![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
JAWA 350 ccm typ 362 - Californian OilmasterPravděpodobný rok výroby 1971. Výrobce: Jawa n.p., Týnec nad Sázavou Podle původního majitele ze Salzburgu byl údajně koupen ve vídeňském zastoupení firmy Jawa, kterému vládl pan Josef Faber, známý prodejce a velký fanda československých motocyklů už od konce druhé světové války. Měl ve své prodejně i museum československých motocyklů, dokonce včetně obou závodních čtyřválců Jawa i ČZ!!!
Technické údaje Jawa 350 Californian:
Typ: 362/00 Oilmaster, export Rakousko Výrobce: Závody 9. května Praha (Jawa) Rok výroby: asi 1971 (přesný rok výroby se pro export neudával) Číslo podvozku: 009 021 Barva: světlá červená v kombinaci s černou, zlaté linky Chromované díly: řidítka, kola, výfuky, boky nádrže, držáky př. blatníku Typ motoru: dvoutaktní dvouválec v bloku s 4 rychlostní převodovkou Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 352 ccm (dle štítku) Kompresní poměr: 1 : 10 Maximální výkon: 25,5 ks při 5.250 ot./min. Číslo motoru: *362 – 0 – 010 562* Maximální rychlost: 136 km / hod. Délka: 1.980 mm Šířka: 670 mm (přes řidítka) Výška: 1.025 mm Rozvor: 1.318 mm Váha pohotovostní: 145 kg Váha užitečná: 192,5 Váha nejvyšší přípustná: 337,5 kg Ráfek vpředu: 2,15 B x 18 Pneu přední: 3,25 - 18" (dezén M10) Ráfek vzadu: 2,15 B x 18 Pneu zadní: 3,50 - 18" (dezén M9) Dráty: 4 x 144 mm Specifickým, u nás neznámým, detailem je chromované tlačítko na pravé straně řidítek kvůli odlišnému znění rakouských předpisů, které v době dovozu tohoto motocyklu už vyžadovaly "světenou houkačku". Firma Faber, Wien to řešila dodatečnou montáží tohoto tlačítkového spínače, od něhož šel vně řidítek vedený kabel do pláště reflektoru. Přední: 3,25 - 18 (dezén M 10) Zadní: 3,50 - 18 (dezén M 9) Pod motorem je vidět boční "pohotovostní" stojan, pro fotografování ve vyklopené poloze. Stojan vycházel ze sériových kývaček a panelek, které ale byly na 16-palcových kolech, takže pro Californian na 18-palcových kolech bylo potřeba pohotovostní stojan delší. V Jawě to řešili socialisticky jednoduše a levně - přivařením asi centimetrové kostky železného materiálu... Pod olejovou nádrží je patrné dvoucívkové relé PAL Magneton, které zajišťovalo podstatně jemnější regulaci dobíjecího proudu, než u sériových kývaček a panelek relé jednocívková...
A ještě dvě fotky z exteriéru, které jen potvrzují, že
"Kalif", jak se mu říkalo, byl motocykl nejen velmi atraktivní, především ale opticky zcela jiný, než byla záplava kývaček v unifikovaném a léta neměněném stylu. A když se k tomu přičte, že opravdu jel (byla to tehdy jediná Jawa, která měla v papírech uvedenou hodnotu maximální rychlosti 135 km/hod.), není divu, že tenhle motocykl s hrazdičkou a sportovně zvednutými výfuky byl za socialismu snem každého motorkáře. Bohužel nedosažitelným... |