JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DOUGLAS Mk IV. a sportovní verze Mk IV. S


foto: Hošťálek 2015 Anglické cestovní a sportovně-cestovní motocykly, vyráběné v roce 1950.

Výrobce:
Douglas (Sales & Service) Ltd., Kingswood, Bristol, England
Tovární vyobrazení z prospektu 1951.
Technické údaje Douglas Mk IV. (sportovní Mk IV. S v závorce):

Motor: dvouválcový čtyřtaktní boxer
Typ: T 35 (T 35/S)
Vrtání: Ø 60,8 mm
Zdvih: 60 mm
Obsah: 348 ccm
Kompresní poměr: 7,25 : 1
Výkon: 19 ks (23 ks) při 5.500 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV
Ventily: v hlavách, s rozevřením 58°
Počet ložisek klikového hřídele: 2
Typ ložisek: u rozvodů fosfor-bronzové pouzdro, u setrvačníku dvojité válečkové

Karburátor pravý: AMAL 274 AJ/4A dvoušoupátkový
Karburátor levý: AMAL 274 AK/4A dvoušoupátkový
Hlavní tryska: 80
Výřez šoupátka: 4/5
Jehla: 4
Filtr sání: pouze za příplatek (společný pro oba karburátory, umístěný nad převodovkou)

Mazání: tlakové oběžné
Náplň: 2,27 litru (4 pints) v karteru motoru
Elektrický systém: 6V
Zapalování: Lucas Magdyno MN2, typ XX 1153 – 6V/48W
Svíčky: Lodge H.14
Tlumiče výfuků: Burgess

Spojka: jednolamelová suchá (automobilového typu)
Lamela: Ø 6¾” (Ø171 mm)
Materiál obložení: Ferodo

Převodovka: čtyřstupňová, s nožním řazením (na pravé straně)
Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" (1/2 x "305") 116 článků

Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 16,3
2. rychlost - 1 : 10,1
3. rychlost - 1 . 7,42
4. rychlost - 1 : 5,86

Rám: dvojitý trubkový, dole uzavřený
Sedlo: Terry, odpérované dvojicí spirálových per
Přední vidlice: “Radiadraulic” (tlačená krátká kývačka s hydraulickým tlumením)
Tlumič řízení: pouze na přání (třecí, ručně stavitelný)
Zdvih př. pérování: 140 mm (5,5 inch)
Zadní vidlice: kyvná, odpružená torzními tyčemi
Brzdy: čelisťové půlbubnové Ø 177,8 mm (7 inch)

Kola: 19 palcová, drátová
Ráfky: 2 x 19” WM, prohloubené
Pneu přední: 3,25 – 19” (Firestone)
Pneu zadní: 3,25 – 19” (Firestone)
Pneu zadní extra: 3,50 - 19"
Huštění: 1,5 - 1,6 atm vpředu i vzadu

Nádrž: 13,6 litru (3 gallons) - z toho rezerva 1,7 litru (3 pints)
Palivové kohouty: 2, Ewarts

Rozvor: 1.385 mm (54,5 inch)
Délka: 2.140 mm (84 inch)
Šířka: 698 mm (27½ inch)
Výška zatíž.: 972 mm (38¼ inch)
Výška nezatíž: 997 mm (39¼ inch)
Světlost zatíž.: 134 cm (5¼ inch)
Světlost nezatíž.: 158 cm (6¼ inch)

Váha (suchá): 158,9 kg (350 liber)
Barva: Douglas Polychromatic Blue (alternativně černá se stříbrnou)

Max. rychlost: 120 km/hod. (75 mph)
Motor s ventilovým rozvodem OHV je mírně podčtvercový, má vrtání Ø 60,8 mm a zdvih 60 mm.
Ačkoliv jeho obsah je jen 350 ccm, dává 23 koní, což je jen o jednoho koně méně, než obdobný, přitom ale půllitrový motor BMW R 51!
Pohled zepředu na sestavu rozvodových kol a nastavení rozvodu dle značek (po sejmutí předního víka motoru). Ventilový rozvod motorů Douglasů řady Mk je dvouvačkový OHV, s vačkovými hřídeli uloženými v karteru, pod úrovní klikového hřídele, viz předchozí obrázek.
Náhon vačkových hřídelů je čelními ozubenými koly, pod předním víkem motoru.

Nastavení rozvodu se provádí podle značek, vyražených na obvodech kol.

Pozor! Vačkové hřídele motorů cestovních (MK IV.) a sportovních (MK IV. S) se liší!
foto: Jaromír Liška Motor je sešroubován s převodovkou do hladkého kompaktního agregátu, montovaného do rámu jako jeden celek.

