JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 430 D


Tovární snímek vozu se standardními reflektory Joro, zevnitř ovládaným hledáčkem a elektricky vyklápěnými směrovkami. Osobní automobil vyšší střední třídy - vylepšená varianta původního typu Škoda 430, osazená motorem o větším vrtání (tedy i výkonu) a na prodlouženém chassis.
Vůz se vyráběl v letech 1930 - 1936, souběžně s původním typem 430.
Převrtaný motor o větším výkonu se montoval také do lehkých jednoapůltunových nákladních vozů Škoda 104/II typu 918 a vozů Škoda 937.

Výrobce:ASAP, Mladá Boleslav
Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní řadový čtyřválec
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 102 mm
Obsah válců: 1.802 ccm
Maximální výkon: 32 ks (23,5 kW) při 3.000 ot./min., od r. 1934 38 ks (27,9 kW)
Ventilový rozvod: SV
Pohom vačkového hřídele: modulovým řetězem od zadního konce klikového hřídele
Počet ložisek klikového hřídele: 6, kluzných
Ojniční ložiska: kluzná, vylitá bílou kompozicí
Písty: z hliníkové slitiny
Chlazení: vodní, thermosyfonové, podporované větrákem za chladičem
Mazání: tlakové oběžné se zubovou pumpou, rozvod oleje k hlavním ložiskům trubkami
Olejový filtr: separátní, výměnný, montovaný za motorem a spojený trubkami s převlečnými maticemi
Karburátor: vertikální, zespodu zavěšený, Zenith 30 U
Doprava paliva: samospádem z nádrže na příčné stěně za motorem
Elektrická instalace: 12 V
Zapalování: bateriové s cívkou Scintilla a rozdělovačem Scintilla BN 4
Dynamo: Scintilla 12V / 100 W, umístěné na hlavě motoru
Pohon dynama: klínovým řemenem od řemenice na vačkovém hřídeli
Starter: Scintilla a elektrickým zasouváním pastorku
Spojka: vícelamelová suchá, lamely unášené šesti kulatými trny, od r.1934 jednolamelová
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, přišroubovaná k přírubě motoru
Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovými koly Gleason, převod 1 : 5,56
Přední náprava: pevná, kovaná, zavěšená na podélných listových pérech
Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Nožní brzda: mechanická, bubnová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, na bubny zadních kol
Kola: 18" palcová, disková
Disky: ocelové, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem, upevněné 5-ti šrouby
Pneumatiky: 5,25 - 18 nebo 5,50 - 18
Rozvor: 2.900 nebo 3.025 mm
Rozchod vpředu: 1.300 mm
Rozchod vzadu: 1.360 mm
Délka vozu: mm
Šířka: 1.660 mm
Výška: 1.750 mm (zavřený vůz)
Váha samotného podvozku: kg

Maximální rychlost: 90 km/hod., od r.1934 až 95 km/hod.
Spotřeba: 10 - 12 l / 100 km
Ukázka z dobového tisku: Škoda 430 D v Praze, v září roku 1939.
Na pohledu shora je zřetelně patrné, že limuzíny Škoda neměly střechu celoplechovou, střední část byla překryta obdélníkovou výplní z "Fabrikoidu", materiálu podobného pozdějším koženkám.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vůz Škoda 430 D, který měl v osmdesátých letech ve své sbírce autor těchto stránek Petr Hošťálek.
Šlo o čtyřdvéřovou 6-7sedadlovou taxi-limousinu, která měla přední řadu sedadel oddělenou od prostoru pro cestující posunovací skleněnou přepážkou. Podle oblého profilu nárazníku, modernějšího šikmého předního okna a zaoblené střechy již pravděpodobně ročník 1932 s příplatkovými většími reflektory Scintilla o průměru skel 200 mm.
foto: Hugo Moc foto: Hugo Moc
foto: Hugo Moc foto: Hugo Moc
Úprava autorova vozu Škoda 430 D pro natáčení filmu z doby protektorátu Böhmen und Mähren namontováním originálního dřevoplynového generátoru a předsazeného chladiče plynu značky Imbert. Přestavba byla pouze optická, nikoliv funkční. Vůz ve filmových záběrech jezdil na klasický benzínový pohon a "pokuřování" generátoru zajišťoval barrandovský pyrotechnik pomocí kouřových náloží...
Škoda 430 D autora těchto stránek, Petra Hošťálka, při Veteran Rallye Křivonoska. Na snímku při startu do druhé etapy z českobudějovického náměstí.
Škoda 430 D coby svatební limuzína novomanželů Drengubákových (kapela Nezmaři) České Budějovice.
foto Hošťálek Z veteránského výletu na Lipno v roce 1985 - vlevo autorova šestisedadlová Škoda 430 D, uprostřed rodina Zemanů s litrovým vozem Aero 1000 a vpravo Škoda 430 nástavková limuzína Martina Kordiny - všechno vozy členů VCC České Budějovice.