JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 90 - Roadster


Lehký motocykl obsahu 90 ccm, vyráběný v letech 1967 - 1973

Výrobce:
Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p.,
Považská Bystrica, Slovensko

V době svého vzniku 1967 šlo o nejmoderněji řešený stroj v Československu, první s 5-ti stupňovou převodovkou, sáním řízeným rotačním šoupátkem a spádovým karburátorem.
Stroje Jawa 90 Roadster měly z výroby výfukové koleno a tlumič spodem. Varianta na této fotografii je nepůvodní, stroj má horem vedený výfuk z varianty Jawa 90 Cross.
Technické údaje Jawa 90 - Roadster, typ 3153:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku se pětistupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 48 mm
Zdvih: 49 mm
Obsah: 88,7 ccm
Kompresní poměr: 1 : 8,5
Maximální výkon: 8,2 ks při 5.500 ot./min.
Maximální kroutící moment: 0,95 kgm při 5.500 ot./min.
Palivo: Benzin s oktanovým číslem minimálně 84
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 30 (olej M6A nebo M2T)
Karburátor: Jikov 2920 SK
Filtr sání: papírový mikrofiltr
Zapalování: 12 V, dynamobateriové s přerušovačem a cívkou PAL
Alternátor: 12V / 65W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 1,7 - 2,2 mm před horní úvratí
Cívka: 8V PAL 02-9210.30
Svíčka: PAL 14-8 R (tepelná hodnota 240-260)
Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni
Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením
Převodový poměr: 1:3,05 (počet zubů 20 : 61)
Převodovka: 5-rychlostní
1. rychlost - 1 : 3,63
2. rychlost - 1 : 2,18
3. rychlost - 1 : 1,55
4. rychlost - 1 : 1,21
5. rychlost - 1 : 1,04
Řazení: nožní, na levé straně (jednička nahoru)
Náplň oleje: 1 litr SAE 30-80 (PP7, nebo PP80)

Sekundární převod: válečkovým řetězem
Převodový poměr: 1:2,26 (počet zubů 15 : 34)

Kola: 18“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední:
Pneu přední: 2,75 – 18
Tlak vzduchu vpředu: 1,3 - 1,4 atm
Ráfek zadní:
Pneu zadní: 2,75 – 18
Tlak vzduchu vzadu: 1,7 - 2,1 atm

Objem nádrže: 10,5 l (z toho asi 1,5 l rezerva)

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm
Šířka obložení: 25 mm

Parametry:
Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Světlost: 180 mm
Výška sedla nad zemí: 780 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 26°

Vlastní váha (bez paliva): 76 kg
Dovolené zatížení: kg
Celková přípustná váha: 275 kg

Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km)
Max. rychlost: 95 km/hod.
Max. stoupavost: 35%
Motocykl Jawa 90 byl osazen reflektorem se specifickým tachometrem nekruhového tvaru československé výroby.