![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
Malá solnice je rájem motorek - 2004
článek od Stanislavy Neradové v MF DNES
Jihočeské motocyklové museum v Českých Budějovicích zajímá turisty z celého světa Už samotný objekt historické zbrojnice a přilehlé malé solnice na českobudějovickém Piaristickém náměstí zaujme kdekoho. A to ještě nevzal za kliku. Uvnitř jednopatrové solnice už tři roky sídlí exposice historických motocyklů. České Budějovice - Nejen harley z roku 1930, na kterém herec Oldřich Navrátil v televizním seriálu Bylo nás pět vozil Dagmar Veškrnovou, je k vidění v Jihočeském motocyklovém museu. Ojedinělou exposici 86 motorek mohou návštěvníci vidět díky nadšenci a sběrateli Petru Hošťálkovi z Českých Budějovic. Provozovatelem je společnost Městské kulturní domy.
________________________________________________________________________________
Tip na výlet ________________________________________________________________________________ V prostoru, který sloužil v minulosti jako skladiště soli, je možno najít motocykly zahraniční i domácí výroby. Vše v dobové atmosféře, kterou dotvářejí nainstalované plechovky od olejů a staré plechové cedule. Zápisy v návštěvní knize jsou ve všech možných jazycích. Nechybí ani hebrejština. "Chodí k nám nejen sběratelé," říká Hošťálek. Zájem přisuzuje skutečnosti, že mnozí turisté vedle návštěvy hradů a zámků vyhledávají také technické památky. Je málo šancí vidět v republice kolekci motocyklů v takovém rozsahu. Po prohlídce podobných exposicí v Národním technickém muzeu a na hradě Kámen u Pacova nezbývá, než se vydat právě do Budějovic.
"Hned tady u vchodu máme nejstarší stroj," ukazuje Hošťálek ke zdi na motor z motocyklu Laurin-Klement. Motorku, kam motor teprve umístí, zatím opravuje. Vedle stojí malá dřevěná samohybná čtyřkolka z roku 1833, která svojí velikostí potěší hlavně děti.
Laik těžko pozná, které stroje v expozici patří k nejcennějším. A je to vlastně jedno. Největší hodnotou je skutečnost, že stroje se vůbec dochovaly. Petr Hošťálek mnohé z nich opravil a vrátil jim jejich někdejší lesk. "Máme tu stroje zahraniční i české. Největšímu zájmu se těší především válečné motorky," naznačuje, které stroje se líbí nejvíce. Sám si stěžuje na nedostatek místa. Stroje si zaslouží, aby si je návštěvníci prohlédli ze všech stran. V některých případech i zespoda. to ale nejde. Motocykly stojí v řadě vedle sebe. I tak jsou přehlídkou úžasného rukodělného i technického umu. Najít lze téměř všechny světové značky. "Tohle je Indian," ukazuje na stroj, který se stal druhou motorkou v jeho životě. "Tato sedmsetpadesátka z roku 1929 uměla sto pětadvacet kilometrů v hodině. A to se tehdy v Čechách jezdilo jen po prašných silnicích!" Exposici vojenských strojů zahajuje legendární harley. "Byl to motocykl, o němž se říkalo, že vyhrál válku. Tato sedmsetpadeátka se vyráběla v obrovských sériích," stojí nad strojem, který je ve zcela autentické podobě. Hošťálek se s ním byl podívat dvakrát v normandii na oslavách vylodění spojenců. Jezdí na něm už osmadvacet let. Není pochopitelně jediným strojem, který je funkční a na kterém sběratel jezdí. "Třeba toto DKW je ještě na řemenový pohon. Pravidelně s ním jezdím veteránské rallye Křivonoska."
Své místo má v exposici také německý bavorák. Podle Hošťálka nejlepší motocykl, který armáda kdy měla.
V prvním patře muzea stojí mopedy, které jsou jakoby doma. Nesou označení Stadion a motory do nich celá léta vyráběl českobudějovický Motor Jikov. V muzeu je vystavena nejúplnější řada této značky. K vidění jsou totiž také prototypy i zkušební stroje. Do české historie patří i značka ČZ Zbrojovka, která vyráběla zbraně. S motocykly začala někdy v roce 1932 jako s doplňkovým programem. Muzeum nabízí průřez výroby zhruba do osmdesátých let. Nechybí ani sada motocyklů Jawa. Unikátní kolekci historických motocyklů si lze prohlédnout za poměrně nízké vstupné ve výši 40 a 20 krun. Otevřeno je od úterý do neděle vždy od 10 do 18 hodin. Letošní sezóna končí koncem října. STANISLAVA NERADOVÁ |