Na tomto demonstračním snímku je agregát v odstrojeném stavu bez karburátorů, zapalování, startovací a řadící páky a kompletně vyleštěný, což v originálu nebylo.
Číslo motoru je vyraženo nad přírubou pravého válce, kousek před nalévacím uzávěrem oleje.

Horní řádek udává typ motoru, tedy T 35 / S
přičemž písmeno S za lomítkem znamená provedení "Sport".

Vyražený nápis 005" TAP CLEARANCE se netýká čísla motoru, je to údaj předepsané vůle ventilů.
Převodovka modelů Mk je předlohová. Na konci hlavního hřídele je hruška, zabírající do talířového kola finálního převodu, který má obloukové ozubení.
Kuželový převod od našlapovací kliky (kickstarteru) zabírá do pastorku na konci předlohového hřídele, t.zv. "stromečku".
Posuvné páry převodových kol jsou držené řadicími vidličkami ve stálém záběru, řazení se děje bočními ozubci.
Tovární vyobrazení předního pérování systému "Radiadraulic".
Celé ústrojí je ponořené v náplni tlumičového oleje.
Princip přední tlačné kyvné vidlice, která umožňovala zdvih předního kola až 120 mm.
Tovární vyobrazení pérování zadní kyvné vidlice prostřednictvím dvojice dlouhých torzních tyčí, uložených uvnitř spodních trubek rámu. Systém péruje vynikajícím způsobem, je ale náročnější na pravidelnou údržbu - mazání.
Na každé straně jsou čtyři mazničky: jedna v čele čepu kyvné vidlice, jedna na otočné hlavici torzní tyče a dvě na spojovacím táhle od této hlavice k ramenu kyvné vidlice. Všechna tato místa je třeba pravidelně mazat tlakovou (píchací) maznicí.
Elektrický systém je kombinovaný magnetoelektrický Lucas.
Zapalování se děje vysokonapěťovým magnetem, nezávislým na baterii, osvětlovací proud zajišťuje dynamo 6V/48W, které je se zapalovacím magnetem sešroubované do společného agregátu.
Šestivoltová olověná baterie je umístěná v držáku po levé straně převodové skříně a má ukostřený záporný pól (-).
Schema elektrického zapojení a barvy kabelů:

1 - červená
7 - červená/černá
8 - žlutá

12 - žlutá/fialová
13 - žlutá/černá
14 - modrá
15 - modrá/bílá

23 - bílá/fialová
24 - bílá/černá

28 - zelená/černá

31 - fialová
33 - černá
Detail zadního osvětlení:
Brzdové světlo v době vzniku motocyklu nebylo v Anglii pro tento stroj předepsáno, takže měl pouze malou koncovou lampičku Lucas (na snímku nahoře uprostřed).
Vyobrazený stroj byl ale exportován do Holandska, kde byl tamním majitelem dovybaven brzdovým spínačem a brzdovým světlem, vsazeným do pravého horního rohu číslové tabulky.
Po získání stroje z Holandska a jeho přihlášení v České republice na veteránskou SPZ jej současný majitel Petr Hošťálek kvůli bezpečnosti provozu osadil sice neoriginální, ale zato rozměrnější a lépe viditelnou sdruženou koncovou/brzdovou lampou, kombinovanou s velkoplošnou odrazkou (samozřejmě bez úprav původního držáku).
Motocykly Douglas řady MK neměly standardně montovaný filtr vzduchu, nýbrž jen usměrňovací trychtýřky přímo na karburátorech.
Na přání, za příplatek, bylo možné dostat centrální filtr, umístěný nad převodovkou, který byl spojen s oběma karburátory hadicemi se stahovacími sponami. V praxi ale motocykly Douglas jezdily převážně bez filtru, setkat se se strojem v filtrem je opravdu vzácnost.
Tachometr Smiths v mílích (Mph) se montoval na jednoduchý plechový držák před řidítky. Stupnice má výrazné označení širokou bílou linkou na hodnotě, odpovídající 50 km/h.

Náhon je ohebným hřídelem od převodové skříňky po pravé straně zadního kola.
foto: Richard Hryciow foto: Richard Hryciow Popisovaný stroj Douglas Mk IV. Sports s Petrem Hošťálkem za řidítky na "Holíčském zámockém okruhu 2016".
foto: František Hořice A ještě jednou tentýž stroj na startu závodu do vrchu Brno - Soběšice v roce 2016, opět v sedle s Petrem Hošťálkem.