JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
20.7.2021
R - RENAULT 4CV
9.7.2021
Z - ZIS 150
9.6.2021
P - PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953

ŠKODA Sport - typ 966


Vozy byly posazené na 15-palcových kolech, tady obutých do pneu 5,90 - 15 V roce 1949 postavila továrna Škoda AZNP Mladá Boleslav dva závodní automobily, vycházející z dílů sériového osobního vozu Škoda 1101 "Tudor".
Neoficiálním podnětem ke vzniku závodních speciálů Škoda Sport se prý stal úspěšný start závodního vozu Aero Minor ve 24. hodinovém závodu Le Mans v létě roku 1949, se kterým posádka Sutnar-Krattner zajela neuvěřitelné druhé místo v absolutní klasifikaci!
„Dvouválcový dvoutakt odněkud z Letňan! – no na to snad v Boleslavi, s naší tradicí, máme taky, nebo ne?!!“ neslo se prý konstrukcí, jak mi vyprávěl její někdejší pracovník, pan Přádný, když jsem za ním byl, tuším v roce 1965, kvůli prototypu lidového vozu Škoda Sagitta, který jsem tehdy měl - a pak mi věnoval krásné album, plné propagačních fotografií tudorů i obou vozů Škoda Sport typ 966 (vzpomíná Petr Hošťálek).
1949
Základem závoďáků Škoda Sport byly odlehčené a snížené sériové podvozky tudora, zkrácené o 400 mm, které nesly ručně vyklepané otevřené dvousedadlové karoserie z hliníkového plechu. Karoserie oblého tvaru měly líbivé linie a dopředu prolomená žebra masky podtrhovala agresivní "závodní" dojem vozů. Kapota otevíraná vzhůru byla v zavřené poloze jištěna řemenem.
Tovární fotografie vozu, pořízená bezprostředně po dohotovení v parku v Mladé Boleslavi. Patnáctipalcové disky byly původně tmavé, světlý nátěr dostaly až později.
První vůz
s namalovaným startovním číslem 44 byl bezprostředně po dohotovení detailně a ze všech možných úhlů fotografován v exteriérech kolem Mladé Boleslavi. Fotografie se pořizovaly na formát 6x6 cm a byly velmi kvalitní. Při podrobném prohlížení lze vidět, že karoserie byla vyklepávaná ručně, nesla stopy po klepávání a sváření, i to, že její povrch byl pouze stříknut slabou vrstvou barvy, bez tmelení a broušení povrchu. Pro fotografování a na výstavách měl vůz chromované tudorské poklice, závody se ale většinou jezdily bez nich...

Vozy vznikly dva. Byly postaveny během pouhých šesti týdnů a závodní premiéru měly 25. září 1949 na mezinárodní Velké Ceně Brna, která se jela na Masarykově okruhu.
V pohledu zepředu je zřejmá nízká stavba vozu, jen o pár desítek cm vyšší než průměr kol.
Podvozek na bázi zkráceného páteřového rámu byl poskládán z jen mírně upravených podvozkových dílů sériového osobního vozu, nešlo o žádnou speciální "závodní" techniku, takže od samého začátku se počítalo s tím, že bude startovat v kategorii sportovních vozů. Proto musel mít osvětlovací soupravu odpovídající silničnímu provozu a musel být minimálně dvoumístný. Okruhové závody ale jezdil pouze řidič, tak se (kvůli aerodynamice) sedadlo spolujezdce zakrývalo tvarově navazujícím hliníkovým krytem.
Oblíbenou partií pro fotografování byla tahle dlážděná zatáčka s pozadím mladoboleslavského hradu.
8. února 1950
byl vůz Škoda Sport představen na výstavě na Václavském náměstí v Praze.
Na této fotografie z dobového tisku je v popředí konkurenční závodní Aero-Minor, za kterým je částečně vidět Škoda Sport.
22.-26. května 1950
uspořádala brněnská odbočka AKRČs (Autoklubu republiky Československé) akci nazvanou
"Motorismus lidu", jejímž středem bylo brněnské náměstí Svobody.
Na jehlanovitém stánku Minor-Škoda-Tatraplan byly vystaveny závodní vozy těchto tří značek, na snímku je vidět vůz Škoda Sport typ 966 (ještě s původním krátkým rozvorem).
16.-17. září 1950 se jel I. Ostravský automobilový závod.
V sobotu 16. září byl oficiální tréning za velmi deštivého počasí.
V neděli pak v kategorii závodních vozů do 2.000 ccm, která se jela společně s třídou sportovních vozů do 1100 ccm, velmi dotíral na vedoucího jezdce Bruno Sojku na Tatraplanu Sport boleslavský jezdec Václav Bobek na Škoda Sport 1100 s kompresorem.
Bobek ale závod nedojel, pro poruchu musel odstoupit ve čtvrtém kole - tady na snímku z časopisu Svět motorů č.89
Černobílá stylizovaná kresba závoďáku Škoda 1100 Sport, která byla v roce 1970 použita v podnikovém časopisu AZNP "Ventil" do seriálu o historických vozech L&K a Škoda. Autorem kresby i všech dílů seriálu byl Petr Hošťálek, autor těchto stránek, tehdy zaměstnaný jako vedoucí pracovník připravovaného továrního musea.
Technické údaje závodního vozu Škoda Sport typ 966:

Motor: řadový čtyřválec OHV, odvozený od sériového motoru Škoda 1101
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 089 ccm
Kompresní stupeň: zvýšený na 1 : 8,6
Výkon: 42 koní (30,89 kW) při 5.200 ot./min
Blok válců: sériový
Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny
Hlava válců: z hliníkové litiny
Písty: z lehké slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: řetězem

Karburátor: Solex 40 AUIP
Palivo: směs benzínu s lihem a acetonem (pokud nebyl předepsán obchodní benzín)
Doprava paliva: membránovou AC pumpou
Chlazení: vodní, nucené, podporované ventilátorem
Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové, sériové

Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem
Řízení předstihu: odstředivé
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Svíčky:
Baterie: 6V / 50 Ah v zádi vozu, vedle nádrže
Dynamo: 6V / 90 W
Spouštěč: 0,4 ks

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby (Škoda -Whitaker)
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 alternativně 1 : 3,43

Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu
Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře)
Řízení: šroubem a maticí
Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: 15" ocelová hvězdicová
Ráfky: 3,00 D x 15“
Pneumatiky: 5,00 – 15, alternativně 5,50 - 15

Rozvor původní: 1.950 mm
Rozvor prodloužený v roce 1950: 2.130 mm
Rozchod vpředu: 1 200 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm
Váha vozu: 715 kg

Nejvyšší rychlost: 140 km/hod.
Spotřeba na 100 km: zhruba 12 litrů
Objem nádrže: cca 50 litrů v zádi vozu
Vůz Škoda Sport se dochoval ve sbírce Judr. Honzy Egidyho z Kutné Hory (na snímku za volantem) - tady v nepůvodním barevném provedení, neadekvátními poklicemi ze spartaka a menším počtem žeber masky, než míval v originále.
KOMENTÁŘE:

13.9.2020 plochá noha:
https://database.motorsportmagazine.com/database/races/1949-le-mans-24-hours

Zde uvádí Sutnara na 15. místě
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text