zcela autentické podobě. Hošťálek se s ním byl podívat dvakrát v normandii na oslavách vylodění spojenců. Jezdí na něm už osmadvacet let. Není pochopitelně jediným strojem, který je funkční a na kterém sběratel jezdí. "Třeba toto DKW je ještě na řemenový pohon. Pravidelně s ním jezdím veteránské rallye Křivonoska."
Své místo má v exposici také německý bavorák. Podle Hošťálka nejlepší motocykl, který armáda kdy měla.
V prvním patře muzea stojí mopedy, které jsou jakoby doma. Nesou označení Stadion a motory do nich celá léta vyráběl českobudějovický Motor Jikov. V muzeu je vystavena nejúplnější řada této značky. K vidění jsou totiž také prototypy i zkušební stroje.
Do české historie patří i značka ČZ Zbrojovka, která vyráběla zbraně. S motocykly začala někdy v roce 1932 jako s doplňkovým programem. Muzeum nabízí průřez výroby zhruba do osmdesátých let. Nechybí ani sada motocyklů Jawa.
Unikátní kolekci historických motocyklů si lze prohlédnout za poměrně nízké vstupné ve výši 40 a 20 krun. Otevřeno je od úterý do neděle vždy od 10 do 18 hodin. Letošní sezóna končí koncem října.

STANISLAVA NERADOVÁ