JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 1200 a 1201 v užitkových verzích


Dodávkové, pick-up, STW a sanitní karoserie na podvozku Škoda 1200.


Dodávkové provedení

V prospektu z roku 1954 se uvádělo, že továrna vůz dodává pouze v šedé barvě.
Škoda 1200 dodávka - vzadu s dveřmi otevíranými do strany (panty vlevo). Rozměrový náčrt provedení Škoda 1200 dodávka.
Škoda 1200 dodávka - tovární foto zleva a zprava. Jde zatím ještě o prototyp, který má ještě nesériovou, odlišnou lištu na čele kapoty.
Při pozornějším pohledu lze zjistit i odlišný (výraznější) tvar lemu předního výřezu blatníku v jeho horní části.
Ještě jednou tentýž prototyp dodávky Škoda 1200 na továrním snímku zprava zepředu a pod ním fotografie, pořízená už ryze pro reklamní účely, s tehdejší (50. léta) benzinovou pumpou v pozadí.
Dodávka Škoda 1201, už s blinkry místo ručičkových ukazatelů směru a s odlišnými poklicemi kol, stejnými se Spartakem Š 440.
Technické údaje dodávkového provedení:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 221 ccm

Kola dodávkových vozů 1200: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,00 – 16
Huštění vpředu: 1,3 - 2,5 atp
Huštění vzadu: až 2,7 atp. (dle zatížení)
Počet rezervních kol: 1

Rozvor: 2 685 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 320 mm

Délka vozu: 4 360 mm
Šířka: 1 680 mm
Výška: 1 580 mm
Minimální průměr otáčení: 12 m
Světlost: 190 mm

Vlastní váha dodávkového vozu: 1.060 kg
Užitečné zatížení: 650 kg
Celková přípustná váha: 1 740 kg

Nejvyšší rychlost: 100 km / hod.
Max. stoupavost: 34,5 %
Spotřeba na 100 km: 9 l

STW provedení ("STATION - WAGON")

V prospektu z roku 1954 se uvádělo, že továrna toto provedení vozu dovává v šedém a hnědočerveném odstínu.
Rozměrový náčrt provedení Škoda 1200 STW.
Tovární fotografie prototypu Škoda 1200 STW - zatím ještě s nesériovou lištou na kapotě. Prototyp Škoda 1200 STW s nesériovou lištou na kapotě, fotografovaný s továrním zkušebním číslem.
První prototyp "stejšnu" Š 1200 měl podobné dělení bočních skel, vzadu s vyklápěcím větracím trojúhelníčkem jako sanitka, od které se ale lišil o cca 20 cm kratší karoserií, s menším převisem za zadní nápravou.
Tady na továrních snímcích se zkušební espézetkou.

Pozdější vozy a následný typ 1201 už měly zjednodušené zadní okno bez vyklápěcího větracího trojúhelníčku.
Škoda 1200 STW - servisní vůz Obchodně technické služby n.p. Motor České Budějovice.
Snímky jsou z propagační jízdy mopedů Stadion S11 z Českých Budějovic do Košic v roce 1958, kdy servisní stejšn Motor-Jikovu dělal doprovodné vozidlo. Na prvním snímku při zastávce před budovou Slovenského Autoklubu v Bratislavě (v té době už byl předělán na sdružené koncové svítilny z typu Škoda 440).
Škoda 1201 STW na fotografii z Liberce v šedesátých letech, kdy se v libereckém okrese používaly poznávací značky sérií OS nebo RF - foto Hošťálek
Dodávky a STW provedení měly zadní dveře otevírací do strany, s panty na levé straně - foto Hošťálek.
Škoda 1201 STW na náměstí v jihočeských Nových Hradech (1958).
Technické údaje provedení STW:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 221 ccm

Kola vozů 1200 STW: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,00 – 16
Huštění vpředu: 1,3 - 2,5 atp
Huštění vzadu: až 2,7 atp. (dle zatížení)
Počet rezervních kol: 1

Rozvor: 2 685 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 320 mm

Délka vozu: 4 360 mm
Šířka: 1 690 mm
Výška: 1 580 mm
Minimální průměr otáčení: 12 m
Světlost: 190 mm

Vlastní váha vozu STW: 1.090 kg
Pohotovostní váha: 1 120 kg
Užitečné zatížení: 650 kg
Celková přípustná váha: 1 770 kg

Nejvyšší rychlost: 100 km / hod.
Max. stoupavost: 34,5 %
Spotřeba na 100 km: 9 l



Sanitní provedení:
Rozměrový náčrt provedení Škoda 1200 sanita.

