JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Jaro je tady, proto hurá do muzea... 2002

Článek v magazínu Terno Supermarket 05/02 2002

Jaro je tady - a s ním zas pozvánka do Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, které bylo přes zimu pro veřejnost uzavřeno.
Že už jste tam byli? No dobrá, ale myslíte, že se za ty tři měsíce nic neudálo? Že muzeum i jeho iniciátor Petr Hošťálek přes zimu spali? To byste se řádně spletli! Nejen, že se pilně pracovalo a renovovalo, ale některé ze strojů se účastnily zimních jízd a srazů motocyklových otužilců. A tři ze závodních strojů byly dokonce představeny na únorové show Motorama v německém Würzburgu, kde se jim po zásluze dostalo obdivu. Přesto se našel čas i na to, aby s jarním otevřením dveří mohly být pro vás přichystány dvě zajímavé premiéry:
Když po skončení druhé světové války firma Jawa překvapila svět novým revolučním řešením slavného motocyklu Jawa 250 "pérák", hrnuly se na něj objednávky ze všech koutů zeměkoule. Taky z dalekého východu - z Indonésie a z Číny. Jenže v tamních krajích je zvykem, že skutečně užitkový motocykl má mít ne dvě, ale tři kola, aby se na něj dalo opravdu pořádně naložit. V Jawě rychle zareagovali a tak se objevil pérák jako tříkolka s názvem "Rikša" (jak jinak, když to mělo být do Číny).
A právě tenhle kousek je jako novinka v muzeu ke spatření. Je to zvláštnost, u nás jich moc nejezdilo. Vystavený kousek je v nákladním provedení (existovalo i osobní, taxíkové, pro řidiče a dva pasažéry) a původně sloužil montérům v Milevsku.
Jeho konečnému zagarážování v muzejní exposici předcházela náročná, přes devět měsíců trvající, renovace z totálního rezavého vraku. Dnes by jej předchozí majitel nepoznal, je opět v plně pojízdném stavu a září tmavočervenou barvou a chromem.
foto David Zoul Druhou premiérou Jihočeského motocyklového musea je pak u příležitosti zahájení letošní sezóny nevídaně exotický motocykl značky "Nimbus". Jedná se o výrobek někdejší dánské továrny, která, na rozdíl od dnešních japonských firem, produkovala motocykl s řadovým čtyřválcovým motorem už od dvacátých let.
Hlavním zákazníkem byla dánská armáda, pro níž se motocykly dělaly ve vojenské šedozelené barvě a pošty, pro něž byly motocykly výrazně žluté. Civilních strojů v červeném lakování se dělalo poměrně málo.
U nás je Nimbus prakticky neznámá značka. A tak příležitost vidět tenhle stroj na vlastní oči máte buď jen v Národním technickém muzeu v Praze, nebo právě v Jihočeském motocyklovém museu. V Praze mají ten starší, z dvacátých let. V Českých Budějovicích je jeden z posledních civilních typů, vyrobený v roce 1952. Samozřejmě pojízdný a ve zcela původním stavu.
Kromě těchto dvou premiér se ovšem dalších novinek chystá celá řada. Přibudou unikáty z historie výroby mopedů a vedle loňské senzace Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích - motocyklu Hurikan 350 OHC - se objeví další z dochovaných prototypů, tentokrát sportovní dvěstěpadesátka. Ale to má být překvapení, takže o něm zas až příště...

Na základě podkladů šéfa exposice Petra Hošťálka připravil KLM