![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 MANET 90 - 1949 STADION závodní silniční - 1960 DŘEVOPLYN - náhradní paliva JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
Na veteránech k Matce Rusi - 2012
Článek z MF Dnes, který vyšel dne 10. 9. 2012
Petr Hošťálek a Miloň Dvořák vyrazili na motorkách z II. světové války do Volgogradu, bývalého Stalingradu.
Za měsíc ujeli 8 000 kilometrů Z dobrodružné výpravy do Volgogradu na motorkách z druhé světové války se před týdnem vrátili dva budějovičtí motocykloví nadšenci Petr Hošťálek a Miloň Dvořák. Za necelý měsíc urazili 8 000 kilometrů. Zrestaurování dou těžkých dvouválcových motocyklů BMW R 12 z let 1940 a 1941 trvalo čtyři roky. "Největší zásluhu na tom měl Miloň. Když jsme je zrenovovali, zeptal se mě, kam s nimi pojedeme. A ze mě automaticky vypadlo, že ke Stalingradu, protože tam už jednou byly s německými vojáky," vysvětluje Hošťálek.
Na výpravu do Ruska se jezdci skutečně vypravili, a to 8. srpna, tedy přesně v den Hošťálkových 69. narozenin.
"Žádný normální veteránista, který pracně zrestauruje svůj historický motocykl, se s ním nevydá na cestu 8 000 kilometrů dlouhou po těch nejhorších silnicích v Evropě. Ty motorky teď vypadají, jako by se vrátily z druhé světové války, ale ta patina jim sluší," směje se Hošťálek. Přes své stáří jsou prý stroje nesmírně spolehlivé a za celou cestu museli muži řešit pouze jedinou závadu, která byla dána špatnou montáží jednoho z předchozích majitelů. "Pak už jsme celou dobu jenom jeli, dolévali olej a benzín," pochvaluje si motorkář.
Denně zpočátku ujeli přes 400 kilometrů, čím dál na východ se ale s horšími silnicemi snižovalo tempo na 250 až 350 kilometrů za den.
Přes Rakousko, Slovensko, Zakarpatskou Ukrajinu a Ukrajinu se dostali dobrodruzi až do cíle - ruského Volgogradu. "Tam jsme se šli podívat na památník Bitvy o Stalingrad a sochu Matky Rusi. To je nepředstavitelný monument. Dodnes je tam věčně planoucí pochodeň, u které se drží čestná stráž," líčí Hošťálek. Cestou zpátky navštívili na Ukrajině město Oděsa a podívali se k Azovskému a Černém u moři. "Zavítali jsme také do města Taganrog, kde bývala kdysi ruská motocyklová továrna. Pak jsme pokračovali do Moldávie a dále do nejkrásnější části Zakarpatské Ukrajiny, kde jsme projeli Jaselským průsmykem, a odtud zpátky," popisuje jezdec. Jako vášniví vodomilové se cestou také koupali v řekách, rybnících, jezerech i mořích. Nejkrásnější zážitky však pro ně představovala setkání s místními lidmi. "Obden jsme dostávali pozvání posedět a popovídat si s nimi. Pohostili nás a někdy i nechali u sebe přespat. Proto rád jezdím na východ, do rusky mluvících zemí. I ti nejchudší lidé jsou tu ochotní se s vámi rozdělit o to poslední, co mají," vypráví Hošťálek. Na oběd se vždy stavovali v bistrech u cesty, kde si dávali typická jídla, jako soljanku, boršč či placky s masem a k pití kvas. "Spali jsme ve stanu. Tam jste pořád ještě svobodný člověk a můžete stanovat, kde chcete, " ocenil Hošťálek. V budoucnu by si rád ještě udělal výlet kolem Bajkalu, či se vydal do Ameriky. Dostal i nabídku na adrenalinový motocyklový přejezd centrální Austrálií na terénních motorkách. Vzhledem k cenové náročnosti takových dobrodružství ale vše záleží jen na financích. Jana Niedermeierová |