Sanitní vozy měly výrazně prodlouženou záď s převisem dlouhým 1210 mm. Zadní okno mělo otevírací závětrné okénko.
Škoda 1200 sanita - tovární fotografie.
Standardní výzbrojí sanitek byla vlevo vpředu asymetricky montovaná jedna žlutá mlhovka PAL.
Archiv: Deutsche-Fotothek Jedna z prvních realizovaných sanitek Škoda 1200 byla vystavena na podzimním veletrhu Leipziger Messe 1952 (DDR) spolu s Tatrou 87 a Tatraplanem T 600.
Škoda 1200 sanita v tovární reklamní kresbě (ještě s ručkovými ukazateli směru v bocích předních blatníků).
archiv: Hošťálek Sanitka Š 1201 na nemocničním parkovišti na Husově ulici v Liberci (naproti porodnici) koncem šedesátých let. Tady už je vůz dovybaven druhou žlutou mlhovkou - foto Hošťálek
Topení v sanitkách bylo místo obvyklých dvoukřídlých dvířek k nohám řidiče a spolujezdce opatřeno trychtýřovitým sběračem ohřátého vzduchu, na který navazovala kroužkovaná pancéřová hadice, vedená skrz přepážku za řidičem do prostoru pro přepravovaného pacienta. Vzhledem k velikosti zadního prostoru to ale bylo velmi málo účinné řešení...
Rychlá záchranná služba (tel.: 2222)
V době nástupu inovovaných sanitek Škoda 1201 se začaly objevovat i vozy rychlé záchranné služby, které měly kromě standardního označení červeným křížem ještě dvě modrá světla nad předním oknem a elektrickou sirénu kapkovitého tvaru na hřbetě střechy. S tím se v předpisech objevila přednost vozidel s rozsvícenými modrými světly a zapnutou sirénou (která platila i pro takto označené vozy Veřejné Bezpečnosti).
Dost dlouho trvalo, než si na to řidiči zvykli - viz tento výstřižek...
Technické údaje sanitního provedení:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 221 ccm

Kola sanitních vozů 1200: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,00 – 16
Huštění vpředu: 1,2 atp
Huštění vzadu: 1,8 až 2,0 atp. (dle zatížení)
Počet rezervních kol: 1

Rozvor: 2 685 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 320 mm

Délka vozu: 4 620 mm
Šířka: 1 680 mm
Výška: 1 600 mm
Minimální průměr otáčení: 12 m
Světlost: 190 mm

Vlastní váha sanitního vozu: 1.190 kg
Užitečné zatížení: 330 kg
Celková přípustná váha: 1 550 kg

Nejvyšší rychlost: 100 km / hod.
Max. stoupavost: 34,5 %
Spotřeba na 100 km: 9 l

Pickup
Provedení Pick-up nebylo příliš rozšířené. Na těchto dvou snímcích je vůz z roku 1958 - první je originál, druhý "americkou retuší" upravený snímek pro reklamní účely.
Pickup Škoda 1201 - reklamní fotografie pro export do zahraničí (jedná se o variantu s pravostranným řízením).


Pohřební provedení:

Pohřební vozy se dodávaly zásadně pouze v černé barvě.
Tovární kresba z roku 1959 - pohřební vozy měly vzadu dolů sklápěcí dveře se svislou klikou uprostřed (jako sanitky).
Toto poněkud idealizované vyobrazení z továrního prospektu dokládá rok produkce 1959.